דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / נוער חרדי לשירות צבאי?

נוער חרדי לשירות צבאי?

שאלה: מספר רבנים בעלי השפעה גינו בחריפות את קמפיין התמיכה בגיוס נוער חרדי לשירות הצבאי ולשירות האלטרנטיבי. רבנים בירושלים אף הודיעו שהקמפיין הזה צריך להיחשב לחטא וראוי לכל גינוי, ואף חתמו על פסק הלכה תואם.

זהו מאבק ממושך שצובר תאוצה, ולאחרונה עצרו שוטרים קבוצה של חרדים בחשד להסתה נגד תומכי הגיוס. מה דעתך בקשר לזה?

תשובתי: זוהי בעיה גדולה שאין לה פתרון. אני לא מתאר לעצמי שהחלק האורתודוקסי של היהדות היה מתקיים היום כשהוא מוקף אוכלוסייה ערבית, מבלי שהיה מוגן על ידי צה"ל. מצד אחד הם מבינים את זה מצוין, אך מצד שני הם לא מעוניינים להשתתף בזה. אין ספק שהערבים לא מחלקים את היהודים לחרדים וחילונים, זה לא משנה להם, והיום הם מהווים את חוד החנית להשמדת ישראל והיהודים. ההתנגדות לגיוס מצד הישראלים החרדים, נובעת מכך שהם צריכים להגן על עצמם מהשפעה חיצונית. הם שומרים על עצמם ועל ה"גטו" שבו הם חיים: ירושלים, בני ברק, ואזורים חרדיים בכל ערי ישראל, מפני שאחרת הם לא יוכלו להתקיים. הם פוחדים מהתמוססות בקהילה החילונית ולכן אני מבין אותם.

שאלה: אתה לא רואה פתרון?

תשובתי: אין שום פתרון. זהו בקע רציני שנמשך כבר זמן רב. צריך ליצור הפרדה בין כלל הדתיים לבין הזרם החרדי, מפני שיש גם שכבות אחרות של אוכלוסייה דתית שמשרתים בצה"ל ואף מהווים חלק נכבד ביחידות הקרביות שלו.

באופן עקרוני, זהו משחק פוליטי, מפני שמנקודת המבט של האוכלוסייה החילונית, לצה"ל אין צורך בחיילים החרדים. פשוט צריך להשאיר את כלל הבעיות האלה ולא לעסוק בהן. זו התקוטטות מפלגתית לפני בחירות, כאשר כל אחד מלהטט בזה שהוא בעד או נגד, ובכך מנסה לצבור הון פוליטי. אבל באופן כללי הנושא עצמו אינו ראוי לדיון, מפני שבסופו של דבר זה לא יניב תוצאות. אני לא מצדד באף אחד מהצדדים, אני פשוט מציין עובדה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 1.2.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest