דף הבית / המשבר ופתרונו / על טרור, עליית מחירים ואיחוד החברה, חלק ג'

על טרור, עליית מחירים ואיחוד החברה, חלק ג'

שאלה: אתה מציע להיאבק בעליית המחירים בעזרת חיבור ואיחוד של החברה, כדי שהיא תהפוך ליותר שווה, מאוזנת? כיצד המחשבות של האנשים יכולות באופן מעשי להוריד את המחירים?

תשובתי: אם בחברה תשרור דעה כללית שנחוץ לה יותר שוויון ואיזון, אז זה ישפיע אפילו על הקפיטליסטים, שזה כביכול לא מועיל ולא רווחי עבורם. כי גם הם נמצאים תחת השפעת החברה, והמחשבות הללו מועברות גם אליהם.

אפילו לא חובה לדבר על זה, הם ירגישו את הרצון הכללי. זה נקרא "השפעת הסביבה על האדם". העיקר, שעל פני הדוגמה הזאת של הורדת המחירים, כל אחד יבין את העיקרון שניתן לשימוש לצורך פתרון בעיות שונות. אם אנחנו נשיג אחדות בחברה, אז נוכל לא רק להוריד את יוקר המחייה, אלא גם לחזק את הביטחון, הבריאות, החינוך, להקטין את האבטלה.

אנחנו מקבלים לידיים מכשיר שפועל בכל תחום של החיים. הסכמה חברתית, זהו כוח מיוחד שמאפשר לפתור את כל הבעיות בחברה. הוא מסיר אפילו את האיום החיצוני: אינתיפאדה ואנטישמיות, שכביכול לא קשורים ישירות עם האיחוד הפנימי שלנו.

העניין הוא, שכאן פועל אותו העיקרון. כל האנושות ניזונה מעָם ישראל. והעמים האחרים מרגישים את זה ומאשימים את ישראל בבעיות שלהם. אם עָם ישראל יתאחד בתוך עצמו, אז לכל האנושות יהיה טוב.

וזו צריכה להיות הסכמה טובה וחברתית, ולא כזאת כמו אצל הלאומנים, הפאשיסטים. ההסכמה מבוססת על אהבה, ויתורים, שוויון, קירבה, חום. "ואהבת לרעך כמוך", זה היסוד של עָם ישראל. הגיע הזמן להיזכר, ש"כל ישראל חברים". זה חלק מהתרבות של העָם שלנו שתמיד דאג לעזרה הדדית, אבל עכשיו אנחנו כאילו שכחנו את זה.

פעם המערכת הזאת של עזרה הדדית הייתה מושתתת על מסורת דתית, אבל היא כבר מזמן לא קיימת בצורה הקודמת. אנחנו רק צריכים להחיות אותה, לחזור לאותה הצורה שבה תמיד התקיים עָם ישראל.

שאלה: אתה חושב שהחברה מסוגלת להשפיע כל כך חזק על האדם?

תשובתי: ישנם המון מחקרים שמוכיחים שהאדם נמצא במלואו תחת השפעת הסביבה. אפילו קופים על אי מבודד מתחילים פתאום להתנהג באופן זהה כמו קופים באי הסמוך. אנחנו נמצאים במערכת של חוקי הטבע.

העיתונאים מתלוננים, שמבלי לתאם ביניהם הם נותנים כותרות זהות למאמרים שיוצאים באותו בוקר בעיתונים שונים. המחשבות משוטטות בעולם ומועברות מאחד לשני, כי כולנו מקושרים למערכת אחת.

העולם הפך לגלובלי ומקושר הדדית, כמו כפר קטן. וזה לא הודות לאינטרנט, אלא בגלל שאנחנו התפתחנו עד למצב, כאשר הרצונות, המחשבות וההרגשות הפנימיות שלנו מקושרים עם כל בני האדם בעולם.

לזה גם כן עוזרת ההתפתחות של קשרים חיצוניים: אותו "מקדונלדס" ו"קוקה קולה" בכל פינה בעולם, האינטרנט, השפה האנגלית. שיווי הצורה האחידה הזאת מבצע עבודה גסה שחורה על האיחוד שלנו. כתוצאה מזה, אנחנו מתחילים להבין ולהרגיש טוב יותר זה את זה, ויותר להשפיע זה על זה.

וכאן מתפרץ המשבר, כי האגו לא נותן לנו לשמור על הקשרים הטובים, אלא רק על הקשרים הרעים. אם בכלל לא היה קשר, אז לא נורא, לא הייתה תלות זה בזה, לא טובה ולא רעה. אבל היום בינינו נוצר קשר, והקשר הזה הוא רע. וזה גורם למשבר הכללי בכל העולם.

ועל היציאה הזאת מהמשבר אחראים היהודים, עָם ישראל. רק הם יכולים לשנות את האופי של הקשרים ההדדיים הכלליים. את הקשרים הללו כבר אי אפשר לקרוע, אפשר רק לתקנם לקשרים טובים.

אנחנו נצטרך להרגיל את עצמנו בהדרגה לכך, שאיחוד וחיבור, זה מכשיר, אמצעי, לכל השינויים. והשינויים אפשריים גם לכיוון הטוב וגם לכיוון הרע, כי איחוד יכול להיות גם נאצי. "פאשיו" מתורגם כ"איחוד", אבל איחוד כזה הוא לא לטובת החברה. אם אנחנו לא רוצים שהעולם יתאחד על בסיס פאשיסטי, אנחנו חייבים להראות לו דוגמה של חיבור טוב.

מתוך שיחה, 13.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
על טרור, עליית מחירים ואיחוד החברה, חלק ב'
על טרור, עליית מחירים ואיחוד החברה, חלק א'
גֵן האיחוד שהתעורר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest