דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / ממצרים עד ארץ ישראל

ממצרים עד ארץ ישראל

הערה: ב"מדרש רבא" כל הזמן מוזכר, שאצל המרגלים שנשלחו לרגל בארץ ישראל, מופיעים רצונות לא טובים…

תשובתי: העניין הוא, שבאדם קיימת חולשה התחלתית נגד המאמצים שמאפשרים לו להיכנס לארץ ישראלמה בעצם ההבדל בין המדבר וארץ ישראל? שבמדבר אתה יכול להיות רק בדרגת בינה, אבל כשאתה נכנס לארץ ישראל, אתה צריך לעלות לדרגת חכמה, מפני ששם כבר מתחילה העבודה עם הרצונות האגואיסטיים. הם מופיעים לפניך ואתה מבין שזו כבר פרדיגמה אחרת לגמרי, יחס אחר לחלוטין לאגו. עכשיו אתה צריך להתחיל להוציא אותו החוצה מחדש.

רכשת את האגו במצרים, ספגת אותו לתוכך, היית תחת שליטתו ובסופו של דבר הפכת להיות עוד יותר אגואיסטי מאשר המצרים עצמם. חוץ מזה, הוצאת ממצרים את מה שמכונה כל "הכלים" שלהם. במשך 40 שנה של נדודים במדבר, התכחשת לרצונות האגואיסטיים שלך, למדת להתעלות מעליהם עד שהצלחת לעשות זאת לגמרי. אחר כך הייתה הפסקה, ובכלל לא השתמשת בהם. ועכשיו, כשאתה נכנס לארץ ישראל, אתה שוב מעלה את מצרים בתוכך, לאט לאט אתה מחייה את האגו ומתחיל להשתמש בו. 

אבל עכשיו אתה הופך אותו לארץ ישראל, כשהרצון המצרי משנה את צורתו לרצון שמכוון לבורא, לתכונת ההשפעה והאהבהבאופן כזה כל הענקים, כלומר כל המכשולים, נראים לנו גדולים מאוד, מפני שלאחר המדבר, כשאנחנו התרגלנו לאכול מן רק בקשר עם הבורא, וכל הזמן שאפנו לדרגת ההשפעה, אנחנו צריכים שוב לעורר את פרעה שבנו, לשחרר את "הכלב המרושע" הזה ולהתחיל לעבוד איתו.

אלו הם הרצונות האגואיסטיים והנוראיים ביותר, שצריך ללמוד להתגבר עליהם. לכן נאמר, שבארץ ישראל מחכים לנו שבעה עמים לוחמניים, איתם נצטרך להילחם ולנצח. כך עובד בנו מצרים, ולכן האדם צריך כל יום לתאר לעצמו, כאילו שעכשיו הוא יוצא ממצרים ובעזרתו בונה את ארץ ישראל, כך שהופך את האגו מבפנים החוצה. ואז הר סיני הופך להר קדוש, עליו נבנה בית המקדש.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 2.4.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest