דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / מצוות, תיקון של רצונות

מצוות, תיקון של רצונות

שאלה: מהי המשמעות הקבלית של המצווה להתעטף בציצית ולהניח תפילין?

תשובתי : זהו תיאור אלגורי של אותם התיקונים של האגו שלנו, שאותם אנחנו צריכים לעבור. כל המצוות, ככל שייראו תלושות מהמציאות, חסרות ערך, חסרות תועלת, ריקניות, הן נוגעות רק בתיקון הרצון האגואיסטי שלנו לאלטרואיסטי.

אל תחשבו על התפילין שהם רק קופסאות, שהטלית זה כיסוי מבד ושהציציות הן חוטים, אלא זה הכל רמזים גשמיים, אלגוריים, לתכונות רוחניות מסוימות. למעשה אנחנו מצווים לעסוק בתיקון של הרצונות שלנו, שנקראים "טלית", "תפילין" ו"ציצית", וכל המצוות ניתנו לנו כדי לתקן את הלב. "לב" זה הרצון האגואיסטי הכללי שלנו. אם נתקן את עצמנו בצורה כזו, אז נקיים את כל המצוות בצורתן האמיתית!

שאלה: למה בקופסאות שנקראות "תפילין" גם של הראש וגם של היד, מוכנסת התפילה "שמע ישראל"?

תשובתי: מפני שה"תפילין" מסמל ביצוע רוחני של המצווה הגבוהה ביותר שהיא דבקות עם הבורא, כלומר יצירה של רצון כזה שיהיה דומה לחלוטין לבורא, וזה ממומש דרך תיקון האגו בדרגה גבוהה מאוד, שנקראת "ראש דעולם האצילות". הרצון האגואיסטי של האדם בנוי מחמש דרגות: שורש, א, ב, ג, ד, וכאשר הוא מתקן אותם, אז מתגלה לו בהדרגה: קוצו של "יוד",  אחריה האות "יוד" עצמה, אחריה האות "הי", אחריה "וו" ולבסוף "הי אחרונה", מתקבל שם בן ד' אותיות של הבורא, שהוא בלתי מחיק, בלתי נשטף, לא ניתן להשמדה, מפני שמהווה את היסוד של הבריאה, שנוצר בעולם אין סוף, עוד לפני בריאתו של העולם שלנו, במה שנקרא ד' בחינות דאור ישר.

אנו מבצעים תיקון בזה שאנחנו צריכים להידמות לכל ד' הבחינות באופן מלא. זה התפקיד שלנו. לכן מצוות "תפילין" היא כל כך מיוחדת וגבוהה! כל המצוות שייכות ל"עולם האצילות", הנובע מהמילה "אצלו", שם קיים הבורא עצמו. לכן הקופסא שעל הראש מגלמת חלק אחד של "ראש דאריך אנפין", בלוק של עולם האצילות, והקופסא שעל היד מסמלת את החלק השני של ראש דאריך אנפין.

התפילין של היד מסמלת ירידה של "אור חסדים", בינה, מה"ראש" ל"גוף," שעוזר לגוף להיתקן, לכן התפילין של היד מונחים על היד החלשה, יד שמאל. אבל אנחנו לא צריכים להקדיש לכל זה מחשבה יתרה, אלא פשוט לתקן את הרצונות האגואיסטיים שלנו בקשר הכללי עם האחרים. בזה כל התורה וכל התיקונים ימומשו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "שיחות עם מיכאל לייטמן", 25.1.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest