סוד השם הקדוש

סוד השם הקדוש
הידע הקבלי המצוי ברשותנו הוא תוצאה של מחקרם של המקובלים. המקובלים הם אנשים שבערה בהם שאלת משמעות הקיום, ועל ידי שיטה מיוחדת החלו הם להרגיש את המציאות השלמה.

אנו נוהגים לכנות את הכניסה להרגשת המציאות השלמה בשם "פקיחת עיניים". את אשר התגלה להם במהלך חקירותיהם רשמו המקובלים וסיכמו בכתבי הקבלה. התהליך הזה הוא טיפוס בכל אותן המדרגות שהשתלשלו ממצב "אין-סוף".

אם כן, חכמת הקבלה כוללת שני סדרים מקבילים:
• "ממעלה למטה" – ירידת "הרצון לקבל" (הרצון ליהנות, האגו) מהאין-סוף דרך כל העולמות העליונים עד העולם הזה.
• "ממטה למעלה" – עליית החוקר מתוך העולם הזה דרך המחסום אל העולמות העליונים עד לאין-סוף.

הנושא שבו עוסקת הקבלה הוא הרצון לקבל, דהיינו הרצון ליהנות. תהליך יצירת הרצון כולל חמישה שלבים. אנו מסמלים את השלבים הללו באמצעות אותיות הוי"ה: "קוצו של יוד י-ה-ו-ה", ובאמצעות הכינויים "כתר, חכמה, בינה, זעיר אנפין ומַלְכוּת".

"קוצו של יוד" הוא נקודת ה"כתר" (ראו תרשים). היא מסמלת את תחילת היווצרות הרצון מהאור, כנקודה שחורה בתוך האור העליון. מנקודה זו מתפתחת האות י' המסמלת את הרצון ההיולי – הרצון הראשוני.

סוד השם הקדוש

צורת האות י' כנקודה שקוץ בראשה וזנב היוצא ממנה, מסמלת את היווצרות החומר החדש שלא היה קיים עד כה במציאות, הרצון לקבל. שלב זה מכונה בשם "חכמה". לאחר היווצרות האות י' מתפתח הרצון באמצעות ספיגת תכונת הנתינה מהבורא. השילוב בין תכונת הנתינה לתכונת הקבלה מוליד תכונה משותפת חדשה הנקראת "בינה", והיא מסומלת באות ה'.

בבינה נמצא החומר הראשון הרוצה להידמות לאור שהוליד אותו. צורת האות ה' מתארת את אופן התכללות תכונות הקבלה והנתינה, המוליד את צורת הנתינה שעל פני הרצון ההיולי.

אחר כך רוצה הרצון להשפיע לבצע פעולת נתינה כמו שעשה הבורא, ולכן מנסה לדמות את עצמו לאות י'. אולם מכיוון שזוהי פעולה שמבצע הרצון עצמו, היא נראית בצורת האות ו'.

האות ו' מסמלת את השתדלות הנברא להיות כמו הבורא-המשפיע. אך פעולת האות ו' אינה נחשבת לפעולה שלמה וסופית, מפני שההחלטה עליה כבר נתקבלה קודם לכן. זוהי תוצאה של רצונה של האות ה' להשפיע.

הרצון המסומל באות ו' אינו מרגיש את עצמו שלם, והדבר נרמז בשמו, "זעיר אנפין" – פרצוף קטן. חסרה לו ההחלטה העצמית, חסר לו "ראש". במהלך הפעולה שמבצע זעיר אנפין הוא מגלה את המשמעות של להיות המשפיע. כתוצאה מכך מתגלה בו רצון למעמד המשפיע.

רצון זה מכונה "מלכות". רצון המלכות מכוּון כולו לקבלת השפעת הבורא, ולכן, בדומה לבינה, האות המסמלת אותו היא האות ה'.

עתה נוכל גם להבין מדוע האותיות "י-ה-ו-ה" מסמלות את שמו של הבורא. זוהי התבנית שעל פיה יצר הבורא את הרצון לקבל, ובתוכה מרגיש הרצון לקבל את הבורא כאור הממלא אותו.

8 comments

  1. לרב שלום ותודה על ההסבר המצויין. תוכל לחדד את ההבדל בין בחינה ג' ל-ד'?

  2. האם יש ניקוד לאותיות אלה?

    ואם השם בשם י ה ו וה אז למה לא 2 אותיות וו?

  3. מה הרצון רוצה לקבל מהאור ?

    מה מונע ממנו לקבל את מה שהוא רוצה הרי זה כל הזמן סביבו?

    חחח

  4. אולי פשוט שיגיד את מילת הקסם…..

  5. שלום איילת

    מתוך שיעורי הקבוצה הוירטואלית, אסביר לך על בחינות ג' ו – ד':

    בחינה ב' נסתה להשפיע (להיות כמו הבורא שהוא המשפיע), אך הרגישה שאין לה מה להשפיע, כי היא אינה כמוהו. היא רק צמצמה את עצמה ועתה היא אינה מקבלת.

    אמנם בזה היא בהשוואת הצורה לבורא  – שגם הוא לא מקבל, לכן היא מלאה "אור חסדים", אך זה עדיין לא אור של מטרת הבריאה, ועדיין  לא הגיעה בזה לצורתה הסופית, כי הבורא – חוץ מזה שאינו מקבל הוא גם מ ש פ י ע.

    לכן בחינה ב' התהפכה להיות בחינה ג' שנקראת : זעיר אנפין: אור חסדים בהארת חוכמה. האור שמתקבל בזעיר אנפין נקרא  : רוח.

    על מנת להיות כמו הבורא, בחינה ב' עשתה כלי עם רצון לקבל (כמו בחינה א') ורצתה למלא את הכלי (בחינה ג') באור כדי שתהיה כמו הבורא. אז בעצם בחינה ג' כלולה גם מבחינה א' וגם מבחינה ב'.

    מבחינה ב' – היא כלולה בכך שהיא מנסה להיות משפיעה כמו הבורא.

    מבחינה א' – היא כלולה בכך שיש בה רצון לקבל.

    מכאן, בחינה ג' מקבלת את האור כמו שהבורא רצה לתת לה מלכתחילה (בחינה א') ומצד שני מנסה להשפיע כמו בחינה ב'.

    המצב הזה בו נמצאת ומרגישה מצד אחד אור חסדים ומצד שני אור חוכמה – מביא אותה למצב החדש שנקרא בחינה ד' והיא הצורה הסופית הגבוהה ביותר של מאמץ ה"נברא" להיות דומה לבורא :מלכות דאין סוף.

    יש להבין שבעולם אין סוף עדיין אין נברא. הוא נמצא הרבה הרבה מתחת לעולמות הרוחניים.

    מקווה שעזרתי

    רינת

    הקבוצה הוירטואלית

  6. מצרפת לך לינק בו תוכלי לצפות בשעורי הקבוצה הוירטואלית

    http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/50033

    ואם תרצי , את מוזמנת גם להרשם לפורום.

  7. אולי היום אֶבֶרָא את הנֲברא…:-)

  8. הסבר מעולה .המון תודה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest