דף הבית / אהבה / זוגיות / לשמוע בקול האישה?

לשמוע בקול האישה?

״ויאמר א-לוהים אל אברהם אל ירע בעיניך על הנער ועל אמתך כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה כי ביצחק יקרא לך זרע״  (בראשית, "וירא", כ"א, י"ב).

״יהי ביתך פתוח לרוחה, ויהיו עניים בני ביתך, ואל תרבה שיחה עם האישה״ (פרקי אבות, א', ה').

שאלה: מצד אחד נאמר "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה", מצד שני נאמר "ואל תרבה שיחה עם האישה". כיצד ליישב בין הדברים?

תשובתי: האדם מורכב מכל מיני רצונות שונים שנחלקים לשתי דרגות, רצון לקבל, כלומר למשוך הכול לעצמי, למען המילוי האגואיסטי שלי ורצון להשפיע, שבעזרתו אני משפיע, נותן, מתקשר עם אנשים אחרים. כל אחד מהם נקרא גם בהתאמה רצון לקבל שהוא הרצון הנקבי ורצון להשפיע שהוא הרצון הזכרי. הכוונה במושג תכונת ההשפעה היא ליחס של האדם לזולת, ההשתדלות של האדם להשפיע, לתת, להתחבר עם כולם לאחד יחיד ושלם, שמהווה סכמת מצב נכונה, מתוקנת וסופית של האנושות כולה. בוודאי שבקרב הרצונות הזכריים והנקביים ישנם רצונות אגואיסטיים, כאשר אפילו הנתינה, מתממשת בהם עם הכוונה לקחת משהו בחזרה, ובזה להרוויח. ויש רצונות של נתינה מבלי לקבל משהו בחזרה. בקרב הרצונות הנקביים ישנו רצון לקחת ללא הבחן וכמה שיותר, ויש רצון לקבל ההכרחי ביותר רק לצורך הקיום, ואז הוא כביכול עוזר לרצון הזכרי בהשפעה.

שאלה: ומה זה אומר "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה"?

תשובתי: שרה מייצגת את אותו רצון שעובד בעל מנת להשפיע ובכך עוזרת לבעלה. לעצמה, מספיק ההכרחי ביותר, וכל השאר למען האחרים. אברהם אבינו היה ידוע בהכנסת האורחים שלו, של כל עוברי האורח, לאוהלו. הוא סיפר להם על היחודיות של הבורא, הציע להם להיכנס לברית שהוא קרא לה "ישר-אל", כלומר ישר למטרת החיבור והאיחוד ביניהם. הברית הזאת הייתה מבוססת על קשר מוחלט של בני האדם להגיע לאחד יחיד ושלם ושרה עזרה לו בזה.

אבל יחד עם זאת, במקורות שונים כתוב: "ואל תרבה שיחה עם האישה", ועוד יש תוספת "באשתו אמרו, קל וחמר באשת חברו". מדובר על רצון נקבי, רצון לקבל, שאיתו צריך כמה שפחות לבוא במגע. תיקח ממנו רק מה שיעזור לך ברצון להשפיע.

לכן אין כאן שום סתירה, זה פשוט שדרוג של הרצונות שלנו, שקיימים בכל אדם, גם בזכר וגם בנקבה. שני רצונות זכריים ושני רצונות נקביים, סך הכול ארבעה והם קיימים בכל אחד מאיתנו. חיבור נכון ביניהם נותן לנו שם בן ארבע האותיות של הבורא.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 19.1.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest