דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / ענקים על משמר ארץ ישראל

ענקים על משמר ארץ ישראל

כשהמרגלים קטפו פירות בנחל אשכול, שלושה ענקים שחיו בסביבות חברון, שׂמו לב אליהם. אלה היו אחימן, ששאי ותלמאי, שלושת בניו של ענק, הגבוה מכל הענקים. הם היו כל מה שנשאר מהענקים הקדמונים, שנולדו לאחר דור המבולכשהענקים התקרבו ממש קרוב, כל המרגלים התעלפו חוץ מיהושע וכלב… כשהם ראו שהמרגלים שוכבים על הקרקע מאולפים, הם החיו אותם. הם אמרו: אנחנו רואים, שבאתם לכאן כדי לכרות את העצים שאנחנו משתחווים להם, ולשבור את הפסלים שלנו!", נהמו הענקים. "לא, ענו המרגלים בלחש, אנחנו פשוט קטפנו קצת פירות". הענקים ענו בתקיפות: "היסתלקו מכאן! הא-לוהים שלכם עוד מעט יביא אתכם לארץ הזאת ואז יהיה לכם המון זמן כדי לכרות את העצים שלנו". (מתוך דברי "מדרש רבא", פרשת שלח).

במדרש רבא, כמו גם בתורה, מדובר על התכונות הפנימיות שלנו. בעיקר מדובר כאן על כך שאנחנו צריכים לעלות ממלכות לבינה, מתכונת הקבלה לתכונת ההשפעה, ופתאום אנחנו נתקלים בהתנגדות חזקה.

הענקים הם הרצונות הענקיים האישיים שלי, אותם אני צריך לתקן, מפני שבלעדיהם אני לא אוכל להתקיים בדרגת הבינה. לכן התכונות עצמן נוצרו ככאלה, שרק על ידי זה שאני מתגבר עליהן, אני אעלה למדרגה הזאת. "ענק" מסמל משהו גדול, עצום. נחוץ לי אגו גדול, רצונות ענקיים, שנראים לי כענקים.

תכונת הבינה זו תכונה של השפעה מלאה, משהו מאוד קל, רך, שנשפך כמו מים, מחייה ומרגיעה הכול. ופתאום, כדי להשיג אותה, אני צריך באופן כלשהו להתגבר על הענקים הענקיים. אבל הענקים הם לא תכונות גסות, אלא תכונות של הבינה. ואם אני אשתמש בענקים בצורה נכונה, אקבל אותם נכון לתוכי, אז הם לא יפריעו לי. אבל ברגע שאתחיל להתנגד, שלא ארצה לתקן את תכונות הבינה עד לדרגתן, אז הן מיד תתקוממנה נגדי.

לכן הענקים אומרים למרגלים שהם עוד יחזרו לארץ הזאת. במילים אחרות, התכונות הללו, שנמצאות בנו, יודעות הכול מראש, מפני שהן נועדו לשמור על המדרגה הזאת ולאפשר להיכנס רק לאלה שראויים לדרגת בינה. באופן כזה, כדי לעלות לדרגת ארץ ישראל, חייבים להתגבר על הרצונות האגואיסטיים הענקיים, במיוחד בכאלו מצבים כמו "חברון" או "שכם".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 2.4.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest