דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / נס חנוכה – חלק א' – אתה מאמין בנסים?

נס חנוכה – חלק א' – אתה מאמין בנסים?

שאלה: חג החנוכה שמצוין בימים אלו לזכר הנס שהתרחש בתקופת החשמונאים, שפח השמן הספיק להדליק את המנורה שמונה ימים, במקום יום אחד. ומכאן שאלתי, האם אתה מאמין בנסים?

תשובתי: לא, אני לא מאמין בנסים. חכמת הקבלה מסבירה "נס", כדבר רציני, מדעי, ולא כמו שאנו תופסים בעולמנו את המושג נס. הכוח העליון לא עושה נסים ולא מבצע שום דבר על-טבעי שיוצא ממסגרות של "חוק נתן ולא יעבור". כל הנסים קיימים רק ביחס אלינו, המערכת פועלת לפי חוקים נוקשים, שמניעים הכול מתחילת הבריאה ועד סופה. אנחנו צריכים ללמוד את החוקים האלה, ואז התופעות שמתרחשות במערכת לא ייראו לנו כנסים.

למשל, הנס הראשון הוא נס יציאת מצרים. אנשים רוצים להתחבר ביניהם, ולא מסוגלים לעשות זאת מפני שאיזה כוח מפריד ביניהם, הכוח שנקרא "פרעה", האגו שלהם. הם רוצים להפוך להיות "כאיש אחד בלב אחד", כפי שלימד אותם אברהם אבינו בבבל העתיקה, כדי ש"על כל פשעים תכסה אהבה", אבל כלום לא יוצא. לאחר שבע שנות שׂובע מגיעות שבע שנות רעב, עד שמתרחש נס, שמאפשר להם לברוח ממצרים מתחת לשליטת פרעה

ואותו הדבר קורה כבר בימינו, בעידן של הקידמה הגדולה ביותר, כשמתחילה ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, התרבות והחינוך. תחילה היה נדמה שזה מקנה לנו אפשרויות בלתי רגילות, לכולם קוסם מאד החלום האמריקאי: קריירה גדולה, מדע שמבטיח לגלות לנו את כל האופקים. ופתאום אנחנו מגלים שהגענו למצב שלגמרי לא חלמנו עליו. החלום האמריקאי התפוצץ כמו בועת סבון, וכל העולם כאילו נקלע למערבולת ששואבת אותו יותר ויותר עמוק לקרקעית. זה סיום "שבע שנות שׂובע" ותחילתן של "שבע שנות רעב".

גם אני בעצמי בשנות ה-60 וה-70, הרגשתי עצמי כמו ב"שבע שנות שובע", היה נדמה לי שלפניי פתוחים כל האופקים. אבל אחר כך גיליתי שהמדע בו עסקתי, לא נותן לי את התשובה לשאלה שלי על משמעות החיים, על מטרתם. כך החלו "שבע שנות רעב", התחלתי לחפש כיצד אני יכול להחיות את עצמי, מהי משמעות החיים שלי ומטרתם, מה אני יכול להעניק לילדיי? כך מצאתי את חכמת הקבלה, וזה נקרא נס, בדיוק כמו נס יציאת מצרים.

נס משמע, שלאדם לא הייתה שום אפשרות בחיים הרגילים שלו לגלות את משמעותם ומטרתם. ופתאום מגיע אליו אור מיוחד, כוח בלתי רגיל, שמאיר עליו, פותח את הלב והשׂכל שלו ומגלה לו שלחיים האלה ישנה מטרה, תהליך מיוחד. הנס הזה, שפותח עבורו חיים חדשים, נקרא יציאת מצרים, והוא במידה זו או אחרת צריך להתרחש בחיי כל אחד. האדם בורח ממצרים, מהאגו שלו, בכך שרוכש את תכונות ההשפעה, את כוח החיבור והאיחוד ומתחיל לממש אותו. אבל לאחר מכן האגו שלו שוב פורץ, והוא שוב זקוק לנס כדי לנצח אותו, והפעם זהו נס חנוכה.

שאלה: איך אירועים מהעבר הקדום, כמו מצרים ותקופת החשמונאים, קשורים לזמן שלנו?

תשובתי: נאמר: "מעשה אבות, סימן לבנים". זה אומר, שמה שהתרחש איתם, בהכרח יקרה עם כל אחד מאיתנו.

מתוך תוכניתי ברדיו 103FM, בתאריך 6.12.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest