דף הבית / כללי / למי אפשר לפנות עם חוכמת הקבלה

למי אפשר לפנות עם חוכמת הקבלה

thumbs_molitva_100_wp.gif

שאלה: מדוע איננו מפיצים את חוכמת הקבלה גם בקרב הציבור הדתי? כלום אין חוכמת הקבלה מכוונת אל כלל האומה?

תשובה: השאלה היא, האם אפשר בכלל לפנות עם חוכמת הקבלה אל מי שחושב שגישתו לחיים היא הנכונה ואינו רוצה להשתנות בשום פנים ואופן. הרי כל ההשתוקקות של אדם כזה היא, לשמר את צורת החיים הנוכחית שלו בכל תנאי.

אמנם, המקובלים בעצמם הנהיגו את הגישה הזאת, את החינוך הזה, אך הם ייעדו זאת רק לתקופת הגלות, לזמן ההסתרה, לזמן ההתערבבות וההשפעה ההדדית של הנשמות, שנמשך מתחילת הגלות ועד המאה ה-20.

לפי חוכמת הקבלה, זמן הגלות (מהרוחניות) הסתיים וכולנו חייבים להתחיל בתיקון (הנשמה), תוך כדי שאנחנו חוזרים להשיג את העולם העליון, את הבורא. תיקון זה אפשרי רק לאחר שמשנים את כל הגישה לחיים: מפסיקים להרגיש את עצמנו כ"עם סגולה", כמתוקנים, ומתחילים להכיר באגואיזם שלנו כרע (הכרת הרע); מתחילים להבין שאנחנו (היהודים) – הלא מתוקנים ביותר מכולם ומזיקים לעולם יותר מכולם. בעל הסולם כותב על כך במאמרו "הקדמה לספר הזהר" (אותיות ע וע"א).

רק המשבר במערכת הדתית הנובע מגדילת האגו בכלל האנושות, יביא את הציבור הדתי להרגשת הנחיצות לשנות את היחס שלו כלפי עצמו, כלפי העם, כלפי העולם וכלפי הקבלה. דרושה סבלנות, כי הדת נולדה מהסתרת הבורא מאיתנו!

3 comments

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רבי משולם פייביש

    "נסתר נקרא דבר שאין אדם יכול להבינו לחבירו, כמו הטעם של המאכל אי אפשר לספר לאדם שלא טעם טעם זה מעולם, ואי אפשר לפרש לו בדיבור איך ומה, ונקרא זה דבר סתר. כך עניין אהבת הבורא ויראתו, אי אפשר לפרש לחבירו איך היא האהבה בלב, וזה נקרא נסתר" (רבי משולם פייביש, יושר דברי אמת, עמ' 14).

  2. כללי פתחי חכמה ודעת/רמח"ל

    כלל ראשון – כוונת הבריאה

    מה שנודע לנו מכוונת המאציל ב"ה בזה, הוא, כי ברצותו להטיב רצה להמציא נמצאים שיקבלו טובו. וכדי שיהיה הטוב שלם, צריך שיקבלוהו בזכות ולא בצדקה, שלא יהא הבושת פוגמו, כאוכל את שאינו שלו. וכדי שיוכלו לזכות, המציא מציאות אחד שיהיה צריך אליהם להתקן, מה שאינו צריך הוא, ובתקנם אותו – יזכו, והוא מציאות הספירות, כי הם מציאות אחד כמו מחברת צינורות, שבעמדה על תיקונה כראוי, ממשיכים השפע מן המאציל אל המתקנה. וזהו זכותו שהקים חפץ המאציל ב"ה, שחפץ שיקבלו נמצאיו את טובו:

  3. כללי פתחי חכמה ודעת/רמח"ל

    כלל רביעי – התלבשות הפרצופים

    כל שורש – ענפו מכסה עליו, והכיסוי הוא הסתירו מן התחתונים, וזה למעט ההארה. כי כל ענף פחות משורשו, והשורש מתלבש בענפו להיות לו לנשמה להחיותו ולהניעו. אך לא כל השורש מתלבש כך בתוכו, אלא חלק ממנו, וחלק עומד חופף עליו ומחזקו לפעול כמו כן. והאמת, כי אין העליון מתלבש בתחתון רק בחלק התחתון שבו, כי כן ערכו אליו. ונמצא היות התהתון כערך חלק עשירי מחיצוניות העליון. הרי כמה יורדות המדריגות זו מזו: ההתלבשות הזה אינו כמו בקיעה, אלא התפשטות פנימי, כנשמה שזכרנו בגוף ההולך ומתקשר בחלקי המלביש, והיו לאחד. ועל ידי ההתלבשות הזה, אחר שהוציא העליון את חיצוניות התחתון היוצא ממנו, נכנס הוא, ונותן בחיצוניות הזה את החלק הפנימיות הראוי לו, וזה נקרא מוחין:

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest