דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מערכת ההתפתחות הרוחנית

מערכת ההתפתחות הרוחנית

שאלה: מה זה "עונש ברוחניות"?

תשובתי: בתורהחכמת הקבלה אין עונש כשלעצמו, מפני שאיננו מתעסקים כלל עם האדם, שכביכול נמאסים עליו והוא כועס או מצטער, אלא אנחנו מתעסקים רק עם מערכת ההנהגה. ואם אנחנו לא מבצעים איזה תפקיד, אז המערכת פועלת בדרך אלטרנטיבית ומטפלת בנו בהתאם.

למשל, אם אני נוהג ברכב בהילוך רביעי, ופתאום משהו נשבר, אז אני מחליף להילוך שלישי. עכשיו המנוע עובד הרבה יותר קשה, אני נוסע לאט יותר, מרגיש את עצמי פחות נוח, אבל בכל זאת נוסע. אחר כך נשבר עוד חלק, אז אני עובר למצב אחר. כלומר, הכול תלוי בהשתתפות שלנו. ככל שהיא גדולה יותר, אז ודאי שאנחנו מתקדמים מהר יותר, בנוחות גדולה יותר, למעלה מהזמן, כך שמתגברים על הכול בעזרת מאמצים קטנים מצידנו, בדרך של טוב ולא בדרך של ייסורים ורע.

לכן לא מדובר כאן על שום עונשים, אבל גם בשפה היומיומית אנחנו משתמשים דווקא במילה הזאת. וגם בעולם שלנו אין שום עונשים, אם נהגת כשורה, אתה הולך הלאה בדרך הזאת. אם לא נהגת כשורה, מתקנים אותך. ואת התיקון הזה אנחנו מכנים עונש. זה לא עונש, אלא תיקון. מה שנוגע למערכת התיקון, זה שהיא לגמרי חסרת רגש. אנחנו רק מדברים עליה בשפת בני אדם, למשל "טוב ומיטיב".

באופן זהה אני אומר: שבזמן שאני מנגן בפסנתר, אני מתייחס אליו ברגש כאילו הוא שותף שלי, חבר. בכל מה שאדם עושה, הוא מעביר את ההרגשה הפנימית שלו לחפצים איתם הוא עובד, נניח המחשב, למרות שזה סתם חתיכת ברזל. כך גם אנחנו מתייחסים לבורא, למרות שזו מערכת שאין לה שום רגש, כמו שנאמר: "חוק נתן ולא יעבור". הבורא זה חוק טבע!

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 15.4.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest