דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / לפנות לדרך של איחוד

לפנות לדרך של איחוד

"ואל העם תאמר התקדשו למחר ואכלתם בשר כי בכיתם באזני ה' לאמר מי יאכלנו בשר כי טוב לנו במצרים ונתן ה' לכם בשר ואכלתם: לא יום אחד תאכלון ולא יומים ולא חמישה ימים ולא עשרה ימים ולא עשרים יום. עד חדש ימים עד אשר יצא מאפכם והיה לכם לזרא יען כי מאסתם את ה' אשר בקרבכם ותבכו לפניו לאמר למה זה יצאנו ממצרים" (בהעלותך, י"א, י"ח-כ').

הבורא מבטיח להאכיל את בני ישראל באגו שלהם, כך שאומר: "תחילה זה ייראה לכם כדבר טוב. אבל כאשר אתם תגיעו למצב שלא תוכלו יותר להתגבר על האגו, הוא יתחיל לצאת מכל הצדדים החוצה, ואז אתם תחפשו איך לרסנו ולא תמצאו תשובה והאגו יתחיל לנהל ולשלוט בכם. ובעל כורחכם תתקדמו אל המוות, כך שאתם מתייסרים וחולים, ותראו איך הילדים שלכם פוצעים את עצמם ומתים לעיניכם. ולא תוכלו לברוח מזה לשום מקום! כל היקר לכם, גם ההורים שלכם, וגם הילדים והנכדים, ייסבלו בצורה ארוכה ומייגעת. והם ירצו למות, אבל לא יוכלו. זה מה שיעשה לכם האגו שלכם".

בספרי הנביאים נכתב שנשים רחמניות יבשלו את ילדיהן ותאכלנה אותם. האגו הפנימי של האדם יחייב אותו לנהוג בצורה כזאת. לקראת זה אנחנו הולכים, והכול יכול להתרחש כפי שניבאו הנביאים, אם לא נפנה בזמן לקו ימין, לכיוון החיבור והאיחוד, כדי שהמן יתחיל לרדת עלינו.

העלייה מעל לאגו, זה בכלל לא מוות. המוות זה שחרור מקיום חסר משמעות. היום רבים מאיתנו היו מוותרים בעונג רב על החיים האלה: עדיף כבר לא להיוולד, מלחיות בצורה כזאת. אבל האדם לא יכול למות. האדם מסתובב במערבולת של בעיות קשות, הוא יזחל ויאחז בציפורניים וישרוט את עצמו עד זוב דם, אבל לא יוכל לעשות כלום עם עצמו. הוא יחלום על המוות, אבל ללא הועיל.

ובכאלו ייסורים נפשיים ופנימיים, כשהוא ימצא על הסף בין חיים ומוות, הוא יתחיל בהדרגה להבין את הטבע האגואיסטי שלו, עד שיחליט לגמרי להיפטר ממנו. אבל לא סתם כך, ברגע הראשון. הוא יצטרך לעבור את הדרך הזאת עד הסוף, מפני שהוא הולך בה בשיטה של עונשים וייסורים. ואילו בדרך של האור, הכול מתרחש אחרת לגמרי: האור מאיר ואתה רואה שזה תהום שחור הבולע הכול, וזה האור. ואילו בדרך של ייסורים, בה אין אור, אתה לא רואה דבר מלבד ריקנות עצומה המלאה ייסורים, שכל דקה אתה רוצה למות מפני שלמות נראה לך כמתנה גדולה.

לכן תשובתו של הבורא על הבקשה של העם להאכילם בשר היא מאוד קשה: אתם כל הזמן תאכלו בשר, עד שזה ייצא לכם מהאף ואז אתם תתחילו להתעשת. זה אומר, שאתם תלכו בדרך של ייסורים עד שתבינו שהחיים האגואיסטיים שלכם זה המוות. וא-לוהים, אותו אתם מתעבים, זו תכונת ההשפעה והאהבה. תנסו להיות במצב הפוך ותבחרו אחד מהשניים: או דרך האגו, או דרך השפעה ואהבה.

לראשונה בכל ההיסטוריה אנחנו נמצאים על פרשת דרכים זו. אנו רואים כיצד מתגלה האנטישמיות הפנימית, הכפויה, הטבעית של כל העולם. אומות העולם כולן, ללא יוצא מהכלל, יתחילו באופן אינסטינקטיבי לשנוא אותנו. הם יתנגדו לנו, כך שיחשפו את שיניהם כמו זאבים. וזה לא הרצון שלהם, אלא פעולה של ההנהגה העליונה שעוברת דרכם. זה לא מכוון לשום דבר אחר, אלא רק לאגו שלנו. אם נשנה אותו לתכונת ההשפעה והאהבה, אז נראה לפנינו רק אנשים שוחרי טוב.

אנחנו יכולים לעשות זאת!

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 25.2.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest