דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מונחים מדעיים והחיים

מונחים מדעיים והחיים

שאלה: במדע החברתי של היום, חסרים המונחים המתאימים לתיאור המצב הבא שלנו של קשר הדדי. איך להעביר את התופעה הזאת בשפה מדעית?

תשובה: לא צריך להשתמש במונחים הישנים, כי יקבלו אותם כמשהו רגיל מן השורה. כאן ישנה לפניכם הזדמנות "להבריק", להכניס משהו חדש.

שאלה: מה יש לנו חדש חוץ מאינטגרליות? המונחים "אינטגרליות" ו"שותפות" מתקבלים מאוד קשה על ידי המדענים מכיוון שהם כביבול נשמעים מופשטים.

תשובה: פעם, בתקופת השלטון הסובייטי, כל הזמן שמעתי את המילה "שותפות", וזה אכן כך. אנחנו עולים בהדרגה לקשר ההדדי הטוב בינינו, להתכללות ההדדית זה בזה, להתקשרות, לחיבור, כאשר אנחנו מתוך עצמנו ומכולנו יחד אוספים את התמונה האחידה, את הפסיפס שבו כל אחד הוא חלק נפרד שדואג להשתלבות עם כולם, יחד עם כל הבליטות והשקערוריות שלו, מנסה להשלים את כולם.

אכן, "אינטגרליות" הוא מושג מופשט מדי. אך מצד שני, "אינטר", זוהי תוספת שאנחנו משתמשים בה כל הזמן, פשוט צריכים קצת להתרגל אליה. אפשר להחליף את המילה "אינטגרליות" במילה אחרת. אני התחלתי להשתמש בה מפני שנראה לי שדווקא היא מדברת על המצב הבא של העולם.

שאלה: העניין הוא, שהביקורת העיקרית מצד המדענים נשמעת בצורה כזאת: "כיצד מהמצב הפסיכולוגי הזה פתאום מתממשת, נניח, הצלחה כלכלית או המחלות נעלמות?".

תשובה: שיפנו לסטטיסטיקה. מהיכן מגיע הכישלון הכלכלי אם לא מהאגו, כאשר כל הבנקים נשלטים על ידי אליטה קטנה שלוקחת את הכול לעצמה, אך לא משתמשת בזה? הרי כל ה"ירק" הזה שהם אוספים נרקב.

מדוע בעולם קיימת מערכת בריאות כזאת? מפני שמרוויחים ממכירת תרופות ומיצירת מכשירים לא על מנת לרפא, אלא כביכול לצורך אבחון הבעיה ולצורך מכירה של עוד יותר תרופות, ובצורה כזאת מרוויחים. כלומר, אפילו הרפואה ומערכת הבריאות משרתות את מטרת הבצע והרווח.

על בתי הספר בכלל אין מה לדבר, שם אנחנו לא מסתדרים בכלום. אותו הדבר לגבי היחסים במשפחה, בחינוך הילדים, בתרבות והאומנות.

אם המדענים יפנו לכל תחום של החיים שלנו ויחקרו כל תופעה שקיימת בחברה, הם יגלו ביסודה של כל תופעה שלילית רק את האגו של האדם שמקלקל את הכול.

תסתכלו על התרבות שלנו! והמדע? זה כבר לא מדע אלא "פרה חולבת", מכיוון שהכול שם נתון לקנייה ומכירה.

כלומר, הכול הולך לאגו בלבד, בכל המדינות בכל העולם כל דבר לחלוטין "נחתך" ו"מנוסר לגזרים". לכן ברור שחייבים לשנות רק את עצמנו ולא את העולם סביבנו.

מה אפשר לשנות בעולם שמסביב? את מה שקלקלנו? אך אין לנו מושג כיצד לגשת לזה, חסרים לנו חושים לכך. תנסו להיכנס לאקולוגיה ולהתחיל לתקן משהו. אין לזה סוף, עד כדי כך שיבשנו את הכול. ממה להתחיל ובעזרת אילו אמצעים? מי יספק לכם אותם ומי ירשה לכם? למי אכפת? "אז מה אם אמות מחר, היום אני עדיין חי". כך עובד האגו.

עד שהאדם לא יראה אחרת את עצמו ואת העולם, בצורה אינטגרלית, הדדית, מאוזנת, לפחות עם איזושהי השתתפות בכולם, עד שלא ייווצרו בו יסודות פנימיים של שותפות, אנחנו לא נוכל להגיע לשום תיקון של מה שכבר עשינו. ולכן העולם ממשיך להתדרדר. משום כך החינוך האינטגרלי הוא המשימה הכי אקטואלית והכי עיקרית שלנו להיום.

מתוך שיחה על החינוך האינטגרלי, 02.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
סדנאות לקהל חיצוני?
חכמת הקבלה והשיטה האינטגרלית: עניין של מינוח
הקשר בין שפת הקבלה לשפת החינוך האינטגרלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest