דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / עיסוק לא נכון בתורה

עיסוק לא נכון בתורה

עיסוק לא נכון בתורהשאלה: האם לא טוב יותר קודם ללמוד תורה, ורק אח"כ כשמצטברת כמות גדולה של ידע, לעבור ללימוד הקבלה? כך שמעתי לא מזמן מדתי אחד שאני מכיר.
תשובה: ראה איזה אסונות אנחנו מביאים לעולם על ידי עיסוק לא נכון בתורה – בעל הסולם, הקדמה לספר הזוהר, אות סט:
"ובהמבואר מובן היטב, כי גם התורה יש בה פנימיות וחיצוניות, כמו כללות העולם כולו. ולפיכך גם העוסק בתורה, יש לו אלו ב' המדרגות. ובהיותו מגביר טרחתו בפנימיות התורה וסודותיה, נמצא גורם בשיעור הזה שמעלת פנימיות העולם, שהם ישראל, תעלה מעלה מעלה על חיצוניות העולם, שהם אומות העולם, וכל האומות יודו ויכירו בשבחם של ישראל עליהם, עד שיקוים הכתוב (ישעיה י"ד) "ולקחום עמים והביאום אל מקומם, והתנחלום בית ישראל על אדמת ה'". וכמו כן הכתוב (ישעיה מ"ט): כה אמר ה' אלקים, הנה אשא אל גויים ידי, ואל עמים ארים נסי והביאו בניך בחוצן, ובנותיך על כתף תנשאנה.
אבל אם, חס ושלום, להיפך, שהאדם מישראל משפיל מעלת פנימיות התורה וסודותיה, הדנה בדרכי נשמותינו ומדרגותיהן, וכן בחלק השכל וטעמי מצווה כלפי מעלת חיצוניות התורה, הדנה בחלק המעשה בלבד. ואפילו אם עוסק פעם בפנימיות התורה, הריהו מקציב לה שעה מועטת מזמנו, בשעה שלא יום ולא לילה, כמו שהייתה, חס ושלום, דבר שאין צורך בו, הוא נמצא גורם בזה להשפיל ולהוריד מטה מטה את פנימיות העולם, שהם בני ישראל, ולהגביר את חיצוניות העולם עליהם, שהם אומות העולם, וישפילו ויבזו את בני ישראל, ויחשיבו את ישראל כמו שהיו דבר מיותר בעולם, ואין לעולם חפץ בהם, חס ושלום.
ולא עוד, אלא גורמים בזה, שאפילו החיצוניות שבאומות העולם מתגברת על פנימיות שלהן עצמן. כי הגרועים שבאומות העולם, שהם המזיקים ומחריבי העולם, מתגברים ועולים מעלה מעל על הפנימיות שלהם, שהם חסידי אומות העולם, ואז הם עושים כל החורבנות והשחיטות האיומים, שבני דורנו היו עדי ראיה להם, השם ישמרנו מכאן ואילך.
הרי לעיניך, שגאולת ישראל וכל מעלת ישראל תלוי בלימוד הזהר ובפנימיות התורה. ולהיפך, כל החורבנות וכל ירידתם של בני ישראל, הם מחמת שעזבו את פנימיות התורה, והשפילו מעלתה מטה מטה, ועשו אותה כמו שהייתה, חס ושלום, דבר שאין צורך בו כלל" (בעל הסולם, הקדמה לספר הזוהר, אות סט).

5 comments

  1. אהבות בסופה

    על-כן יאמר בספר מלחמת ה' את-והב בסופה ואת הנחלים ארנון. (במדבר כא יד)

    http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/21917

  2. תשמעי אתי, נראה לי שאת מעל כולנו.

    אני פשוט לא יודעת…האם כבר חצית ת'מחסום?

    ואם כן, יאללה – ברצוני לקחת ממך מודל.

     רק בבקשה, תני אישור מהרב.

    תתחילו לשדר בין מסכים Smile

  3. שוב מסכימה עם הרב, כל מילה בסלע:)

  4. ותשב באיתן קשתו (בראשית מט כד)

    מאי קשתי, כמה דאתמר ביוסף, דכתיב (בראשית מט כד) ותשב באיתן קשתו, בגין דיוסף צדיק אקרי, ובגין כך קשתו, דא ברית דקשת, דאתכליל בצדיק, דברית דא בדא אתאחיד, ובגין דנח הוה צדיק, קיימא דיליה קשת. ויפוזו, מאי ויפוזו, אנהירו בחמידו דכלא, כמה דאת אמר (תהלים יט יא) הנחמדים מזהב ומפז רב ומתוקים, אתנהירו בנהירו עלאה, כד נטר ברית, ובגין כך אקרי יוסף הצדיק. על דא אקרי הקשת ברית, כליל דא בדא, זהרא יקרא עלאה, חיזו דכל חיזו, חיזו כחיזו טמירין (נ"א טמירא), גוונין טמירין, גוונין דלא אתגליין. ולית רשו לאסתכלא בעינא בקשת,

    http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/20978

  5. תהלים פט

    משכיל לאיתן האזרחי

    http://www.mechon-mamre.org/i/t/t2689.htm

    ראו קשר בין הכתובים

    http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/21983

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest