מי בוחר חברים?

laitman_2010-04-11_1684_70.jpg

שאלה: אם האדם אינו יכול להסכים עם הצורה החיצונית של הקבוצה, כפי שהיא מצטיירת לו, אז האם הוא יכול לבנות יחסים כך שהקבוצה תבין אותו?

תשובתי: טעות לחשוב שאינני יכול לדרוש התעוררות מהקבוצה, בגלל שהיא מצטיירת לי כמקולקלת. מדובר על דרגות שונות של הנברא. לאגואיזם שלי, החברים יכולים להיראות כפושעים, אשר אינם מעוניינים להתחבר ובנוסף לכל, אדישים.

אך מהצד השני, למה הם כאן? הרי זה הבורא מחזיק אותם מלמעלה, אפילו שהם בעצמם אינם מסוגלים לכלום. הוא בחר בהם והביאם לקבוצה. הוא יודע שהם מוכנים. בעיניו הם ראויים להתקדמות. ואם הבורא העדיף דווקא אותם, אני חייב לקבל זאת. אני מעריך את החברים על זה שהם נבחרו על ידי הבורא, ולא לפי תכונותיהם האישיות. עד כמה הם יכולים להפוך להיות יקרים לי? – בדיוק כמו הילדים האישיים שלך. כלפי הילדים אני מרגיש אהבה טבעית, "בהמית", ללא שום קשר ליתרונות שלהם. אותו הדבר גם עם החברים: אם הבורא כבר בחר בהם, אז אני יכול לייצר כזה ייחס כלפיהם.

ואחר כך מגיע השלב הבא. הקבוצה מתחזקת, אני מתחיל לצרף חשיבות לחברים, ואז יחד, בערבות, אנחנו יכולים לעבוד על הכרת החשיבות ההדדית זה של זה. עכשיו אני מבין: החברים משפיעים עליי, ולכן הם חשובים במאת האחוזים בגורל הרוחני שלי. אני מוסיף להם חשיבות עליונה, כמו לשופט שיכול לגזור גזר לי דין של מאסר עולם. אני יותר לא בז ולא מקלל את החברים. אולי הם מכוערים בעיניי, אך חשובים, זה כבר יחס אחר לגמרי. הרי אין לי ברירה. הבורא העמיד לפני קבוצה, אם אני אסתדר איתה, אז ייפתח לפני העולם העליון, ואם לא, אז מאסר עולם בעולם הזה.

תחליט כיצד אתה מתייחס לשופט. אולי מתחת לגלימת השיפוט שלו מסתתר ראש המאפייה, אשר מכוון נגדך, אך הרי אי אפשר להרים ידיים. בהולכי בלמעלה מהדעת, אני חייב להצדיק את החברים שלי שנבחרו על ידי הבורא. בנוסף לכך, מי יודע, יכול להיות שהם בכלל לא כאלה, כפי שהם מצטיירים לאגואיזם שלי? אם אני משקיע מאמצים ומוכן במסירות נפש להתכלל בקבוצה, אז אני ארגיש שאני רוכש כלי מיוחד, אשר יאפשר לי לדרוש ערבות.

כך בזה שאני פונה לחברים עם הדרישה, אני פתאום רואה שבעצם אני פונה אל הרצונות העצמיים שלי, אשר נראו לי כזרים. כל העבודה שלי הופכת לפנימית, עד שאנחנו עם החברים לא נהפוך לאחד שלם.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 13.10.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
כיצד להפסיק לחשוב על עצמי?
עזרו לי להבין: מה אני רוצה?
משקפת בדרך אל המטרה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest