דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / עשר ספירות היסוד של הבריאה

עשר ספירות היסוד של הבריאה

 על הסולם, "מבוא לספר הזוהר": בראשונה צריך שתדע, שכל המדובר בספר הזהר הוא ערכים של עשר ספירות וצרופי ערכיהן. שצרופיהן מספיקים לנו, לגלות כל חפץ וכל חכמה.

שאלה: מה הם "עשר ספירות"?

תשובתי: יסוד הבריאה זה אור, אבל אור שאינו נראה על ידינו, אלא זו אנרגיה מיוחדת שמתפשטת, נובעת, יוצרת, ממלאה ומשנה הכול. במצב הראשוני שלה היא נקראת "כתר". בהתפשטות האור מלמעלה למטה, האור בורא נקודה, רצון, שמתחיל לגדול תחת השפעתו. ממצב אפס, שבו הנקודה מהווה פשוט תכונה של האור, היא מתחלפת למצב הראשון ומתחילה להרגיש שהיא רוצה. ההתפשטות הראשונה הזו של הרצון נקראת "חכמה".

בבחינה השנייה, הרצון עושה הסבה לתכונה ההפוכה לו, לתכונת בינה תחת השפעה של אור. הוא גם רוצה, אבל רק להשפיע. הרצון מתחיל לתפוס את תכונת האור (השפעה) והופך להיות דומה לו, כמו אדם קטן ביחס לאדם גדול, כאשר הוא תופס מהבוגר את התכונות שלו, הרגלים והשקפות.

בחינה שלישית, זה רצון של בינה, להיות דומה לכתר. מאחר והכתר הוליד את תכונת חכמה, אז גם בינה מולידה את התכונה הבאה, זעיר אנפין (ז"א), שפירושו מהשפה הארמית מסמל "פרצוף קטן". קטן, מפני שהוא לא נובע מהכתר, אלא מההידמות אליו.

אחר כך, מופיעה ברצון השתוקקות לקבל יותר, את כל האור העצום שנובע מבחינה אפס. זוהי הבחינה הרביעית או "מלכות", מהמילה "ממלכה, מלכות", מלכות של הרצון.

פרט לארבעת החלקים האלה, שקיימים בטבע, לא נברא יותר דבר. כל היקום, כוכבי הלכת, החלקים הפנימיים של האדם, הפסיכולוגיה שלנו, השׂכל, כל סוג של מערכת שרק ניקח, מורכבת מהחלקים האלה וההיררכיה שלהם.

זעיר אנפין, בתורו, מורכב משישה חלקים. באופן כזה, כל הבריאה, מהווה עשרה חלקים או עשר ספירות. ספירה (מהמילה "ספיר, מאיר"), זו הארה על ידי תכונה מסוימת. כל ספירה, זו מערכת שלמה של כוחות הפועלים בשיתוף פעולה הדדי ביניהם.

מתוך שיעור וירטואלי, 5.03.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest