דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / להיות מקובל / מיהו הרמב"ם? מקובל או פילוסוף?

מיהו הרמב"ם? מקובל או פילוסוף?

מיהו הרמב
שאלה:
הרמב"ם מוגדר לעתים קרובות כאיש מדע ופילוסוף, אך לא כמקובל. שאלתי היא האם הרמב"ם היה בהשגה רוחנית או שהוא היה פילוסוף יהודי דגול, שבין היתר למד קבלה?

תשובה: עד השל"ה הקדוש (הרב המקובל ישעיה הלוי הורוביץ, 1558 – 1630) לא היה איש מחכמי התורה, שלא היה מקובל, היינו, מי שמשיג את הבורא. רמב"ם רצה לפרש את חוכמת הקבלה ולהגן על האנשים מפני הפילוסופיה שהייתה פופולארית בתקופתו. ראו במאמרו של בעל הסולם "גוף ונפש", את החלק הנקרא "הקיטרוג על הרמב"ם", המסביר למה דווקא חכמי ישראל (המקובלים!) פסקו לשרוף את ספריו!

2 comments

  1. ב"ה.

    יש רמז בשמו "רמב"ם" (שוודאי זה הכל בהשגחה פרטית), באות מ"ם פתוחה – שהוא עסק בתורת הנגלה (כידוע שאות מ"ם מרמזת על התורה), ובאות מ"ם סתומה – שהוא עסק בתורת הנסתר.

    הרמב"ם והרמב"ן הם מקובלים ראשונים שהיו בדרגה גבוה, והם כנגד אוזן ימין ואוזן שמאל של א"ק.

    תודה.

  2. הקיטרוג על הרמב"ם  (מאמר גוף ונפש בעל הסולם)

    אולם אפילו בלי הקושיה הזו, גם כן היתה שיטתם "אסורה לבוא בקהל ישראל", כמו שהבאנו לעיל. וחשוב שתדע, שכל הקיטרוג הגדול שהיה על הרמב"ם ז"ל, מחכמי ישראל, והפסק דין החמור לשרוף את ספריו כנודע, לא היה זה משום שהיו מסופקים באפס מה בחסידותו וצדקותו של הרמב"ם ז"ל עצמו, אלא רק משום שהסתייע בספריו מהפילוסופיה והמטפיזיקה, שהיתה בזמן ההוא על שיא גובהה. והרמב"ם ז"ל רצה להצילם מזה. ועם כל זה, לא היתה רוח החכמים נוחה הימנו.

    ואין צריך לומר, בזמן הזה, אשר כבר הגיע דורנו, לידי התפתחות והכרה, שאין בפילוסופיה המטפיזית שום תוכן אמיתי שיהיה כדאי לבלות הזמן עליו. אם כן ודאי שאסור לו למי שהוא לקבל איזה תבלין מדבריהם.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest