דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / סקר עולמי: רק איראן מפריעה יותר מישראל

סקר עולמי: רק איראן מפריעה יותר מישראל

סקר עולמי: רק איראן מפריעה יותר מישראל
סקר עולמי: רק איראן מפריעה יותר מישראל
למה העולם שונא את ישראל?

לפי הסקר העולמי של ה-BBC, רק אירן פחות פופולרית מישראל. האם יש לכך סיבה מוצדקת?

כתשובה לשאלה זו שהוגדרה כשאלת היום לפני יומיים ב"וואלה", בחרתי להביא מאמר מצוין שכתבו תלמידי ופורסם זה מכבר בעיתון קבלה לעם, גיליון 24.

אם רק נדע לאהוב

איך זה, שעם אחד כל כך קטן, מצליח לעורר עליו שנאה כל כך גדולה? מה יש בנו, היהודים, שגורם לרבים לכעוס עלינו? לקבלה יש תשובה, ממש לא מסובכת. בידינו המפתח. צריך רק לרצות להכניסו לחור המנעול, ולסובב…

מסע שורשים

על מנת להתחקות אחר המקור לאנטישמיות נצא למסע בזמן ונחזור כחמשת אלפים שנים לאחור. באלף השלישי לפני הספירה התרכזו סביב מסופוטמיה – ערש התרבות האנושית באותם ימים, מספר האנשים הגדול ביותר בעת העתיקה. תושבי האזור חיו בנחת כמשפחה מאוחדת ושלווה: "וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים" (בראשית, יא', א'). עד שלפתע הפר כוח לא מוכר בעוצמתו את השלווה הפסטורלית.

לראשונה בהיסטוריה, פרץ האגו בכל אוכלוסיית המקום, וכתוצאה מכך נדחפו בני האדם לשלוט על הטבע, ולנצל את הכול ואת כולם לטובתם האישית. בניית מגדל בבל מסמלת את צמיחתו של האגו, ומיטיבה לתאר את השינוי שהתרחש באותה התקופה: "…אם נפל אדם ומת לא היו שמים את לבם אליו, ואם נפלה לבנה אחת היו יושבים ובוכים ואומרים: אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה" (פרקי דר' אליעזר, כד).

קבלה בהתהוות

בעת שכולם היו שקועים בעצמם, התגלה באחד מן הבבלים רצון להבנת סוד החיים. אותו בבלי, אברהם שמו, הרגיש כי אין טעם להמשיך ולהשתעבד לאגו שהורס כל חלקה טובה, והחל לחפש אחר חיים נעלים יותר. הוא חיפש, חקר ופיתח שיטה רוחנית, שיכולה להעניק לאדם את היכולת להתעלות מעל לאגו המפריד בין בני האדם ולהתאחד על בסיס אהבת הזולת. את עיקרי שיטתו כתב בספר הקבלה החשוב שמיוחס לו, "ספר יצירה".

אלה שהקשיבו והתרכזו סביבו, למדו את השיטה והפכו לקבוצת המקובלים הראשונה בהיסטוריה. עם השנים גדלה הקבוצה וממנה נולדה האומה הישראלית. ייחודה של אומה חדשה זו מושרש במטרה הרוחנית לשמה נוצרה: יישום שיטתו של אברהם – חכמת הקבלה – להתעלות מעל האגו.

בחזרה לעתיד

בימינו הגיע האגו האנושי לדרגת התפתחותו הסופית. המקובלים כתבו בכל הדורות כי בתקופתנו, בשונה מתקופת בבל, האנושות תהיה בשלה לקלוט את שיטתו של אברהם. הם אף הרחיבו ואמרו כי האנושות תזדקק לשיטה זו, ותתבע אותה מאלה שמחזיקים בה – בני האומה הישראלית. תפקידה של האומה הישראלית, על פי בעל הסולם, הוא ליישם תחילה את שיטת הקבלה על עצמם ולאחר מכן להעבירה לאומות העולם. כל זמן שהאומה הישראלית מונעת שיטה זו מן האנושות, מעמיק הסבל הכללי. אומות העולם חשות בסבל הזה, ולכן ככל שאנו מתעכבים במימוש תפקידנו, אנו מעוררים עלינו שנאה גדולה יותר בקִרבן. העולם מרגיש שיש בנו, היהודים, משהו מיוחד, ושאנחנו מחזיקים את המפתח לגורלו הטוב בידינו.
העובדה שהאומה שייסד אברהם שכחה את ייעודה, אינה מבטלת את חובת מימוש המשימה מעלינו.

הכול תלוי בנו

הבנת תפקידו של עם ישראל כמעין "מתאם" שתפקידו להעביר את השיטה להתעלות מעל האגו לכלל האנושות, מסייעת לנו להבין את השורש לאנטישמיות.

במאמריו הרבים חוזר בעל הסולם ומסביר שתופעת האנטישמיות אינה תלויה באומות העולם, אלא אך ורק בתפקודו של עם ישראל, או ליתר דיוק, במימוש תפקידו. אל לנו להסתמך על אומה מסוימת שתסייע לנו, או לקוות שיחסו של העולם ישתנה לטובה, כל עוד איננו ממלאים את תפקידנו כלפיו.

הרב קוק, אחד מגדולי המקובלים במאה העשרים, תיאר זאת בשפתו הפיוטית: "עתה קרבו הימים, שהכל יכירו וידעו, שישועת ישראל וישועת העולם כולו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז של פנימיות רזי התורה [הקבלה] בשפה ברורה …רק כשנהיה מה שאנו צריכים להיות, תשוב לאנושות הסגולה העליונה" (ספר האורות, דף קנה).

עלינו להתחיל ללמוד מחדש את שיטתו של אברהם, וליישם אותה בינינו על מנת להשלים את ייעודנו האמיתי כעם. כאשר נשיג את האחדות בינינו מתוך גילוי אהבת הזולת, נוכל להגיש לאנושות כולה את השיטה לה היא מייחלת כל כך, השיטה לאיחוד ולאהבה בין בני האדם.


6 comments

  1. תתעוררו כבר יאללה איתכם !!
    תתעוררו !!!
    במקום לשאול איפה אלוהים היה בשואה
    תסתכלו ותראו
    השואה זה קטן לעומת מה שעומד להיות
    אם לא נתעורר
    ה6 מיליון שנטבחו זה קטן לעומת הכמות שימותו חס ושלום במלחמה הקרובה במידה ותהיה בעולם…

    תתעוררו כבר !!
    תצאו ממשחקי הילדים שלכם ותעלו לדרגת ההורים !
    אמן.

  2. חוקרים בריטים גילו שמחצית מהאוכלוסיה סובלת מסוג חדש של חרדה: פחד לאבד מגע עם הטלפון הסלולרי

    http://www.nrg.co.il/online/43/ART1/717/001.html

    אל הרשימה הארוכה של חרדות, נוירוזות, ולחצים שתוקפים אותנו בעידן הפוסט-מודרני, חוקרים בריטים מציעים להוסיף פוביה חדשה, בשם נומובופיה: פחד לאבד מגע עם הטלפון הסלולרי.

    לאיזה מצב הגענו?

    קראץי פעם כתבה של תלמיד שלך שיש איזה 30 מחלות חדשות שהתגלו לאחרונה. אשמח לקרוא את דברייך בנושא.

  3. זוהר שמות, מאמר שיר השירים אשר לשלמה, אות שלג

    שלג) אמר רבי יהודה, למה נקראו שרים של מטה לוים,  הוא על שנלוים ומתחברים למעלה כאחד. ומטעם שהשומע, את השירה, נלוה ונדבק נפשו למעלה בה'. ועל כן אמרה לאה, ילוה אישי אלי. רבי תנחום אמר, שעל כן נקרא שמו לוי, מטעם שזרע לוי כולו נלוה עם השכינה, במשה אהרן ומרים, ובכל זרעו אחריו, והם הנלוים אל ה' לשרתו.

  4. לוו עלי ואני פורע

    לוו עלי (במשה, בן לוי) ואני פורע (בפרעה)

  5. אסתר המלכה:)

    בהמשך לדבריו של מיכאל,

    השואה היא רק דוגמא אחת מני רבות למקרים עכורים בהיסטוריה של העם היהודי, כבר שכחנו מהאינקוויזיציה, מהאינתיפאדה, ממלחמת לבנון הראשונה והשנייה…במה הן שונות כל כך מן השואה? בזה שהיה מנהיג טוטאליטרי שעשה מה שרצה? בכך שהשואה הייתה מפלצתית? מה מפלצתי יותר: השואה או אמא יהודייה שצולה את בניה בתנור בשנת 2008?

    באמת הגיע הזמן להתעורר.

  6. זה שלא יודע לשאול

    שש מיליון וקטן עליך מעניין כניראה שבני משפחתך לא היו ביניהם

    וכל זה כי אינך יודע לענות היכן היה אלוהים בשואה מעניין

    חכם גדול אתה לא טיפש קרוב לודאי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest