דף הבית / כלכלה / כסף / מרקסיזם – לא מה שחשבנו

מרקסיזם – לא מה שחשבנו

אחד המאמרים בעיתון "האומה" נקרא "ביקורת למרקסיזם לאור המציאות החדשה". לא כדאי להתייחס למרקסיזם כאל משהו שעבר מן העולם, שאיננו צריכים ללמוד אותו. למעשה, זוהי טעות שאנחנו חוזרים עליה שוב ושוב. כל מה שקורה היום בעולם, כך או אחרת, הוא או בעד או נגד התיאוריה של מרקס. כל האנושות, בין אם היא רוצה ובין אם לא, מתעצבת בצורות שקשורות פחות או יותר לתיאוריה הזאת, בין אם זה ליברליזם, קפיטליזם, דיקטטורות וכן הלאה.

כי מרקס הסיק לפחות חלק מהחישובים והחוקים מתוך החברה האנושית, המבוססת על האגואיזם. ולכן עד עכשיו יש לנו עסק עם החוקים האלה. ואפילו כשנתעלה לרוחניות, אנחנו נתעלה מעל לאותה רשת הקשר בינינו, שאותה רצה מרקס לבטא בצורה השלמה. כמה הוא הצליח בזה – זאת כבר שאלה אחרת.

בכתביו הוא רצה להסביר שבני האדם, לפי טבעם, מחוברים זה לזה בצורה אגואיסטית, וכל אחד פועל בהתאם לצורה שבה יוצרים ומעצבים אותו התנאים החיצוניים והמניעים הפנימיים בחברה האנושית. בסופו של דבר אנחנו רואים את התוצאות של כל זה. הן תלויות במידת הדחף הפנימי שמחייב את האדם לנצל את כל העולם לתועלת עצמו, ובמידה שבה העולם מאפשר לו לעשות את זה. בעיקרון, זהו הרעיון המרכזי של כל החיים שלנו. כמובן, ככלל, אנחנו מנהלים בינינו מאבק תמידי: גם האנשים, גם העמים וגם המדינות. כל החיים אנחנו מחפשים הזדמנויות לנצל את הזולת, לגזול, לגנוב, לעשות משהו לעצמנו.

לכן, משך הרבה שנים, מרקס חקר את המציאות הזאת של הקשר ההדדי האגואיסטי בין בני האדם, שמתבטא באמצעות הכסף. והוא הגיע להבנה שחייב להתקיים מעל זה תהליך מיוחד, שיאפשר לבני האדם להתעלות מעל החישוב האגואיסטי לחישוב אלטרואיסטי, להתחשבות באחרים, לערבות הדדית, לאהבה וכן הלאה.

אנחנו יכולים למצוא אצל מרקס טעויות, או שפשוט איננו מבינים אותו, אבל אנחנו צריכים להבין מדוע עד היום היצירה שלו, "הקפיטל", היא כל כך פופולארית, על אף שהספר הזה התבסס על הנתונים הסטטיסטיים של התעשייה של זמנו. לכאורה, נדמה שהן לא כל כך קשורות למציאות של היום, אך למעשה, הגישה האגואיסטית נשארה זהה. ולכן אנחנו צריכים להבין שכּל שאר התיאוריות הפכו רק לתוספת לבסיס העיקרי שיצר מרקס. אף אחר אינו יכול לסתור ולהפריך אותו.

בעיקרון, מרקס רצה לגלות את הנוסחא הנכונה, את הביטוי הנכון של אותו הקשר שהאנושות יצרה לעצמה. הוא עשה את מה שהיה מסוגל.

וגם היום אנחנו עוסקים ברשת הזאת שמחברת אותנו, רק שאיננו שמים את הדגש על הגרסה המיושנת שלה, אלא על יצירת גרסה חדשה, נכונה. העולם יצטרך לעבור לכלכלה חדשה, גלובלית, אינטגרלית. העולם יצטרך לקבוע את חוקי הכלכלה החדשה הזאת. ובינתיים, הכלכלה הישנה מפסיקה לפעול. כל השיטות שתאמו במשהו למערכת הקשר הקודמת, אינן פועלות יותר.

לכן, לא כדאי לזלזל במרקסיזם. בברית המועצות בכלל לא ניסו לממש אותו, על אף שהם השתמשו בשמו. למעשה, החברה שָם לא הייתה מוכנה לשינויים כאלה, ולא היה שָם דבר וחצי דבר מהמרקסיזם האמיתי.

אנחנו צריכים להיפטר מהסטריאוטיפים על מרקס והתיאוריה שלו. היא, כשלעצמה, מהווה ניסיון חריג למדי לתאר מדעית את הקשרים ההדדיים האגואיסטיים בין בני האדם במציאות המודרנית. ולכן עד היום צריכים להבין בדיוק למה הוא התכוון במה שהוא כתב. ולא כל דבר הוא כתב. עדיין איננו מבינים איזה עומק יש בכתביו, ובינתיים, הם עדיין אקטואליים ביחס למערכת הכלכלית הקודמת. יש עוד מה ללמוד ממרקס.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 01.09.2011
ידיעות קודמות בנושא:
משבר אמון
קרל מרקס וחכמת הקבלה
המרקסיזם חוזר?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest