דף הבית / מיתוסים על חכמת הקבלה / מדוע סדר השגת התורה, פרד"ס, מתחיל דווקא מהסוד?

מדוע סדר השגת התורה, פרד"ס, מתחיל דווקא מהסוד?

כאשר יבין הסוד על בוריו, יהיה לו הכול אצלו על בוריו, הפשט והרמז וּדְרוּש וסוד. אבל כל זמן שלא יבין הסוד, אפילו הפשט אינו ברור בידו. (הגר"א, על משלי, פרק ב', פסוק ט')

ומי יהין להוציא זה מלב ההמון ולברר דרכיהם, שאין השגתם שלמה גם בשני חלקי התורה, הנקראים "פשט" ו"דרוש", אשר סדר ד' חלקי התורה, פרד"ס, לפי דעתם, שמִתחילה מבינים הפשט, ואח"כ הדרוש, ואח"כ הרמז, ובסוף הכול מבינים הסוד. אמנם מובא בסידור הגר"א ז"ל, שתחילת ההשגה מתחילה מהסוד, ואחר שמשיגים חלק הסוד שבתורה, אפשר להשיג חלק הדרוש, ואח"כ חלק הרמז. ואחר שזוכה האדם להשתלם בג' חלקי התורה האלו על בוריָם, אז זוכה להשיג חלק הפשט שבתורה. (בעל הסולם, הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות, א')

לזכייה גדולה אנו צריכים להבין בפשטי המקראות, להיותנו מחויבים להשיג מקודם ג' החלקים שבפנימיות התורה, אשר הפשט מלביש אותם, והפשט לא יופשט. ולהוציא מטענת המתרשלים בהשגת הפנימיות, ואומרים בלבם: דיינו בהשגת הפשט. והלוואי שנשיג אותה, והיינו שמחים בחלקנו. שדבריהם דומים למי שרוצה לעלות על המדרגה הרביעית, בטרם שיפסע על ג' מדרגות הראשונות. (בעל הסולם, הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות, א')

העידו בשם רבנו הגר"א ז"ל שאמר "סדר הלימוד מלמטה למעלה וההשגה תנחהו מלמעלה למטה, שבהבינו הסוד על בוריו יבין גם הפשט על בוריו וכל זמן שלא יבין הסוד גם הפשט אינו ברור". אם כך יהיה עולה על נכון שע"י שנזכה להיות מן יודעי שמו שזה פנימיות התורה, על ידי זה נבין גם פשוטי הדברים על בוריָם.(ר' יצחק מאלצאן בפירושו לסידור הגר"א)

"תורת הנסתר" מרמזת, אשר ה' מסתתר בתורה, ועל שם זה, נקראת "תורת הנסתר". ו"נגלה" נקראת, משום, שה' מתגלה על ידי התורה. ולפיכך, אמרו המקובלים, אשר סדר השגת התורה, מתחילה בסוד, ומסיימת בפשט. שע"י היגיעה הרצויה, שהאדם מתייגע מתחילתו בתורת הנסתר, זוכה על ידיה לתורת הנגלה, שהיא הפשט. הרי שמתחיל בנסתר, שנקרא "סוד", וכשזוכה, מסיים ב"פשט". (בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, ק"ג)

הטעם שכתבו ז"ל כי לימוד הזוהר הקדוש נורא ונשגב מאד הגם שלא יודע מה שאומר (קורא), משום שבכל התורה יש פרד"ס, ובכל לימוד אינו ניכר הסוד כלל, ואדרבה, הקורא ושונה דעתו על הפשט לבד באין מבין אם יש סוד בתורה כלל, משא"כ ספר הזוהר הקדוש שהסודות הם בגלוי והלומד יודע כי ידבר נפלאות ורזי תורה והוא לא ידע, ולזה מועיל מאד לתקן הנפש. (ר' חיים מוולוז'ין, נפש חיים מערכת הז', אות ד')

דברי הגר"א מווילנא בסידור בברכת התורה, שכתב, שמתחילים התורה בסוד, דהיינו תורת הנגלה דעשיה, שהיא בחינת נסתר, שה' מסתתר שם לגמרי. ואח"כ ברמז, כלומר שנתגלה ביותר בתורה דיצירה. עד שזוכה לפשט, שזה סוד תורה דאצילות, שנקראת פשט, משום שהתפשטה מכל הלבושים המסתירים את הבורא. (בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, קמ"ח)

מי שזיכָּהו ה' בחכמת האמת יודע מעלת פשטי התורה ושכל דברי הש"ס בנוי על סודות התורה, כידוע ליודעי ח"ן. (ר' חיים הלברשטם, שו"ת דברי חיים, חלק ב', סימן מ"ז)

לימוד לפי הפשט נקרא עבד, ולפי הסוד נקרא בן. שכאשר האדם אינו יודע ומכיר את קונו אלא לפי הפשט בדרך כלל נקרא עבד, וכאשר הוא בן שיודע בסתרי תורה שהם באצילות כבן המחפש בגנזי אביו נקרא בן. (ר' אליהו די וידאשׂ, ראשית חכמה, שער הקדושה, פרק ז')

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest