דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מה אפשר להוסיף לעבודת הבורא?

מה אפשר להוסיף לעבודת הבורא?

מתוך מאמר של הרב"ש, "ויתרוצצו הבנים בקרבה": "שהתחלת העבודה נקראת עיבור, בזמן שהאדם מתחיל לעבוד על דרך האמת. כשהוא עובר על פתחי תורה, בחינת יעקב שבאדם, מתעוררת, ורוצה ללכת בדרך התורה, וכשעובר על פתחי של עבודה זרה, בחינת עשו של האדם מתעוררת לצאת.

ויש לפרש דבריו, היות שהאדם נכלל מכלי קבלה מצד הטבע, המכונה אהבה עצמית, שזהו היצר הרע, וכמו כן הוא נכלל מנקודה שבלב, שהיא בחינת היצר הטוב שלו, וכשנכנס להעבודה דלהשפיע, אז הוא בחינת עיבור, מלשון עברה, לכן יש לו עליות וירידות ואין לו יציבות, והוא מושפע מהסביבה, ואין לו כח להתגבר.

ומשום זה, כשהוא עובר בסביבה שהם עוסקים בעבודה שזרה לנו, היינו באהבה עצמית, אז בחינת אהבת עצמית שבו מתעוררת לצאת מההעלם להגלוי, ולקבל השליטה על הגוף. ואז אין לו כח לעשות שום דבר, רק מה שנוגע להמקבל שלו.

וכשעובר דרך סביבה שעוסקים במעשים דלהשפיע, אז בחינת יעקב שבו, מתעוררת לצאת מההעלם אל הגלוי, ומעשים דלהשפיע שולטים אז על הגוף…

וכל פעם חוזר חלילה. ודבר זה נמשך אצל העובד יום אחרי יום. ומי שהוא עובד ביותר מרץ, המצבים האלו יכולים להיות בכל שעה ושעה, המצבים משתנים אצלו."

כל העליות והירידות שאנחנו עוברים ניתנו לנו על מנת שנכיר בכך שאנו תלויים במאה אחוז בעבודת הבורא שפועלת עלינו. לכן העבודה שלנו נקראת "עבודת ה'". רק הוא היחיד שפועל, זהו הגילוי העיקרי שאנחנו עושים מתחילת דרכנו ועד סופה.

תוך כדי העלייה עד לעולם אין סוף אנחנו משתכנעים בכך שקיים כוח אחד ואין חוץ ממנו שום דבר, הוא הטוב והמטיב. רק הכוח הזה פועל בכל הבריאה, כלומר, בכל הרצונות שלנו שמציירים לנו את המציאות.

חייבים להיות מוכנים לגלות בכל דבר ששולט כוח עליון אחד של אהבה, ולא אני בעצמי או גורמים אחרים כלשהם. הניסיונות שלי לברר דווקא את זה אומרים על כך שאני מעלה תפילה (מ"ן). בצורה כזאת אני מגלה שאני באמת נמצא תחת שליטתו המוחלטת. גם בתוכי וגם מחוצה לי פועל כוח אחד בלבד שממלא את כל העולם שלי. לגלות דבר כזה בפעם הראשונה, זה אומר, להגיע לדרגה הרוחנית הראשונה הנקראת "עיבּור".

בהתחלה במצב העיבּור אני מגלה זאת באופן פסיבי. אולם לאחר מכן, כאשר אני גדל ונולד בעולם הרוחני, אני מתחיל כבר להיות פעיל. זאת אומרת, לא סתם להימצא תחת השפעת הסביבה, אלא צריך לייחס את הכול לכוח האחיד על מנת לגלות בתוכי את תכונת "יעקב", תכונת ההשפעה ולברוח מהשפעת הסביבה האגואיסטית, שהיא תכונת "עשו". אחרי הלידה אני מתחיל את העבודה בפועל עם הרצונות שמתגלים בתוכי ומשתמש בהם כדי לגלות את הבורא, את הכוח היחיד שפועל בכל המציאות.

מסתבר שזה הבורא מכין לי כל מצב ומערב אותי בתוכו. אחר כך מתברר לי שלא רק שהוא מסדר לי את כל המצבים, אלא גם קובע את התגובה שלי עליהם. כלומר, הוא מנהל לא רק מבחוץ, אלא גם בתוכי, "אחור וקדם צרתני". כך אני מגלה שבתוך כל הרצונות שלי, המחשבות, ההחלטות, התגובות נמצא הבורא.

בסופו של דבר יוצא מכך שאין לי כלום חוץ מנקודת התצפית היחידה שמתוכה קודם ייחסתי את הכול לשליטת עצמי, ואילו עכשיו אני משייך הכול לבורא מעומק הבירור שלי, בכל ההרגשות לי, במצבים הטובים והרעים, בהחלטות, בבניית "הקו האמצעי", בעבודתי הפנימית. בצורה כזאת מלמטה למעלה אנחנו משיגים את השבירה ובאמצעותה מכירים את עבודת הבורא עלינו שהכינה לנו כל פרט ופרט.

באופן כזה אנחנו לומדים את ההוי"ה שהבורא ברא בראשית מלמטה למעלה. כך עולים עד לעולם אין סוף כדי לראות, לדעת ולהרגיש את תוכנית הבריאה הנכללת בהוי"ה הראשונית הזאת, וכך נכללים בה. לתוך ההוי"ה הזאת אנחנו מוסיפים את העבודה שלנו שנקראת "אלוקים", "מלכות" שעובדת עם "בינה". ואז אנחנו נכללים בזיווג הוי"ה-אלוקים, בורא ונברא.

כל עבודתנו לגלות את הבורא כפועל בהכל: בהכנת כל הכוחות, החיבורים, בתכנון של אופן המעבר שלנו דרך כל המצבים, איפה עלינו לטעות על מנת להשיג את כל עומק הבריאה, עומק התוכנית המקורית של הבורא שנקראת "תוכנית הבריאה".

הדרגות של גדילתו הרוחנית של האדם שהן "עיבור", "יניקה", "מוחין" – כל המדרגות האלה מורכבות רק מהשגת הכוח העליון היחיד ומהותו.

מתוך ההכנה לשיעור, 20.02.2014

ידיעות קודמות בנושא:
הנקודה שממנה הבורא יוצא לקראתנו
להכיר בכך, ש"אין עוד מלבדו"
"דרשו ה' בהימצאו"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest