דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / פנטזיית הילדות, האמונה והמציאות

פנטזיית הילדות, האמונה והמציאות

שאלה: כיצד ניתן לעזור לילד לא להיכנס לפילוסופיה חסרת יסוד, אלא לבדוק ולחקור הכול על רקע מציאותי?

תשובתי: דווקא גישה זו לחיים צריך ללמד את הילד בשיטתיות באמצעות דוגמאות. לילד יש נטייה להאמין למה שאומר לו המבוגר, אך צריך ללמד אותו לבדוק כל מה שאומרים לו, זה חשוב מאד. צריך להסביר לו "אם אני אמרתי לך משהו, איך אתה יכול להיות בטוח ששמעת נכון? כיצד אתה יכול להיות בטוח שמה שאני יודע ואומר לך, זה נכון? כיוון שגם המבוגרים טועים, כל אחד יכול לטעות! עליך לבדוק בעצמך ורק על סמך זה להתקדם". אתה יכול לשאול: כיצד הוא יגדל אם הוא לא יאמין למחנך? – אך עליו להאמין לנו כדי לקבל את התרגיל שאנחנו נותנים לו, וללמוד על התרגיל הזה מה נכון ומה לא, הוא צריך לעשות זאת בעצמו. עליו להאמין רק שכדאי לו לבצע את התרגיל הזה, ואחר כך להסיק מסקנות בעצמו. כלומר, צריך ללמד את הילד לחפש בעצמו תשובות על בסיס ניסיון החיים שלו. אחרת הוא ילמד לקבל את הכול מתוך האמונה ויחשוב שכל הכתוב בעיתון הוא אמת לאמיתה.

אנחנו קוראים בעיתון ומקבלים את כל הכתוב שם כעובדות, כי כך לימדו אותנו בילדות – להתחשב במילה הכתובה מעל עצמנו. אך אם נחפור לעומק, יתברר שהכול מוכתב על ידי התועלת האישית ונכתב על פי הזמנה. אנחנו מקבלים את הכול כאמת וניזונים מהמקור הזה. האם צריך ללמד זאת את הילד?

צריך ללמד אותו גישה ביקורתית ביותר לכל המתרחש בחיים, כדי שלא יאמין למה שאומרים. עליו לבדוק את הכול תחילה! עליו לקבל את דעתו של האחר שנחשב "מומחה" כלשהו, אך רק כדי לעשות את הצעד העצמאי הבא. בכל היתר לנהוג על פי העיקרון: לשפוט רק על בסיס עובדות נראות. כפי שנאמר "אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות".

לילדים יש נטייה לדמיון, אך יש לכוון את כולו לבדיקה. כל דמיון זקוק לבדיקה. זה נהדר שיש לילד דמיון מפותח, אך עליו להיות מוכח על ידי הוכחה מציאותית. היוצא מן הכלל הוא מה ששייך להשראה והאומנות: שירה, ציור, תרבות. התרבות אינה שייכת למדע – אין שם גבולות ואפשר לעבוד עם הדמיון בלבד. אך זה לא קשור בצורה כלשהי לעקרונות מהחיים. התרבות נמצאת מעל הידע, מעל השכל, כיוון שמוצאה בחיפוש אחר העליון, אחר הבורא. לכן, האומנות חייבת להיות נפרדת מהרצון האגואיסטי.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 09.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ילדים, נא להיות מתחשבים יותר עם הפרופסור
ידע ואשליה
לימוד על ידי אמת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest