דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / פורים – הסתר וגילוי

פורים – הסתר וגילוי

מיכאל לייטמן

תלמוד עשר הספירות: כרך ו', עמוד א' תתד, סעיף ר"ב: חשכה זו גלות מדי (בבל), שהחשיך עיניהם של ישראל, וענינו הוא, לפי שאז היה ז"א בסוד הדורמיטא. ונודע כי המן הרשע היה אסטרולוגוס גדול, כנודע בענין והפיל פור הוא הגורל. כי הוא ועשרת בניו כוללים כל עשרה קליפין החיצונים (כוחות הטומאה), וידע בחכמתו ענין מיעוט השגחתו ית' על ישראל (המשתוקקים לבורא). ולכן חשב ועלה בלבו, כי הזמן מוכן לאבד שונאיהם של ישראל.

המן הוא הרצון שלנו ליהנות, כנגדו עומד כל אור החכמה, והוא יודע שהאור הזה צריך להתגלות עכשיו. הוא רק אינו יודע שזה יכול להתרחש רק בקו האמצעי, ואחר כך הוא גם מתבטל ומתרחש מעבר למצב של צמצום א'. מלכות עושה זיווג עם זעיר אנפין בקו האמצעי, והם עולים לבינה ומשיגים את גמר התיקון.

לאבד את שונאיהם של ישראל (להשמיד את עם ישראל) – משמע, להשמיד את הכוונה על מנת להשפיע שמפריעה לקבל את אור החכמה בצורה אגואיסטית.

מרדכי הוא הכוונה על מנת להשפיע, אבל אם הוא פועל לבדו, ללא רצונו של המן, אז זהו המצב של להשפיע על מנת להשפיע, משמע שהוא חוסם את אור החכמה ולא נותן לו להתגלות.

אם האדם אינו עובד בקו אמצעי, אז אפילו הפעולות הטובות ביותר של השפעה שהוא עושה, סוגרות לו את הדרך להתפתחות. לכן הקשר בין מרדכי להמן חיוני ביותר. כאשר מתחיל הוויכוח ביניהם: בין כוונת ההשפעה והרצון האגואיסטי, אז מתברר להם כיצד הם יכולים או אינם יכולים להתחבר.

ישנה הכוונה על מנת להשפיע, שאיתה ניתן לנצל את הרצון של המן, אבל הרצונות האלה לא יתמלאו בעצמם, לכן מתרחשת התנגשות בין המן למרדכי.

מגילת אסתר מספרת לנו על המצב שבו האדם יכול ליצור חיבור נכון בין שני כוחות יריבים, כוונות מנוגדות. קרבות, בלבול וספק ממתינים לו בדרך לתיקון, עד שימצא את השיטה הנכונה.

מתוך שיעור על תלמוד עשר הספירות, 28.02.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
שיחה על פורים
מלחמת המכבים בתוכי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest