על תועלת החיקוי

שאלה: האם אני צריך להאמין שהמקובלים אומרים את האמת?

תשובתי: זוהי "אמונת חכמים", כי הרי אין לך ברירה: אתה מאמין למקובל כמו שהקטן מאמין לגדול, רק כדי לגדול. בעולם שלנו הילד סומך על הגדולים, אחרת איך הוא ישׂרוד בעולם? האם הוא ישׂיג משהו אם הוא לא ישמע בקולם, אם הוא לא יקבל מהם כלים חיוניים, אם הוא לא ילמד ממעשיהם כך שיחקה אותם כמו קוף? לא במקרה הקוף נחשב לחוליית המעבר בין עולם החי לאדם. ללמוד "כמו קוף" זהו אמצעי כדי להפוך להיות אדם. הילד מסתכל על המבוגרים וחוזר אחריהם, שוב ושוב.

ובמה מתבטא השׂכל העצמי שלו? – דווקא כדי להסתכל ולחקות את הפעולות החיצוניות. הודות לכך הוא ישׂיג אחר כך את מהותן הפנימית. ועל זה נאמר: "ממעשׂיך הכרנוך". אין לנו ברירה, אנחנו צריכים לקבל את עצות המקובלים מעל לדעת שלנו. כי העצות האלה מגיעות ממדרגות יותר עליונות, וזה אומר שאתה חייב להתנהג כמו ילד בפני מבוגר.

לפעמים אפילו קשה לשמוע את העצות האלו, כי הרי אתה תמיד מעוות את המילים של החכמים. ובכל זאת, ככל שתגלה ותבצע אותן, כך תצליח. ישנם כאלו שמקבלים "מפה אל פה", והם גדלים מהר מאוד. אחרים מקבלים "מפה לאוזן", והם גדלים הרבה יותר לאט. אך זוהי הדרך: הקטן לומד מהגדול. העיקר זה לעשות מעצמך "קוף" וללמוד מהאדם. כי הרי אלו הן שתי דרגות של התפתחות.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 02.01.2011

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest