דף הבית / חינוך, ילדים / מבט אלטרנטיבי על החינוך העתידי

מבט אלטרנטיבי על החינוך העתידי

דעתו של סרגיי פופוב, נשיא הארגון הבינלאומי למתודולוגיה: "הבעיה של החברה שלנו היא בכך שהיא אינה יודעת לקראת מה העולם מתקדם. כשאנחנו מנסים היום לבנות את מערכת החינוך, איננו מבחינים במגמה של העתיד. המבוגרים מבולבלים.

היזמים העיקריים של רעיון גן הילדים ובית הספר היו ראשי התעשייה והביטחון. לכן הם ארגנו את הכול לטובת הרעיון. אף אחד לא העלה על דעתו את הרעיון למסור ילדים קטנים ליום שלם ולנתק אותם מהוריהם, אך המודל התעשייתי דאז דרש מעונות יום, וההורים המודרניים אפילו אינם מעלים בדעתם שאפשר לעשות אחרת.

לכן, גם היום חסרה לנו רשת זולה ומפותחת של מטפלות מוסמכות. הילדים נמסרים למוסדות ילדים, בהם הם חולים בהמוניהם. בהמשך מחסנים אותם בהמוניהם. בית הספר והמוסדות להשכלה גבוהה בנויים על סגנון החיים התעשייתי, הם נועדו לגדל את מעמד הפועלים הממושמעים.

היום כל התחרות בעולם היא על האנשים שמסוגלים לקבל החלטות ולפעול בצורה עצמאית. אך מי שלא מעוניינים לשנות משהו בבית הספר הם בראש ובראשונה ההורים. איננו מבינים לקראת מה מתקדם העולם. כבר מכיתה ה' התלמידים יושבים ברשתות, הם נמצאים בעולם שונה – ולבית הספר אין מה לעשות.

בית הספר האנגלי, למשל, הוא אחד מהחופשיים ביותר. היום עד 80% מהילדים לומדים שם דרך האינטרנט. העולם כולו משתדל ללמד את הילדים לעבוד בצורה עצמאית ולהשיג את המידע בעצמם. הרי הילדים משתעממים בשיעורי בית הספר. לא ניתן להכריח אפילו אנשים קטנים לעשות משהו נגד רצונם ונגד האינטרסים שלהם.

המורים טועים כשהם חושבים שאין אלטרנטיבה לחינוך של בית הספר. היא קיימת. ורק בגלל המורים, גם ההורים אינם רואים אותה היום. הראשונים שמגלים אותה הם הילדים. מישהו למשל מגלה שמעניין ללמוד גיאוגרפיה דרך Discovery, וזה הרבה יותר טוב, מהיר וברור.

התפתחותן של הרשתות הבינלאומיות יכולה להביא לכך שכולם יוכלו לקבל את הידע מהאינטרנט. בארצות הברית חברת Apple הייתה הראשונה שהכניסה את תכנית הלימודים של בית הספר לאינטרנט. והנטייה היא שיותר ויותר תלמידים יסיימו את בית הספר ויקבלו תעודות גמר בעודם יושבים בבית.

אז מה לעשות עם הצבא של המורים?

כלומר, אנחנו לא חושבים על הילדים, אלא על המורים. החברה שלנו אינה דנה על מה עושים עם הילדים. ונוח לנו לחשוב שבית הספר צריך להיות שמרני ושגני הילדים הם המצאה נחוצה ביותר.

היום ההורים אינם מעוניינים למסור את ילדיהם לבתי הספר, כדי שלא ירביצו להם ולא יפגעו בהם. וזה כבר הפך לתופעה המונית. כלומר, ההורים מנסים להציל את הילדים. לא לספק להם ידע, אלא פשוט להציל אותם ממכות ומהשפלות".

התייחסותי: אודות בית ספר ה"נכון", ראה מדור "חינוך ילדים".

ידיעות קודמות בנושא:
בית הספר שלנו הוא בית ספר של חוסר שוויון
הסביבה המחנכת
בית הספר החדש

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest