דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מהי נשמה וכיצד ניתן לפתח אותה

מהי נשמה וכיצד ניתן לפתח אותה

שאלה: מהי נשמה וכיצד ניתן לפתח אותה?

תשובתי: הנשמה נקראת רצון להשפיע והגוף נקרא רצון לקבל. יש כאן דקויות רבות שבהן האדם בדרך כלל מתבלבל אם איננו מרגיש זאת בתוכו. הבורא ברא רצון לקבל תענוג שמהווה את כל החומר שבטבע. לעומת הרצון לקבל, הטבע של הבורא הוא רצון להשפיע שקיים רק אצלו. לכן כאשר מדובר על כך שהאדם יכול לשנות את עצמו מרצון לקבל לרצון להשפיע, הכוונה אינה לשינוי הרצון עצמו, אלא לשינוי הכוונה. כלומר כיצד להשתמש ברצון נתון עם כוונה על מנת להשפיע. הרצון נשאר תמיד רק רצון לקבל. גם כאשר נראה לנו שאדם אחד משפיע לאחר, למעשה אף אחד לא משפיע לאף אחד דבר, מצב כזה לא קיים בטבע שלנו.

גם אם אדם  נותן ומשפיע משהו לאחר, זה משום שהוא מקבל משהו בתמורה. כלומר, לא יכול להיות מצב שהאדם נותן ומשפיע מתוך עצמו, מפני שהוא איננו המקור. לכן ברמה הגשמית זו קבלה סמויה.

איך בכל זאת האדם יכול להשיג הידמוּת לבורא, כלומר לרכוש את נשמתו? כיצד הרצון יכול להפוך להיות דומה לבורא, אם הרצון הוא רצון לקבל? רק אם הכוונה שלו לקבל תהיה בעל מנת להשפיע, כלומר הקבלה צריכה להיות זהה להשפעה. כיצד לעשות זאת? אם מישהו אוהב אותי ורוצה לתת לי משהו, אז אני יכול לקבל ממנו עם כוונה לגרום לו תחושה נעימה, כך כשאני מקבל ממנו אני כביכול עושה לו טובה, וזה יהיה שווה ערך להשפעה. יש לא מעט מקרים מסוג זה בחיינו, כמו למשל ביחסים בין אדם גדול ומכובד לאדם פשוט. כאשר אדם גדול מסכים לקבל מתנה מאדם פשוט, הוא עושה זאת משום שבכך הוא מסב תענוג לאדם הפשוט. עם זאת, צריכה להיות ביניהם הבנה מוחלטת של המתרחש: האדם הגדול מקבל כדי להסב תענוג לאדם הפשוט, והאחרון נותן מפני שעבורו הפעולה עצמה מהווה תענוג, הרי הוא נותן לאדם גדול. אנחנו רואים, בדוגמה זו שהפעולות מנוגדות לכוונה, אבל אין זה מפריע מפני שהעיקר זו הכוונה. היא זו שקובעת את מהות הפעולה.

הרצון של הבורא הוא להשפיע, ליהנות והוא לא משתנה. הרצון של הנברא בכל הדרגות: דומם, צומח חי ואנושי, הוא רק לקבל! רצון דומם, צומח וחי נקרא "הטבע" וקיים גם אצל כל בני האדם. רצון ליהנות על חשבון אחרים נקרא אגואיזם, כלומר אנחנו נהנים לא מפני שזה הכרחי להישרדות שלנו בדרגת החי, אלא מפני שבכל אחד מאתנו קיים "אדם רע" שנהנה מכך שהוא מעל האחר. כלומר, אגואיזם לא בא לידי ביטוי בפעולות שאנחנו עושים מתוך סדר הכרחי שאותו מאלץ אותנו הטבע, אלה בשאיפה לדכא את האחרים ולהתעלות מעליהם. זהו הטבע הרע שאופייני רק לאדם. אם אני מתעלה מעל הרצונות לשלוט ולנצל אחרים והופך אותם להשפעה לאחרים, אם אני לא מנצל את האחרים למען היהירות שלי אלא משפיל ומכניע את עצמי כלפיהם, כדי באמת להשפיע ולתת להם, להחזיר להם, ליהנות ולמלא אותם, אז הרצונות האלה שמתוקנים מרע לטוב נקראים נשמה.

מתוך שיעור וירטואלי, 21.05.2017

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest