דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / מי מאמין בבחירה חופשית

מי מאמין בבחירה חופשית

ידיעה: כתב העת Social Psychological Science סבור שאם שוללים מאדם את האמונה בבחירה חופשית ומשכנעים אותו שכוחות חיצוניים מתמרנים את ההחלטות שלו, אז הוא יחווה מכה קשה בתחושה העצמית ובזהות שלו.

התייחסותי: פסיכולוגיה זה לא מדע, היא מבוססת על ניסויים בתנאים מוגבלים. ראשית, אין אדם שיכול לקבל זאת ולחיות עם הידיעה שמנהלים אותו. אם היינו יכולים להגיע למצב כזה, זה היה טוב מאד.

שאלה: כלומר הפסיכולוגים לא יכולים לשכנע את האדם שמנהלים אותו?

תשובתי: בוודאי שלא. אפשר לומר לאדם שכל מיני כוחות חיצוניים ופנימיים שמנהלים אותו הם למעשה לא שלו, וניתן להסביר לו שלא הוא זה שבוחר כיצד לנהוג, כיוון שכמה שניות לפני קבלת החלטה שלו כביכול, המידע כבר נוצר ומעוצב אצלו במוח והוא רק מבטא תוצאה מוכנה. המדע כבר מוכיח שזה כך, אבל האדם אינו יכול להסכים עם העובדה שהוא בעצמו לא מקבל החלטה מפני שזה נוגד את הטבע האגואיסטי שלו, זה מוחק את האישיות שלו, את ה"אני" שלו, את הבחירה החופשית שלו. הוא יכול להבין בשכלו שזה כך אבל בכל מקרה כעבור שנייה הוא ישכח זאת, המהות שלו מוחקת מתוכו את הנתונים הללו באופן אוטומטי והוא מתחיל שוב לחיות כרגיל, כאילו שהכול תלוי רק בו.

הערה: פסיכולוגים אומרים שניסיונות להקטין את אמונת האדם בבחירה החופשית מגבירים את התוקפנות ומולידים את השקר.

תגובתי: תיאורטית כן, אבל מעשית, אם מדובר על אדם נורמלי, שפוי ומאוזן, אז הוא לא יוכל לפעול לפי האמונה הזאת ולהגיב בצורה שלילית.

שאלה: כלומר האדם תמיד מרגיש שהוא חופשי?

תשובתי: כן. כשמלמדים את האדם על נושא "הבחירה החופשית", רואים שגם כשהוא שומע שהוא מנוהל ומבין זאת, הוא בכל זאת ממשיך בשלו, הוא אפילו לא שואל כיצד עליו להפוך להיות חופשי, זה לא מדאיג אותו מפני שעליו להרגיש זאת על עצמו. כלומר על האדם להרגיש בתוכו שישנו כוח עליון שמנהל אותו דרך כל מיני מערכות, מקרים ואירועים, חיצוניים ופנימיים, ודרך כל מה שהוא עושה. עליו להרגיש זאת ולא רק לשמוע ממישהו, ואז הוא ירגיש "קשור בידיים וברגליים" ויבין שכל מה שהוא עושה נובע ממקור מסויים אבל לא ממנו. אם האדם היה מגיע להרגשה כזו, הוא היה שואף לדעת היכן נמצא מקור ההתנהגות שלו, מקור העתיד שלו, הגורל שלו, לפחות כדי לדעת כיצד זה מסודר בטבע.

כמה שנדבר על כך, לא נוכל לשכנע את האדם, תידרש לו עבודה רבה מאוד כדי לגלות את חוסר החופש שלו, אבל כשהוא יגלה זאת, אז בו זמנית הוא יתחיל להרגיש מי מנהל אותו ושולט בו, וזה כבר יהיה גילוי הבורא. הפסיכולוגים כרגיל שקועים בהשערות שלהם, וזה כמובן לא יוביל לשום דבר. עלינו להראות לאדם שאין הוא חופשי, אבל יחד עם זאת לתת לו את האפשרות למצוא את הבחירה החופשית. כשהוא יראה את התמונה המלאה ויתחיל לממש אותה בצורה נכונה בחברה קונקרטית קטנה, אז הוא יתחיל להבין לאן עליו לנוע. לכן המסר הנכון הוא: יש חופש בחירה, אבל רק בבחירת החברה המתאימה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 26.6.2016

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest