דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / מאמר נוסף לד"ר לייטמן באתר Ynet – נלחמים על הבית

מאמר נוסף לד"ר לייטמן באתר Ynet – נלחמים על הבית

שוב פיגוע בירושלים, קולות החפירה בדרום, איומי נסראללה בלבנון, דאעש בסיני, והפלסטינים ביו"ש – נדמה שהאוויר במזרח התיכון מעולם לא היה דליק כל-כך. אז מי יצית את האש. איך מונעים את הקטסטרופה הבאה, או לפחות איך מתחסנים כנגדה? ד"ר מיכאל לייטמן אופטימי ומציע פתרון מפתיע

לקריאת הכתבה באתר Ynet, לחצו כאן

על פי ההערכות האסטרטגיות שפרסם צה"ל בשבוע שעבר, ישראל מוקפת באיומים צבאיים מכל כיוון אפשרי, שכל אחד מהם עלול בתוך רגע קט להמיט עלינו אסון. לוחמי חיזבאללה מצטיידים בראשי נפץ חדישים, החמאס מכריז כי שיקם את התשתיות, ומערך המנהרות המובילות מרצועת עזה לחצר ביתנו בשלבי חפירה מתקדמים. לצדם, ארגונים קטנים יותר שלוטשים עיניים אל הארגונים הגדולים ורוצים גם הם חתיכה מ"העוגה" שנקראת המזרח התיכון 2016.

גם בגבולות המדינה ובבירה הנצחית שלנו המצב לא מבטיח. פיגועי הדקירה לא נפסקים – 30 נרצחים ב-30 ימי טרור עקובים מדם. כביש 443 נהיה לציר מאובטח, וצה"ל קובע כי מעל חמישה-עשר אחוזים מערביי ישראל שחיים בקרבנו תומכים בדאעש. כן, מדובר על אזרחים בעלי תעודת זהות כחולה, שמקבלים כסף מהביטוח הלאומי ולומדים במערכת החינוך הישראלית!

אפשר להרחיב את היריעה, ולהוסיף את מדינות אירופה שמצטרפות למתקפה האנטישמית נגד ישראל: משבדיה – שביד אחת מסמנת מוצרים מישראל וביד השנייה מגרשת פליטים, דרך צרפת – שבמקום להתמודד עם השתלטות האיסלאם הרדיקלי ופיגועי טרור מציבה אולטימטום להכיר במדינה פלסטינית (1).

הגפרור שעוד לא הוצת

ראוי לומר, כי כרגע לאף אחד מהצדדים לא משתלם להיכנס לעימות חזיתי: איראן עוד לא התאוששה כלכלית כדי לתמוך בחיזבאללה, ארצות הברית ניצבת לפני מערכת בחירות, ואירופה טובעת בים של מהגרים. אולם זה רק עניין של זמן עד שאחד השחקנים על המפה העולמית יעשה צעד קדימה, ונמצא את עצמנו שועטים למקלט הקרוב…

אין כאן עניין לנבא נבואות זעם או לזרוע פחד. המציאות המורכבת הזאת זורמת אלינו ממבזק חדשות אחד למשנהו, ומכינה אותנו בהדרגה לרעיון כי ייתכן ותפרוץ מלחמה במזרח התיכון.

אפשר להניח למחלה לדגור וכשהיא תתפרץ נתמודד עמה בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, ואפשר גם להתמקד ברפואה מונעת – להתחיל להיערך לקראת המחלות הבאות ולבלום את ההידרדרות בזמן (2).

מציאות עם נעלם אחד

כדי להבין לעומק את התמונה העולמית שמצטיירת לנגד עינינו, ואף לשלוט בה, עלינו להכיר את מפת הכוחות שבטבע. על פי חכמת הקבלה, העולם כולו מחובר ברשת קשרים הרמונית (3). הגורם היחיד שאיננו מקושר למערכת בצורה אינסטינקטיבית הוא האדם. חומר הדלק שלו הוא הכוח האגואיסטי שמעורר בו רצונות, ובהתאמה האדם חותר לספק אותם ולמלא את עצמו בתענוג ובאהבה עצמית – לעיתים רבות גם כזו שבאה על חשבון האחר (4).

גם ארגוני הטרור, אומות העולם, גדולי האנטישמיים ואפילו עַם ישראל מוּנָעים מאותו כוח אגו שמפריד ומרחיק בין השחקנים השונים. כל שחקן מנסה לכפות את עצמו על השחקנים האחרים, ובהיעדר מכנה משותף שיכול להשביע את רצון הצדדים, לעולם לא נוכל להגיע להבנה. הכישלונות הרבים שחווינו בניסיונות ליישב סכסוכים באמצעות הסכמים כאלה ואחרים, מוכיחים שכל הצדדים אינם מודעים לכוח שחסר במשוואה, ומנסים ללא הצלחה לפתור את הבעיות בדרך שאיננה מובילה לשום מקום.

כדי להביא לסדר עולמי חדש, חסר במשוואה נעלם מהותי. אנחנו חייבים להוסיף לתהליך כוח חיובי שיאזן את כוח האגו השלילי. הכוח החיובי הזה הוא כוח החיבור. הוא קיים ונסתר בטבע, אלא שבשונה מכוח האגו שמתגלה בנו, את הכוח החיובי עלינו להפיק מתוכנו באופן יזום. ברגע שנתחיל לעשות מאמצים לגשר על הפערים ולהתקרב זה אל זה, לחזק את הקשרים בינינו תוך התעלות מעל המחלוקות ולא על-ידי טשטושן, נעורר כוח חיובי החבוי בטבע. התוצאות של התהליך הזה יהיו שהמערכת הגלובלית תתחיל להתאזן. בעזרת כוח החיבור יוכלו החלקים הנפרדים בפאזל להתחבר לתמונה הרמונית שלמה (5).

מלחמה אחרת

לצד פעולות הכרחיות שנדרשות לחיזוק הביטחון בכל הגזרות, כמו: טיפול בהסתה בתקשורת הפלסטינית, כוננות ולחץ צבאי בשטח, פיתוח מערכות ההגנה שלנו ושכלולן והיערכות החברה להתמודדות עם מצבי קיצון, יש חזית נוספת שאנו ממעטים לפתח, וכעת היא נדרשת יותר מתמיד – עלינו ליזום מהלך נרחב, מקיף, שיטתי ואסטרטגי לחיזוק האחדות והחיבור בינינו כעם.

מאז ומעולם כוח החיבור בינינו היה "הנשק הסודי" של עם ישראל. בעזרת הכוח החיובי שיתעורר כתוצאה מהחיבור בינינו, "כאיש אחד בלב אחד", נוכל לנטרל הרבה מהרוע, שבין היתר בא לידי ביטוי דרך אינספור ארגוני הטרור ותנועות חרם המאיימות לכלות את ישראל (6). אחרת, ימשיכו לקום עלינו כל המדינות, לרדוף אותנו ולהצביע עלינו כעל מקור הרע בעולם (7).

זה תלוי רק בנו

אפשר לראות את המתיחות הנוכחית כהזדמנות מיוחדת ומושלמת שניתנה לעם ישראל, כזו שתעורר אותנו להתארגן מחדש כחברה ולהוביל את ההתפתחות שלנו אל הדרך הטובה.

לא זו בלבד שיש בידה של האחדות בינינו למנוע את האיום הבא על ישראל, להרתיע את האויב ואולי אף להכריע אותו מראש, אלא שכמו חיסון היא תחזק את הגוף כולו.

כוח החיבור, שמתגלה בעזרת השיטה העתיקה של חכמת הקבלה, מביא לקשר יפה, להתחשבות ולערבות הדדית בין בני האדם, המדינות והעמים השונים. בזכות ערכים אלה נוכל לבסס מחדש את המערכות בחברה ולייצב "ישראל חזקה" לנוכח הטלטלה העולמית הפוקדת אותנו בימים אלה (8).

לטעום מכוח החיבור

כדי ללמוד איך לעורר עלינו את השפעת הכוח הטוב, אנחנו נערכים ממש עכשיו לכנס עולמי של חיבור – הכנס השנתי של תנועת "קבלה לעם", שבו משתתפים למעלה מ-6,000 תלמידים, חברים ואורחים, מתוכם אלפיים איש מארבעים מדינות ברחבי העולם – מארה"ב ועד טורקיה, מיפן ועד גאנה. אנחנו מזמינים גם אתכם לבוא ולחוות את כוח החיבור.

מראי מקום:

(1) "כמה צרות על צרות יהיו לישראל, וכל העמים ומלכיהם יתייעצו יחד עליהם, ומעוררים כמה גזרות רעות, וכולם בעצה אחת באים עליהם, ותבואנה צרות על צרות, והאחרונה משכיחה את הראשונה" (ספר "זוהר לעם", פרשת שמות, מאמר "ביאת המשיח", 98-96).

 

"כל רעש עולמי, לא בא בעיקרו כי אם בשביל ישראל" (הראי"ה קוק, "אגרות הראיה" ב', עמ' שכ"ד).

 

"עובדה היא שישראל שנואים מכל האומות, אם מטעם דת, אם מטעם גזע, אם מטעם קפיטליזם, אם מטעם קומוניזם, אם מטעם קוסמופוליטי וכו'. כי השנאה קודמת לכל הטעמים" (הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", "כתבי הדור האחרון").

(2) "יש לדעת, שחוק ההתפתחות האמור, השפוך על כל המציאות, המבטיח להחזיר כל רע – לטוב ומועיל, הנה הוא פועל את כל פעולותיו בכוח ממשלת השמים ממעל, כלומר, מבלי שאלת פיהם של בני האדם יושבי הארץ. לעומת זה, שכל וממשלה נתן ה' באדם, והרשהו לקבל את חוק ההתפתחות האמור, תחת רשותו וממשלתו עצמו, ובידו למהר ולזרז את תהליך ההתפתחות לפי חפצו, באופן חופשי, ובלתי תלוי לגמרי בכבלי הזמן" (הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "השלום בעולם").

 

"אני ה' בעתה אחישנה" (ישעיהו ס', כ"ב).

 

"יש 'דרך קצרה', הנקרא 'דרך התורה'. וזה צריך להיות מגמת כל אדם, לקצר הזמן, שזה נקרא בחינת 'אחישנה'. אחרת יהיה בחינת 'בעתה', כדברי חז"ל 'זכו אחישנה, לא זכו בעתה, שאני מעמיד עליהם מלך כהמן, ובעל כורחכם יחזיר אתכם למוטב'" (הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמרי "שמעתי", נ').

(3) "אין לך איבר הנמצא באדם, שלא תהיה כנגדו בריה בעולם. כי כמו שגוף האדם מתחלק לאיברים, וכולם עומדים מדרגות על מדרגות, המיתקנות אלו על אלו, וכולן הן גוף אחד, כן העולם, כל אלו הבריות שבעולם, כולם הם איברים-איברים, ועומדים אלו על אלו. וכאשר כולם ייתקנו, יהיו לגוף אחד ממש" (ספר "זוהר לעם", פרשת תולדות, 3).

 

"כל העולם כולו בכל מדרגותיו הוא אדם גדול, והאדם הוא עולם קטן, ואין בזה אלא מה שבזה" (רמח"ל, כללי ספר קנאת ה' צבאות, כלל ב').

 

"רבי אלעזר בן רבי שמעון אומר, לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו, עשה מצווה אחת, אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות. עבר עבירה אחת, אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה" (קידושין מ', ע"ב).

 

"כל בני העולם ערבים זה לזה, וכל יחיד במעשיו יגרום זכות או חובה לכל העולם כולו" (הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "מתן תורה", ל"ג).

(4) "טבע האדם – שיש בו אנוכיות" ("נתיבות שלום", דף קפ"ח).

 

"הצד השווה שבכל בריות העולם הוא, שכל אחד מאיתנו עומד לנצל לכל הבריות לתועלתו הפרטית, בכל האמצעים שברשותו, ומבלי לקחת בחשבון כלל שהולך להיבנות על חורבנו של חברו" (הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "השלום בעולם").

(5) "שִׂנְאָה תְּעוֹרֵר מְדָנִים וְעַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה" (משלי י', י"ב).

 

"הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד. אלו הם החברים, בשעה שיושבים יחד, ואינם נפרדים זה מזה. מתחילה הם נראים כאנשים עושי מלחמה, שרוצים להרוג זה את זה. ולאחר כך, חוזרים להיות באהבת אחווה. הקב"ה, מה הוא אומר עליהם? הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד. המילה 'גם', באה לכלול עימהם השכינה. ולא עוד, אלא הקב"ה מקשיב לדיבורם, ויש לו נחת והוא שמח בהם" (ספר "זוהר לעם", פרשת אחרי מות, 56-55).

 

"עיקר השלום הוא לחבר שני הפכים, על כן אל יבהילוך רעיונך אם אתה רואה איש אחד שהוא בהיפוך גמור מדעתך, וידמה לך שאי אפשר בשום אופן להחזיק בשלום עמו, וכן כשאתה רואה שני אנשים שהם שני הפכים ממש, אל תאמר שאי אפשר לעשות שלום ביניהם, כי אדרבא, זהו עיקר שלמות השלום, להשתדל שיהיה שלום בין שני הפכים" ("ליקוטי עצות", ערך "שלום").

 

"לא לניטרליות אנו נתבעים כי אם לליכוד, לליכוד של ערבות משותפת, של אחריות הדדית, של השפעת גומלין. נתבעים אנו לא לטשטוש התחומים שבין האגודות… אלא לשיתוף הכרה במציאות המשותפת ולשיתוף עמידה במבחן האחריות המשותפת. פירוד הלבבות הוא חולי שלקו בו העמים בזמננו, והבא לרפואתו בדרך איחוי שבאונס אינו אלא טועה. חסרה אחדות שבמבנה האורגני. לפי שעה אין תרופה לכך אלא זו שיהיו אנשים מחוגי הדעות השונות נזקקים זה לזה בלב טהור וטורחים יחד לגלות את היסוד המשותף" (מרטין בובר, "חינוך ובחינת עולם").

 

(6) "בישראל שורה סוד האחדות של העולם" (הראי"ה קוק, "אורות הקודש ב'", תט"ו).

 

"כאשר ישראל כאיש אחד בלב אחד, הם כחומה בצורה בפני כוחות הרע" (ספר "שם משמואל", פרשת ויקהל).

 

"כאשר יש בישראל אהבה ואחדות ורעות בין זה לזה, אין מקום לשום פורענות לחול עליהם" (ספר "מאור ושמש", פרשת ניצבים).

(7) "יש בחינה ממוצעת בין כללות העולם לבורא, והיא נפש הישראלי, שהיא גבוהה מאד בשורשה, והיא חלק אלוקי ממש, והיא הממוצע המחבר בין כללות העולם לבורא. ועל ידה נמשך השפע והחיות והקיום לכל העולם, ועל כן בישראל תלוי הכול" ("ליקוטי הלכות", ברכת הריח וברכת הודאה, הלכה ד').

 

"מישראל תתפשט הקדושה לכל העולם" (ספר "זוהר לעם", פרשת אמור, 92).

 

"כשישראל חוטאים חס ושלום, אז יש באמת כוח לסטרא אחרא להתגבר בדרכי כוחותיהם על ישראל" ("ליקוטי הלכות", הלכות תשעה באב ותעניות, הלכה ד').

 

"אילו אצרו ישראל מעשים טובים לפני הקב"ה, לא היו עומדים עליהם עמים בעולם. אבל ישראל גורמים לשאר העמים להרים את ראשם בעולם, כי אם ישראל לא היו חוטאים לפני הקב"ה, היו שאר עמים נכנעים לפניהם" (ספר "זוהר לעם", פרשת ויחי, 413-412).

(8) "בעת שכל בני העולם, יסכימו פה אחד, לבטל ולבער את הרצון לקבל לעצמם שבהם, ולא יהיה להם שום רצון, אלא להשפיע לחבריהם, אז היו מתבטלים כל הדאגות וכל המזיקים מהארץ, וכל אחד היה בטוח, בחיים בריאים ושלמים, שהרי כל אחד מאיתנו, היה לו עולם גדול, שידאג בעדו וימלא את צרכיו" (הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", "הקדמה לספר הזוהר", י"ט).

 

"עיקר הבריאה והבחירה, ותיקון וקלקול העולם, הכול תלוי בישראל" ("שיח יצחק", ח"ב, ליקוטים א').

 

"הרעות הגדולות המתרחשות בין אדם לאדם, מאיש לרעהו נובעות מן העדר ידיעה. אילו היה לאדם ידיעה המתייחסת לצורה האנושית, היה נבלם כל הנזק שנגרם לעצמו ולזולתו. כי בידיעת האמת מסתלקות האיבה והשנאה, ומתבטלת פגיעתם של בני אדם זה בזה" (הרמב"ם, "מורה נבוכים").

 

"חכמת האמת מלמדת אותנו את האחדות העולמית, את הצד של השיווי שיש למצוא בהוויה כולה עד למעלה למעלה, לדימוי הצורה ליוצרה, ואיך ללכת בדרך אורה זו בלי מכשול" (הראי"ה קוק, "אורות הקודש ב'", שצ"ג).

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest