דף הבית / משבר עולמי / תפקיד ישראל / מאמר נוסף לד"ר לייטמן באתר Ynet – איך תוכלו להשפיע על העולם?

מאמר נוסף לד"ר לייטמן באתר Ynet – איך תוכלו להשפיע על העולם?

יש לנו נטייה לחשוב שאין לנו השפעה ישירה על המתרחש בעולם, בעיקר כשמדובר באירוע המרוחק מגבולות ישראל. אבל האמת שאנחנו בדיוק במרכז העניינים וההשפעה לטוב ולרע תלויה רק בנו. "כל הרעש העולמי לא בא בעיקרו כי אם בשביל ישראל". טור דעה

לקריאת הכתבה באתר Ynet,לחצו כאן

המצב בעולם הולך ונעשה מסובך מיום ליום. חושך, רוע ושנאה מתגברים בקצב מסחרר ומאיימים על האנושות כולה בדמות טרור עולמי, משברים פיננסיים ואקולוגיים, מלחמות עולם ואינספור מאורעות מזוויעים שמתגלים בין בני האדם, עמים ומדינות.

יש לנו נטייה לחשוב שאין לנו השפעה ישירה על המתרחש בעולם, על אחת כמה וכמה כשמדובר באירוע המרוחק מגבולות ישראל, וכלל איננו משערים בנפשנו כי "כל הרעש העולמי של שעת 'מעבר-עולם' שאנו חיים בו, לא בא בעיקרו כי אם בשביל ישראל" (1), כמו שכותב הרב קוק.

חסרה בנו היכולת לאבחן עד כמה אנחנו 'על הכוונת', ולהרגיש איך "בדור כזה, כל בעלי החורבן שבאומות העולם מרימים ראש ורוצים בעיקר להשמיד ולהרוג את ישראל" (2). יש החושבים שכל זה הוא נחלת העבר ולא ייתכנו היום זוועות המוכרות לנו מימים עברו ומימי הנאצים, ובכל זאת אנחנו רואים באיזו טבעיות עלולה לחזור האנושות למצב שבו הושמד שליש מהעם היהודי.

"אני חושב שהעולם יאמינו לי שקץ העולם מתקרב ובא בצעדים נמהרים", כתב המקובל הרב יהודה אשלג בשנות ה-50, "וישראל יהיו נכווים תחילה לשאר האומות, כמו שהיה במלחמה הקודמת. על כן היום טוב לעורר את העולם שיקבלו תרופתו היחידה ויחיו ויתקיימו" (3).

הזמן שפועל לרעתנו וחוסר האונים שמרגיש כל יהודי ויהודי בעולם, הם שמחייבים אותנו להנגיש את דברי המקובלים ולהציג את הפתרון שעלינו לממש כעם.

"אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל"

העידן הגלובלי שמאפיין את זמננו קָשר זה מכבר את ישראל ואת שבעים אומות העולם לגוף אחד, וכעת "כל העולם נחשבים לציבור אחד ולחברה אחת" (4). ספר הזוהר מתאר את ישראל כ"לב כל העולם", ו"כמו שאיברי הגוף לא יכלו להתקיים בעולם אפילו רגע אחד בלי הלב, כך כל העמים אינם יכולים להתקיים בעולם בלא ישראל" (5).

המשבר שמטלטל את העולם כולו, מתחולל מפני שעם ישראל לא מממש את תפקידו כראוי, והוא מדגיש יותר ויותר את התלות של העולם בנו: "בניין העולם, המתמוטט כעת לרגלי הסערות הנוראות של חרב מלאה דם, דורש הוא את בניין האומה הישראלית. בניין האומה והתגלות רוחה הוא עניין אחד, וכולו הוא מאוחד עם בניין העולם, המתפורר ומצפה לכוח מלא אחדות ועליונות" (6).

כשאנחנו מאוחדים בינינו כאיש אחד בלב אחד, אנחנו מקרינים דרכנו לעולם את הכוח הטוב. בהיעדר כוח הטוב, הולך ומתגבר כוח הרע ומביא לשנאה ולפירוד בין האנשים. הכוח השלילי הזה גורם לאומות העולם לחוש כי ישראל היא מקור הרוע העולמי. "עובדה היא שישראל שנואים מכל האומות, אם מטעם דת, אם מטעם גזע, אם מטעם קפיטליזם, אם מטעם קומוניזם" (7). האצבע המאשימה שאומות העולם מפנות כלפינו, מתבטאת בהחלטות שונות לרעתנו. טבע הדברים הוא, שבעולם גלובלי די לבודד דיפלומטית את ישראל כדי לנסות ו"לחנוק" אותה לאט-לאט על ידי חרם כלכלי, למשל.

 חכמת הסוד היא הפתרון

הראשון שמצא את הפתרון לשבר האנושי היה אברהם – אבי האומה הישראלית. השיטה המיוחדת שגילה לפני כ-4,000 שנה בבבל העתיקה, כוללת בתוכה שתי רמות של יחס בין בני האדם: ברמה האחת פועל כוח אגואיסטי – כוח שלילי של פירוד ושנאה, שגרם לתלמידיו להתרחק זה מזה, וברמה השנייה פועל כוח החיבור והאהבה – הכוח החיובי שטמון בטבע.

אברהם ידע כיצד לחבר את שני הכוחות יחד ולבנות בבני האדם שתי רמות של יחס לעולם, כך ש"על כל פשעים תכסה אהבה " (8). שיטת החיבור שפיתח היא לא אחרת מ"חכמת הקבלה".

הקבלה נתפסת על פי רוב כחכמת הנסתר. סגירותה ומעטה המסתורין שהולבש עליה יצרו סביבה מיתוסים רבים, שמועות ומסקנות שונות ומשונות. הגיע הזמן שתהיה גלויה ונגישה לכולם, השיטה העתיקה הזו היא הדבר החיוני ביותר לעם ישראל ולעולם כולו.

כל גדולי המקובלים, אותם החכמים שיש להם "ידיעה מקפת בכל חכמות העולם, עקב היותם רוכשים אותה מתוך חכמת האמת עצמה" (9), והם "זוכים להשיג כל אותן המדרגות שישנן במציאות לבוא להשגת האדם" (10), זועקים, כי במצב הקריטי שאנחנו נמצאים בו, חובה עלינו לעסוק בהתמדה בחכמת הקבלה, כלומר, בתיקון מערכת היחסים בינינו. כמו שכתב האר"י הקדוש, "לו עסקנו בחכמת הקבלה היתה מתקרבת הגאולה, כי הכול תלוי בעסק החכמה הזאת" (11).

הכוח שטמון בה הכרחי כדי להינצל מכלל הסכנות האורבות לנו ולהמשיך לשרוד כעם וכמדינה, כי "כאשר יש בישראל אהבה ואחדות ורעות בין זה לזה, אין מקום לשום פורענות לחול עליהם, ומתרחקים על ידי זה כל הקללות והייסורים" (12).

 

מהי התורה לפי חכמת הקבלה?

לאורך כל הדורות המסר הבולט והעיקרי בדברי המקובלים הוא "ואהבת לרעך כמוך" (13), או במילים אחרות, "כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים, עשה אתה אותם לאחיך", כפי שנהג הרמב"ם לומר. אהבת הזולת היא הכלל הגדול בתורה.

 

כשחכמי הקבלה אומרים "תורה", הם מתכוונים בראש ובראשונה לתבלין המיוחד שבכוחו להכניע את "יצר הרע" – כוח הפירוד שבינינו. כמו שאמרו חז"ל, "'בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין' (14), הכוונה למאור שבה, כי המאור שבתורה מחזירו למוטב" (15).

 

משמעות המילה תורה על פי הקבלה היא הרבה מעבר לקיום מדוקדק של מנהגים. ספר הזוהר מזהיר כי "אוי לאותו אדם, שאומר כי התורה באה לספר סיפורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה, אלא שכל דברי התורה הם סודות עליונים" (16). זאת ועוד, "כי כל המצוות הכתובות בתורה או המקובלות שתיקנו האבות", כמו שכותב אבן עזרא, "אף על פי שרובם הם במעשה או בפה, הכול הם כדי לתקן הלב" (17).

 

לכן חותם בעל הסולם ש"אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה ברוב עם, נזכה לגאולה השלמה. וכן אמרו חז"ל, המאור שבה מחזירו למוטב, ודקדקו זה בכוונה גדולה, להורות לנו שרק המאור שבתוכה, בה צָרוּר זו הסגולה להחזיר האדם למוטב. שהן היחיד והן האומה, לא ישלימו הכוונה שעליה נבראו, זולת בהשגת פנימיות התורה וסודותיה" (18).

 

הכול למען האחדות

לצערנו, חוגים שונים מתנגדים בתוקף להפצת חכמת הקבלה בקרב העם. חכמת הקבלה חייבת להתגלות היום יותר מתמיד, זה המפתח להמשך קיומם של מדינת ישראל ועם ישראל. מאז ומעולם, כשכל איש משך לכיוון שלו, הפילוג דרדר את ישראל לצרות ולמלחמות, שאת שיאן מסמל חורבן בית המקדש. "נחרב הבית בשביל שנאת חינם, שנחלק לבבם, והיו מחולקים, ולא היו ראויים למקדש אשר הוא התאחדות ישראל" (19).

מרגע שנפלנו מאהבת אחים לשנאת חינם, הפסקנו להתקיים כעם, לפי משנתו של אברהם. מאז ועד היום אנחנו מתפלגים ומתרחקים זה מזה יותר ויותר, ואותו ערך עליון של "ואהבת לרעך כמוך" הולך ומתפוגג, נעשה זר וריק מתוכן.

 

לכן אנחנו מצווים שלא לוותר, אלא להילחם בעקשנות על אחדותנו, שהיא סם חיינו. בעל הסולם פותח בנחרצות את ה"הקדמה לתלמוד עשר הספירות": "בריש מילים מצאתי לי צורך גדול, לפוצץ מחיצת ברזל, המצויה ומפסקת בינינו לבין חכמת הקבלה, מעת חורבן הבית ואילך, עד דורנו זה, שהכבידה עלינו במידה חמורה מאוד" (20).

 

זמן קבלה

אין לנו ברירה, אנחנו חייבים להתאחד. וכדי לחוות בינינו חיבור ואהבה עלינו להשתמש באותה החכמה שגילה אברהם אבינו, חכמת הקבלה, שמלמדת איך להתקשר נכון זה עם זה ולאהוב את הזולת. כשנעורר בקרבנו את אותם רגשות של חום ואהבה, נוכל להביא לרוגע כללי ולאיזון המערכת כולה. נספק דוגמה של חיבור לכל העולם, כי זה בדיוק הייעוד שלנו כעם, והעולם מצפה שנמלא את תפקידנו. "תכלית ישראל היא לאחד את העולם כולו למשפחה אחת" (21). לכן אנחנו מחויבים לשנות את היחס שלנו אל חכמת הקבלה, ולפעול להתחברות ולאהבה, כפי שהיא מלמדת.

מראי מקום

1. הראי"ה קוק, "אגרות הראיה" ב', עמ' שכ"ד

2. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "הקדמה לספר הזוהר", ע"א

3. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", "כתבי הדור האחרון"

4. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "השלום בעולם"

5. "זוהר לעם", פינחס, סעיף 152

6. הראי"ה קוק, אורות, עמ' ט"ז

7. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", "כתבי הדור האחרון"

8. משלי י', י"ב

9. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "תורת הקבלה ומהותה"

10. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם, מאמר "סוד העיבור – לידה"

11. האר"י, "עץ חיים", הקדמת מוהרח"ו על שער ההקדמות

12. "מאור ושמש", פרשת ניצבים

13. רמב"ם, "משנה תורה", ספר שופטים, הלכות אבל, פרק י"ד

14. קידושין ל', ב'

15. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", ספר "שמעתי", ו', מאמר "סמכין בתורה"

16. "זוהר לעם", בהעלותך, סעיף 58

17. רבי אברהם אבן עזרא, "יסוד מורא וסוד דעת", דף ח', ע"ב

18. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "הקדמה לספר 'פנים מאירות ומסבירות'", ה'

19. "נצח ישראל", פרק ד'

20. הרב יהודה אשלג – "בעל הסולם", מאמר "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", א'

21. הראי"ה קוק, "תלחש לי סוד ההוויה"

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest