דף הבית / חינוך, ילדים / לידת מצב ה"אדם"

לידת מצב ה"אדם"

laitman_2008-12-07_6468.jpg

המצב החדש של החברה האינטגרלית לא מתאפיין באישיות של כל אחד, אלא דווקא במה שמתעורר בינינו, מעלינו, כביכול מחוץ לנו. בכך אנחנו מתעלים מהדרגה ה"בהמית" שלנו אל הדרגה הבאה, שנקראת דרגת ה"אדם".

לא לחינם אותו "אדם" מתואר במקורות העתיקים כצורה קיבוצית אחת, שמתוכה כביכול נוצרנו אנחנו, השבורים פנימית, לאחר ה"חטא" שלו (פריצת האגואיזם), ששבר את הצורה הזאת לחלקים רבים, וכל חלק ממנה – הוא כל אחד מאיתנו.

ועכשיו, למרות האגואיזם שנמצא בינינו ככוח של פירוד ודחייה, אנחנו צריכים להתעלות מעליו – לא למחוק אותו, אלא להיפך, להשתמש בו כדי לעלות. כי אם לא יהיה בינינו את כוח הדחייה ההדדית, לא יהיה מה שידרבן אותנו להתגבר עליה דווקא על ידי עלייה מעליו. וכשאנחנו עולים מעליו, אנחנו מתחברים.

אם כן, הכוח הזה הוא הפירוד האגואיסטי שלנו, ועל אף שנדמה לנו שהוא מזיק לנו, למעשה הוא לטובתנו. הוא מכריח אותנו להתעלות מעל עצמנו, מעל הדרגה הבהמית שלנו, מעל דרך ההתפתחות האגואיסטית, שמסתיימת בימינו. אנחנו קוראים לה "בהמית", מפני שהיא מתפתחת בנו בצורה אינסטינקטיבית, בדיוק כמו כל שלבי ההתפתחות הקודמים שעברנו בתהליך האבולוציה.

ועכשיו מגיע השלב הבא בהתפתחות האנושות – שלב ההתפתחות ההכרתית, שבו אנחנו מגלים בתוכנו את צורת ה"אדם" הכללית, שאותה אנחנו צריכים ליצור, כשאנחנו מתעלים מעל האגואיזם, מתחברים זה לזה, "מתלבשים" זה על זה ויוצרים יחד מנגנון אחד ויחיד, שבו אנחנו משלימים זה את זה. האגואיזם עוזר לנו בכך, ואנחנו חייבים להתייחס אליו בצורה נכונה.

אפשר לראות תמונה כזאת מתוך הדוגמא של משפחה נכונה, שבה שני אנשים מבוגרים ורציניים, בעלי רמת הכרה גבוהה, מבינים גם את ההבדל ביניהם, וגם את היכולת ליצור שדה משותף שבו הם "מתלבשים" זה על זה. אותה ה"התלבשות" זה על זה, אותו החתך המשותף ביניהם, החלק המשותף שלהם – הוא שנקרא "משפחה". המצב האידיאלי ביותר הוא כאשר שני המעגלים מתלבשים זה על זה בצורה מלאה.

אבל אנחנו לא סתם "מתלבשים" ברמה הבהמית, אלא אנחנו מתעלים רוחנית אל מצב ה"אדם", אל היווצרותו של משהו שנמצא "באמצע", בינינו, כתוצאה מהמאמצים שלנו. "להתלבש זה על זה" זה לא שמישהו לוחץ על מישהו או ששניהם נעלמים. נוצר כאן משהו שלישי, שנמצא באמצע, ומורכב מהשניים האחרים, מההשתוקקות שלהם להיות יחד למרות האגואיזם שמתנגד לכך.

זהו מצב לא פשוט. נצטרך לצייר אותו, לתאר אותו, ולנסות להוביל אליו את האדם בצורה רגשית.

החינוך האינטגרלי מסתכם בכך שאנחנו מגלים באדם את אותו המצב השלישי. הוא נסתר עמוק בתוכנו, בצורתו העובּרית, אבל אנחנו צריכים לחלץ אותו מתוכנו בצורה הכרתית, ולעלות אל הרמה הזאת.

בתהליך האבולוציה התפתחנו מהטבע הדומם לצומח ולחי. בימינו, אין שום הבדל בין האדם לבהמה, חוץ מהעובדה שהוא פיתח את המדע, הטכניקה והתרבות.

ואילו כאן מדובר על רמה שונה לחלוטין של הכרה, של הרגשה, של חדירה אל תוך הטבע. מדובר כאן על להוליד מתוכנו את מצב ה"אדם", שמעולם לא היה קיים בנו. בכל אחד מאיתנו קיים רק רסיס קטן מאותו מצב כללי שאליו אנחנו צריכים להגיע, לאחר שנאסוף יחד את כל אותם הרסיסים.

מתוך שיחה מס' 6 על החינוך האינטגרלי, 14.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
קשר ברמה הרגשית
ייחודיותה של המציאות האינטגרלית
תורת הקשר הפנימי בין בני האדם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest