דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / נוסחת המעבר אל הטוב

נוסחת המעבר אל הטוב

בעל הסולם, "מהות הדת ומטרתה": "תורת המוסר, שנקראת "אתיקה", המיוסדת על הכרה נסיונית. דהיינו, מתוך הבקורת של התבונה המעשיית. שכל עיקרה של התורה ההוא, איננו יותר, רק סיכום של הנזקים, שנולדו לעינינו, ע"י גרעיני האגואיזם".

…לאחר שהם צמחו והתגלו בנו. הגישה הזאת מבוססת על ניסיון אישי: רק לאחר מספר רב של עונשים, הילד העקשן מתחיל לחשוב על הסיבה לעונשים. כך גם אנחנו חווים תחילה הרגשות לא נעימות מפעולות אלו או אחרות ורק לאחר מכן מתחילים להסיק מסקנות. כזו היא דרך הייסורים: אני סובל עד שזה מאלץ אותי לשנות את הדרך שלי.

הכול כאן תלוי באגואיזם שלי, שעושה חשבון של רווח מול הפסד. לדוגמא, אני יושב בתנוחה לא נוחה ובכל זאת לא רוצה לזוז כדי לשנות אותה. אני סובל, אבל לא מספיק כדי לשנות את התנוחה. כמה זמן אני אשאר בתנוחה הזאת? עד שהייסורים יתגברו עד לכזאת מידה, שיהיה כדאי לי לעשות מאמץ ולשבת בצורה אחרת.

החישוב הזה נעשה תמיד, והגוף שלנו מסתדר איתו מצוין: אנחנו יכולים לזנוח את המצב הנוכחי רק בתנאי שיש ייסורים, שגורמים לנו להרגיש שכדאי להשקיע כוחות ולעבור למצב אחר, שבו לא יהיו קיימים ייסורים.

אם כן, החישוב שלי תלוי בהשוואת הייסורים, התענוגים והמאמצים שיידרשו כדי לעבור למצב האחר. אני עושה חישוב: האם התענוגים המצופים יהיו גדולים מהייסורים והמאמצים הנוכחיים שלי. זוהי נוסחה פשוטה מאוד.

בצורה כזאת אני יכול לבצע את המעבר ממצב למצב, מרע לטוב, מפני שזה שווה את זה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מהות הדת ומטרתה", 01.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
המקום שבו גדֵל בי האדם
בשעבוד של הטבע שלי
הרווח מההתכללות – תקציר למאמרו של בעל הסולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest