דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / מה הקשר בין האיום האירני לבין סיפור מגילת אסתר?

מה הקשר בין האיום האירני לבין סיפור מגילת אסתר?

סיפור המגילה הוא הרבה יותר מתסריט הוליוודי הפכפך. בימים שבהם מדינת ישראל עומדת בפני איום קיומי בדמותה של איראן השואפת לפצצה גרעינית…

סיפור המגילה הוא הרבה יותר מתסריט הוליוודי הפכפך. בימים שבהם מדינת ישראל עומדת בפני איום קיומי בדמותה של איראן השואפת לפצצה גרעינית וקוראת להשמדתה של ישראל, חג הפורים יכול להתפרש מנקודת מבט שונה לחלוטין ורלוונטית הרבה יותר.

לפי חכמת הקבלה, המן האגגי הוא לא בדיוק מי שחשבנו. האגגי הוא בעצם… אני! ואת, ואתה… כולנו. מבולבלים? המן מסמל את המחשבה האגואיסטית שמנחה כל אחד ואחת מאיתנו, את אותו רצון טבעי שמניע אותנו ליהנות מהחיים ללא כל התחשבות באחרים. "המן", שרואה רק את עצמו ואת תועלתו האישית, הוא חסר תקנה, רודף כבוד ושליטה שרוצה להשמיד את כל מה או מי שמתנגד לו. לכן הוא כל כך שונא את "מרדכי", שמסמל בדיוק את הנטייה ההפוכה: הרצון לאהוב ולתת לזולת.

מרדכי, "היהודי הזקן שיושב בשער המלך" וממתין לשעת הכושר המתאימה, מייצג את הרצון הזך והנקי ביותר שקיים באדם – אהבת הזולת ללא תנאי. התכונה הזו, הגישה הזו לחיים, היא הדבר שהמן רוצה להשמיד.

ודאי עולה בכם השאלה, איך כל זה קשור לקיומה של מדינת ישראל בימינו, ואיך נוכל להינצל. התשובה היא שחייבים לקבל החלטה בתוכנו, לתלות את המן הפנימי שלנו – את האגו שלנו – ולהישאר עם אידיאולוגיה אחת ויחידה: ידידות ואהבת אחים היא מעל לכול.

כמו בכל ההיסטוריה של עם ישראל כשהיינו מאוחדים והתעלינו מעל לכל ההבדלים והפלגים בינינו, הצלחנו להינצל מהשמדה. זו הדרך הנכונה שמגלם מרדכי. רק כשנאמץ את הגישה העתיקה הזו, ימלא האושר את עולמנו. אז נוכל לקיים את תפקידנו ולשמש דוגמה לעולם כולו לחברה המתקיימת בדאגה ובערבות הדדית בין חבריה.

חג שמח!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest