דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לעלות גבוה, כדי להצדיק את הכול

לעלות גבוה, כדי להצדיק את הכול

laitman_2010-02-02_2054-70.jpg

באגרת א' של בעל הסולם מסופר כך: "משל למלך שעבדו נשא חן בעיניו עד שביקש לגדלו ולנשאו על כל השרים, כי הכיר בלבו אהבה נאמנה בל – תמוט…מה עשה? הפקיד את העבד לשומר סף בבתי בראי. ואמר לשר אחד חכם בחכמת הבדחנות שיתחפש וישים עצמו כמורד במלכות, ויצא למלחמה לכבוש הבית בשעה שאין אנשי החיל מוכנים.

השר עשה כמצוות המלך, ובתחבולות ובחכמה גדולה שם עצמו נלחם על בית המלך. והעבד שומר הסף שם נפשו בכפו, ומילט את המלך, ולחם נגד השר בגבורה נפלאה ומסירות נפש עצומה, עד שנגלה לעין כל אהבת לבו למלך.

אז פשט השר לבושו, ונעשה שחוק גדול (כי נלחם בעוז רוח ובגבורה רבה ועתה נוכח אשר דמיון ולא ממשות היה כאן)…וכל פרט ופרט במלחמה נוראה זו היתה לסבב שחוק ושמחה גדולה".

ובפעם שנייה המלך מצווה את אותו השר: "…מחוייב להתחפש בלבושי גזלן ורוצח, ויעשה עמו מלחמה כבושה. כי יודע המלך אשר במלחמה השניה יגלה לו חכמה נפלאה, עד שיהיה ראוי לעמוד בראש כל השרים…

…אבל ביני לביני, יורש העבד "חכמה" – מידיעה שבסוף. "ואהבה" – מידיעה שבתחילה. ואז הוקם לנצחיות.

והאמת שמראה נפלא הוא כל המלחמות, שבאותו הגלות, והכל יודעים בטוב פנימיותם שהכל מין בדחנות ושמחה המביאים רק טוב. ומכל מקום אין שום תחבולה, להקל על עצמו כובד המלחמה והאיום".

אנחנו באמת לא יודעים, מדוע אנחנו נאלצים לעבור דרך כל היסורים, הבעיות, המלחמות והבלבול, וכנגד זה דרך בירורים, הצלחות וכישלונות… מה התועלת מכול היסורים האלה? אולם אחר כך, אנחנו בדרך הזאת נגיע להכרה שאנחנו רוכשים מזה ידע, חכמה, כוח והבנת המערכת הכללית. אנחנו לומדים את פעולות הבורא שנעשות עלינו, וכתוצאה מכך, משיגים ומבינים אותו, כמו שנאמר: "לפי מעשיך הכרנוך". מכוח ההבנה שלנו, אנחנו מתחילים להרגיש אותו.

אך בכל זאת, הסיבה שלפיה היינו צריכים להשיג את זה דווקא בדרך כל כך קשה, אינה מובנת לנו. ועכשיו, כל עוד אנחנו נמצאים בדרך התיקון, אין אנו יכולים להבינה, אלא רק כשנעלה מעל להגבלות שלה אל מצב של שלמות, יופיעו אצלנו השׂכל והרגש הדרושים, האמצעים, שמאפשרים לגלות את הדרך הזאת ולהצדיק אותה.

מתוך שיעור על איגרת של בעל הסולם, 26.06.2011

ידיעות קודמות בנושא:
שתי מלחמות – על הנאמנות ועל החכמה
להתעלות מעל למה שאני יודע
לנקות את מקום גילוי הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest