דף הבית / קבלה ומדע / פקודות של קצינים יהודיים גילו את סודות התנ"ך

פקודות של קצינים יהודיים גילו את סודות התנ"ך

ידיעהחרסים שנמצאו במבצר ערד הישראלי, מ – 600 שנה לפנה״ס, חשפו את התשובה על אחת השאלות החשובות ביותר על המקרא, האם הטקסטים העיקריים של התנ"ך נכתבו לפני גלות בבל או אחריה, כבר בגולה?

כתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences מדווח כי הכתוביות שמעידות על ידיעת קרוא וכתוב של היהודים שהופיעו על החרסים, מצביעות על כך שנכתבו לפני גלות בבל. ארכיאולוגים ישראלים חקרו את הכתוביות בעברית שעל החרסים מהמבצר, וגילו רמת אוריינות גבוהה בקרב היהודים של אותה תקופה. התברר, שהכתובים שעל גבי 16 חרסים שייכים לשישה מחברים שלא הזדקקו לעזרתם של סופרים. תוכנם הן הוראות לסגן אפסנאי של המבצר, על הנפקת אספקה לפלוגת שכירי חרב יוונים. אוריינות של צוות קצינים זוטרים המרוחקים ממרכזי התרבות היהודיים של המבצר מצביעה על כך, שיהודים יכלו לקרוא טקסטים קדושים הרבה לפני גלות בבל.

התייחסותי: כבר מימי אברהם הושתתו השכלה וחינוך כוללים בקבוצתו, כמו כן גם קריאה של ספרים שנכתבו על ידו. ספרים של מקובלים קדומים יותר, מאדם ועד אברהם, כפי שכתב על כך הרמב"ם, פשוט לא הגיעו עד אלינו, אך בתקופת בית ראשון, צויין שכל הילדים היו מחונכים, ידעו קרוא וכתוב וידעו בעל פה את כל ספרי הקודש.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest