דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קבוצה / הפצה / פנאטיות, פשיזם או קבלה

פנאטיות, פשיזם או קבלה

שאלה: איך אפשר לגשר על ההבדלים בין תפיסת המציאות של אלה שלומדים קבלה, לבין שאר האנושות?

תשובתי: בהתאם לחכמת הקבלה, אנחנו מייצרים יחס מיוחד כלפי עצמנו, כלפי המציאות וכלפי הבורא, כלפי הכוח העליון, שאותו אנחנו מגלים לפי השתוות הצורה עימו. לפי מידת ההשתוות אנחנו נגלה יותר ויותר ב- 125 מדרגות, שכל אחת מהן זה עולם שלם חדש, ובתוכו אני החדש.

מצד שני, היחס של רוב בני האדם כלפי המציאות לא משתנה. אדם נשאר ברמה שלו ותופס את תמונת העולם הקבועה שאליה הוא הורגל. יתרה מכך, הוא גאה בזה, הוא נאחז בזה, הוא מרגיש את צדקתו וחושב את עצמו בהחלט כשפוי בדעתו.

אנחנו כל הזמן נתונים לשינויים, כל הזמן נמצאים בספקות, כל הזמן שואלים שאלות. הרגע הבא שלנו יכול להתברר כהפוך לקודם. כל הדרך שלנו מלאה בהפתעות דומות שצפות מבפנים.

לא במקרה נאמר: "אל תאמין בעצמך עד יום מותך". תגיד דבר כזה למישהו מבחוץ, והוא יחייך בהתנשאות, כאילו שאתה לא מהעולם הזה, כאילו שאתה בכלל לא בן אדם. ואנחנו צריכים להבין את התפיסה שלו, כשפונים עם המסר שלנו, שהתפיסה שלו היא לא משתנה, ולכן הוא כל כך בטוח בעצמו.

אבל מגיע הזמן ומתחילים לשבור את האדם על ידי המשבר. אז כל תפיסת העולם שלו מתנפצת לרסיסים, והנה הוא כבר לא יודע היכן הוא נמצא. לפני רגע היה לו עולם שלם, מובן וצפוי, רק לפני רגע הוא ידע כיצד צריך לפעול, ופתאום הוא נהפך לילד קטן וחסר אונים. תמונת העולם התנפצה לרסיסים והוא כבר לא רואה פתרונות נכונים, לא מבין את המתרחש, לא בטוח בעצמו, מפוחד ומבוהל: "איפה אימא? איפה אפשר להסתתר? מה לעשות?".

כך מרגישים את עצמם האנשים לפי מהלך של המשבר הנוכחי, יותר ויותר חסרי אונים. כי אין להם תשובות כמו מקודם.

פעם היינו יכולים לפנות לכיוון זה או אחר, אנחנו עשינו חידושים, קיימנו מהפכות, מהפכות חברתיות, תעשייתיות, תרבותיות, בקיצור, היה לנו מובן מה צריך לעשות. תמיד היינו מוצאים איזו מגמה לשינויים ונאחזנו בה, בטוחים בצדקתנו.

אבל היום זה לא קורה, מפני שפשיטת רגל אחזה בכל התחומים. זוהי פשיטת רגל רב צדדית, מוחלטת וכלל עולמית. והעיקר, שהאנשים הפשוטים מבינים יותר ויותר בבירור את המצב שמתרחש. העולם כולו מתרסק לחלקים. ומה נשאר לו?

שלושה דברים: פשיזם, פנאטיות או עלייה, שאותה מציעה חכמת הקבלה. אם נשפוט בהיגיון, אין יותר אפשרויות. חינוך, השכלה, תרבות, עבודה, תחרותיות, התפתחות טכנולוגית, מחקרי חלל, כל זה כבר לא עובד. הכול התרסק מבלי להשאיר משהו אחר במקום. וזה אומר, שצריך לשנות את האדם עצמו. איך?

פשיזם ופנאטיות מציעים דרך פונדמנטליסטית ונוקשה: שהאדם במסירות ובנאמנות יאמין במשהו. נחדיר לראשו איזו "עובדה", שתהפוך ליסוד חדש של החיים שלו ונעשה ממנו פנאטי, למעשה "זומבי". כך נוהגים למשל במזרח התיכון: כאן זה נראה לאנשים כהצלה. כאשר כל העולם קורס, האדם מוכן להרים את דגל האמונה שלו ואפילו למות למענה. תנאים סביבתיים נכונים עוזרים להתפתחות כזאת של אירועים.

אותו הדבר נוגע גם פשיזם: "אנחנו הכי, הכי! אנחנו נלך בדרך שלנו ונשיג הצלחה למרות הכול!..". האדם לומד סיסמאות קצרות, הן מֵצֵרות את השקפתו ועוזרות לו להתבסס פנימית, כאשר כל שאר העקרונות הרציונאליים של העולם שלנו כבר לא עובדים. זאת הסיבה למשבר.

וחכמת הקבלה בעיקרון אומרת לאנשים: "אנחנו צריכים לעלות באופן רציונלי לדרגה לא רציונלית". קשה להבין את זה. אבל כך או אחרת, ברור שהמאבק נערך נגד אגו גדול ו"צר", שמנסה למשוך, להוריד את האנשים למטה, בעוד שאנחנו צריכים להעלות אותם למעלה.

כאן הכול תלוי לא בכוחם או בחולשתם. פנאטיות ופשיזם יוכלו לשנות את התפיסה של האנשים, בכך שיבטיחו להם מקלט מהבעיות שנוחתות עליהם. ולכן אנחנו צריכים להפעיל את הכוחות הפנימיים שלנו, את הקשר ההדדי בינינו, כדי למשוך את הכוח העליון. אז דרך הרשת הפנימית הוא יתפשט בכל רחבי העולם ובזה שהאנשים ירגישו שקיימת דרך אחרת, הם ילכו בה.

הכוחות השליליים שואפים להפיל על האדם פנאטיות, ואילו אנחנו ניגשים מבפנים ולהיפך, פוקחים את עיניו. בזה כל המהות של המאבק הנוכחי. ודווקא בגלל זה הנאצים היו כל כך בלתי מתפשרים כלפי היהודים.

הכול יצליח לנו. אין בכך שום ספק.

מתוך שיעור על המאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 05.12.2012

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest