דף הבית / כלכלה / כסף / מחשבות על העולם החדש

מחשבות על העולם החדש

דעתם של רודולף יאנובסקי, פילוסוף, עמית באקדמיה הרוסית למדעים, ואלכסנדר פרוסטוב, ד"ר לפוליטיקה, העורך הראשי של הירחון "אקספרטיזה חברתית":

1. התפתחות היקום כמערכת היא בעלת אופי סדור, המקנה מצב דינאמי, מאוזן וקצבי לחלקי המערכת הזאת ברמות השונות: החל מהמיקרו-קוסמוס ועד למאקרו-קוסמוס. הדבר יוצר את היציבות הדרושה לכלל המערכת. אחד מחלקי היקום הוא כדור הארץ, אשר פרי התפתחותו הוא הטבע החי וגם האדם – יצור בעל הכרה. קיום האדם אפשרי רק אם בסביבה קיימים מאפיינים מסויימים, שמרכיבים עבורו את "מסדרון החיים". הרס "מסדרון החיים" הזה יביא להכחדת כל צורות החיים.

2. גידול בלתי מוצדק בצריכה הביא לכך שהאדם התנתק מהמערכת היחידה של חיי הטבע, וכתוצאה מכך כדור הארץ הפך לסימביוזה של סביבת קיום טבעית ומלאכותית, שבה האדם, המנותק מהטבע, הפך לגורם הדומיננטי, שכבר לא נכנס ל"גבולות האקולוגיים". כדור ארץ הרוס – זוהי התכונה החדשה הראשונה של הגלובליזציה, והסיבה הראשונית לחוסר היציבות הגלובלי.

3. העולם השתנה, רעיונותיהם של הכלכלנים אינם שמישים במצב המודרני של הכלכלה: התיאוריה שלהם אינה מתחברת עם המציאות, הניתוח שלהם אינו תואם את המסקנות. כדי לנצח את תרבות הצריכה, צריך להפעיל את הכוחות החברתיים, ולשם כך נדרשת ראיית עולם כוללנית, שתיתן הסבר לתהליכים המתרחשים ותאחד את נושאי הרעיון הזה לנבחרת אחת.

4. במסגרת תרבות הצריכה, נאיבי לקוות שייווצר שלום עולמי. התאגידים שמנהלים את העולם הם חזקים יותר מהמדינות, הכסף שלהם פורץ כל חוק ומכניע כל ממשלה. ממשלה שאינה צייתנית מוכרזת כבלתי דמוקרטית, ומוחלפת. הממשלות של המדינות פשוט משרתות את צרכיהם של התאגידים. לדעתם, השלטונות צריכים להגן על העשירים מפני העניים על ידי החוק והמשטרה.

5. המרחב הפיזי של העולם מאבד את תפקידו, מפני שתהליכים רבים מתרחשים במרחב המידע, הכספים, ההחלטות הממשלתיות, המשאבים והידע. במובן הזה, מדינות רבות כבר אינן מפקחות על השטח הלאומי שלהן. כך הגלובליזציה מטשטשת את מוסד המדינה, שאותו יחליפו הארגונים הבינלאומיים.

6. המשימה העיקרית של המדע המודרני היא לבנות ולבסס תמונה כוללת של העולם, שלוקחת בחשבון את כל החוקים הידועים של מדעי הטבע, ועל בסיסה לפתח תוכנית חברתית-כלכלית יחידה וארוכת טווח של התפתחות העולם בכללותו, שתספק לקברניטים "תבניות ושרטוטים" לשם ארגון הפעילות שלהם לפי העקרונות החדשים.

7. המנהיגים יהיו אלה שיחדשו בצורה האפקטיבית ביותר את הכלכלה הלאומית ואת מנגנון הניהול הפנים-מדינתי, תוך פיתרון חוסר האיזון של משאבי הטבע והחברה.

ידיעות קודמות בנושא:
חוק הגלובליזציה, בפעולה
סימנים של עולם גלובלי וכאוטי
שינוי החברה יוליד יחסים כלכליים חדשים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest