דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / משה, זה מרכז הקבוצה

משה, זה מרכז הקבוצה

שאלה: למה במאמר של הרב"ש "בוא אל פרעה" לא מוזכר החיבור עם החברים?

תשובתי: באף מקום במאמרי "שמעתי" ובמאמרים אחרים, בכל התורה, בתלמוד במשנה וכולי, לא מוסבר על הפעילות הקבוצתית. המקום היחידי בתורה שבו מדובר על כך, זה מעמד הר סיני. יותר זה לא מוזכר בשום מקום, כי זה ברור לגמרי שזה הוא תנאי הכרחי. אין מקום אחר שבו אפשר לגלות את הבורא.

אנחנו נמצאים בעולם הזה, שבו מסוגלים להתקרב ברמה פיזית, בכך שמתאספים במקום גיאוגרפי אחד ומבצעים איזה שהן משימות פיזיות משותפות. באופן כזה, אנחנו יכולים ליצור כאלה תנאים להכרה בהכרחיות להיות מחוברים יחד, להיות באיחוד, בלימוד משותף, בהפצה. המטרה של כל הפעולות האלה היא להגיע לחיבור שבתוכו תתגלה הדבקות עם הבורא.

הדברים האלה הם כל כך מובנים מראש, שאפילו לא כדאי לדבר עליהם. אם אתה לא נכנס לקבוצה, אז אין לך בכלל תנאים שמתוכם אפשר היה להתחיל לקרוא איזה טקסט קבלי. אתה בכלל לא תבין את מה שאתה קורא, על מי, בשביל מה, איך לממש את זה. כלום לא יהיה מובן.

אלא רק הרב"ש בצורה שיטתית ועקבית תיאר והסביר לנו את כל השיטה של העבודה הקבוצתית בעשרים המאמרים הראשונים שלו, המוקדשים לחברה. אבל הוא בעצמו אפילו לא דיבר ודן על זה בשיעורים, אלא רק כתב מאמרים. הוא לא דיבר איתנו על אהבת חברים ועל חיבור, אלא רק על פרעה, משה, וכולי, באותו הסגנון שבו כתובים כל המאמרים שלו. המאמרים על החברה, זה משהו לגמרי מיוחד מכל ספרי הקבלה, החל מאדם הראשון ועד עכשיו.

בשום מקום לא מוסבר בצורה כל כך מדויקת מה אנחנו צריכים לעשות, כל התקנון של הקבוצה. כי היה מובן שהעקרונות האלה ידועים ומובנים מראש, בלעדיהם אין צורך אפילו להתחיל ללמוד. קודם כל אתה חייב לסדר לעצמך מקום עבודה, ורק אחר כך כבר למשוך אליך את המאור המחזיר למוטב. אחרת, לאן תמשוך אותו?

שאלה: אבל כתוב, שהבורא אומר למשה: "בוא אל פרעה!". מי הולך: אני לבד או יחד עם החברים?

תשובתי: "משה" זה סכום, זה סך הכול מכל החברים שלך. זה לא אדם אחד, אלא משה זה מרכז הקבוצה שבו יש מגע עם הבורא. אף פעם לא מדובר על אדם אחד, אחד לא קיים בעולם הרוחני. אחד, זה רק חלק שבור מהכלי שבו אין שום דבר. הבורא מביא את החלק השבור למקום הנכון ואומר: "קח לך!".

כי כאן אתה יכול למצוא כוחות שעל ידם אתה תכניס את עצמך חזרה לתוך הפאזל הענק הזה, למוזאיקה הכללית, למקום שמיועד לך ובזה תשלים את הכלי. ובכך שאתה מכניס את עצמך למקום שלך, אתה עוזר לשאר החלקים לדעת טוב יותר איך למצוא את מקומם ולהשלים את הפאזל.

אבל אם אתה יושב באיזה שהוא מקום לבד וסתם לומד, מבלי לסדר וליצור איזה קשר עם האחרים, ואין לך אפילו קשר וירטואלי, אז אין לך שום סיכוי להצלחה. אתה תלמד את כל הטקסטים תיאורטית, וזה הכול. לא תהיה לך שום אפשרות לגלות את הטוב ואת הרע, יהיו חסרים לך התנאים ההכרחיים.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 25.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הנשמה הכללית שלי ושלנו
הקפיצה אל החרות
הבריחה מממלכת השׂנאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest