דף הבית / המשבר ופתרונו / עולם ללא כסף

עולם ללא כסף

שאלה: כמו שאמר איינשטיין, אנחנו לא יכולים לפתור את הבעיות שלנו באותו המישור שבו יצרנו אותן. איזו חשיבה חדשה אנחנו צריכים לפתח ביחס לכסף?

תשובתי: קודם לכן, אנשים היו תלויים בכסף הרבה יותר מאשר היום. לא היה ביטוח סוציאלי, קופות חולים, קרנות פנסיה, כל מיני מערכות חברתיות של עזרה הדדית למשפחות חד הוריות, שכבות עניות, וכדומה. לאנשים היה צורך, שלכל המקרים הללו יהיה להם כסף, כיסוי.

אם אנחנו פתאום נחזיר לאדם את אותם הסכומים שמורידים ממשכורתו לאחזקת בתי ספר, גני ילדים ובתי חולים, אז השכר שלו יגדל בשליש, אבל בוודאות הוא לא ישמור את הכסף הזה לרגעים הקשים. הוא יבזבז אותו, וכאשר יקרה לו משהו, הוא ייפול על הידיים של החברה.

אנחנו רואים, שההתפתחות שלנו מחייבת אותנו להתקדם בכזה כיוון, שהכסף, כלומר הכיסוי של כל מיני ההוצאות השונות, יעבור יותר ויותר לידי החברה. כמובן שהוא צריך להיות מנוצל בצורה נכונה, ולא למען משחקים פוליטיים.

אם אנחנו רואים שאנשים דואגים שהמשכורת שלהם אינה מספיקה לאחזקת הבית, לתשלום עבור השירותים והמזון, אז יכול להיות שאנחנו צריכים להתקדם בכיוון הזה.

למשל, לעשות בעיר חשבון כללי, כמה צריך לשלם לכולם יחד עבור המים, הגז, החשמל. הבעיה היא, שאנחנו נצטרך לחנך את האנשים להתייחס בצורה חסכונית לכל הצריכה, כי ללא חינוך, יכולות להיות הרבה יותר הוצאות מאשר היום.

אבל ביחס לסל המצרכים, אנחנו בהחלט יכולים לעשות את זה. על ידי הפרשת סכום מסוים ממשכורתו של כל אחד, אנחנו מספקים לכולם תלושים, שעל ידם במשך חודש הם יוכלו לקבל בחנות מצרכי מזון לפי בחירתם. אנחנו אפילו יכולים לארגן משלוח שבועי.

בנוסף, הייתי מציע גם ליצור מחסנים לחפצים שונים. במקום לשמור אותם בבוידעם ואחר כך לזרוק, כדאי למסור אותם לשימוש הכלל. כאשר אתה תצטרך, אתה תבוא ותיקח, אם לא את שלך אז של מישהו. זה נוגע לביגוד, חפצים לילדים, ואפילו כלי מטבח.

אנחנו יכולים להשתמש באופן כזה לא רק בחפצי בית, אלא גם במקצועיות שלנו. למשל, לארגן מערכות שונות ולהציע שירות זה לזה שעליו אנחנו לא יכולים לשלם. פעם בשבוע כל בעל מקצוע יעבוד מספר שעות בהתנדבות וכולם ידעו על זה. אנחנו לא צריכים לכסות בכסף את השירותים הללו, אף על פי שהם קיימים. יוצא, שאנחנו נקבל תוספת משמעותית במשכורת.

שאלה: בינתיים אנחנו מאמינים, שהכסף נותן לנו עצמאות ולא כל כך רוצים להיות תלויים זה בזה.

תשובתי: כלכלת בית מדגימה באופן ריאלי, כמה אני צורך מים, חשמל, גז, דלק, כמה אני יכול להקצות לשיפוצים, כמה נשאר לאוכל, ביגוד, וכן הלאה. אם אנחנו נכתוב את כל הסעיפים האלה, אז האדם ייווכח שהוא תמיד נשאר בגירעון (במינוס). האם זה נקרא לחיות עם כסף? פשוט יש לו בידיים תמונות שאיתם הילדים משחקים. אם נסביר את כל זה באופן הגיוני, אנשים בעצם יתרחקו ויסתלקו מכזאת "עצמאות".

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 64, 02.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
עשרה קילוגרם של מאמץ
צריכה חכמה
גבולות הצמיחה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest