דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מדרגה חדשה: גילוי תכונות הבורא

מדרגה חדשה: גילוי תכונות הבורא

"ויאמרו כל העדה לרגום אתם באבנים וכבוד ה' נראה באהל מועד אל כל בני ישראל" (שלח, י"ד, י').

העם מתקומם נגד שני הצדיקים, כלב בן יפונה ויהושע בן נון, שקוראים ללכת לארץ ישראל מבלי לפחד מתושביה, ולנצח אותם. וכאן מיד מתערב הבורא, מדובר על מעבר למדרגה הבאה. עד עכשיו בני ישראל היו במדבר ועבדו בתכונת הבינה, להשפיע על מנת להשפיע. ואילו עכשיו הם נכנסים לארץ ישראל, הם מתחילים לעבוד עם האגו, לכן כל הזמן הם נזכרים בפרעה.

לקבל בכוונה להשפיע זוהי מדרגה אחרת לגמרי. כשלפנינו מופיעים ענקים, רצונות אגואיסטיים שצריך לעבוד איתם בכוונה להשפיע, לא מובן לנו כיצד זה בכלל אפשרי. כאן מתרחש שינוי פנימי רציני מאוד, מפני שמשתנה שיטת העבודה עם האגו. במדבר אני רק התעליתי מעליו, התנתקתי ממנו , כי הנדודים במדבר, זו יציאה אחת גדולה ממצרים. ואילו כאן מתחילה הכניסה לארץ, לכן העבודה היא אחרת לחלוטין.

מצרים זה מצב אחד, מדבר זה מצב שני, ארץ ישראל זה מצב שלישי. תקופת מצרים מסתיימת בהתעלות מעל האגו. ואילו בארץ ישראל אני שוב שוקע בתוך האגו, מתחיל לחפור אותו, מעלה אליי ובעזרתו מתחבר ומתקשר עם כולם. במילים אחרות, אם מקודם התעליתי מעל לאגו שלי, נתתי כל מה שיכולתי ועזרתי בכל, אז עכשיו אני מתחיל להעלות את האגו שלי ושלך ולהתקשר בתוכו. כלומר, כאן נעשית עבודה עם תכונות הפוכות, שמקודם פשוט לא הייתה.

ועבודה זו מולידה ענקים. אם תוך כדי תהליך המעבר של מה שנקרא מדבר, התעלינו מעל לאגו והשגנו רק את האורות נפש ורוח, אז עכשיו אנחנו מתחילים להשיג את אור החכמה, מפני שאנחנו כבר עובדים עם האגו. מתרחש בו גילוי תכונות הבורא עצמו, שבמדבר לא יכולנו להשיג אלא רק בארץ ישראלזוהי עבודה חדשה, מורכבת, שנראית כבלתי אפשרית לחלוטין, כאן נדרשת גישה חדשה. לכן משה רבינו, כמנהיג התכונות הפנימיות שלנו, שהוביל אותנו דרך כל המדבר, לא יכול ללכת איתנו הלאה. הוא צריך להתחלף, מפני שמשתנה הפרדיגמה כולה, היחס שלנו לתיקון ולהתקדמות.

שאלה: מה מסמלת הופעתה הפתאומית של השכינה באותו הרגע, כשעם ישראל מתכוון לרגום את כלב ויהושע באבנים?

תשובתי: כאן כבר אי אפשר לעשות דבר, מפני שכמה אנשים מתוך העם, מ"העדר" של העבדים לשעבר, מבינים שהם נמצאים קדימה ויודעים כיצד להתגבר על המכשול, ואילו אחרים לא מבינים. מופיעה השאלה: אז איפה כאן משה? הוא צריך להיות מלפנים! אבל הוא אינו שייך לדרגה הזו, לכן הוא לא הלך לראות את הארץ. יתרה מזאת, הוא נפטר, בדיוק כמו מדרגה שסיימה את עבודתה, ומתחילה מדרגה חדשה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 15.4.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest