דף הבית / חינוך, ילדים / לחזור לחינוך המקורי

לחזור לחינוך המקורי

laitman_2009-02_3475_70.jpg

החינוך השיטתי החל דווקא מחוכמת הקבלה, כשהתעוררה הנחיצות לחנך ליחס הדדי נכון דור של אנשים, שיצאו מבבל העתיקה. לכן עוד מהזמן ההוא מתחילה ההבנה של המושג בית הספר.

אותה קבוצת האנשים שעסקה בחוכמת הקבלה בימי בבל העתיקה, החלה ללמד את ילדיה קרוא וכתוב מגיל שלוש. הם למדו להתחבר ביניהם, כדי להשיג את תפיסת העולם הרוחני. הלימודים הועברו בצורה של שיחות: אנשים חכמים ובעלי ניסיון חלקו את הידע והחוכמה עם אחרים וגם עם הילדים. הכול התנהל בקבוצות, כך שכולם יכלו לשאול שאלות, להביע דעה, לדון.

היוונים הקדמונים, שקיבלו מחוכמת הקבלה את הידע שהפך לפילוסופיה ולמדעי הטבע, קיבלו מהמקובלים גם את המושג והתמונה של בית הספר. בתרגום מיוונית עתיקה המילה "בית ספר" מסמלת "פנאי" – מקום בו מעבירים זמן בנעימים. רק לשם כך היו מגיעים לשם.

ברור לכול עד כמה רחוק בית הספר של היום להיות מקום נעים כזה. היום הילד מחויב ללכת לבית הספר. במצב הנכון הוא היה צריך לרצות להימצא באווירה, שנקראת בית ספר, אחרת הוא לא לומד.

לפני הכול בית-ספר חייב להפוך את הילד לבן אדם. לא למלא אותו בידע, אלא לשנותו, כדי שיבין ויכיר את עצמו את הטבע ואת החברה האנושית. הוא חייב גם לדעת מה לשנות בתוכו, כדי להשיג את מטרת חייו. ומתוך זה שישנה את עצמו, יבין וישיג את כל המתרחש בעולם ובטבע. צריך לעזור לו בכך בצורה של שיחות מרתקות.

כשמתאספת קבוצה, שבה כולם שווים, הגיל לא משנה כלל. המורה לא מדכא ולא מגביל, הוא נמצא באותה רמה עם כולם. הילדים מסבירים לילדים, כך שכל בית הספר הופך למקום של תקשורת בין בני האדם, של חינוך, של שיחות, של חוגים, שבהם משתתפים כולם בשווה ובחופשיות.

כפי שידוע מחוכמת הקבלה, האדם מתחנך על ידי הסביבה. בבית הספר לא הקירות, לא ספרי הלימוד ולא המורים הם החשובים והחיוניים. אנחנו צריכים ליצור חברה, שבתוכה כל תלמיד ירגיש מחויבות להיות חבר לכולם ולתמוך בחברה בצורה מירבית. תכונות טבעיות כמו קינאה, שאפתנות, תחרותיות, יעזרו לתלמיד להתקדם, כי בזכותן הוא יהיה רגיש לתגובת הסביבה.

אם נחנך דור אחד בצורה כזאת, הוא ימשיך ויעביר את ניסיונו לילדיו, וכך תיפסק ירידת הדורות, ותתחיל עלייתם.

ידיעות קודמות בנושא:
ביה"ס העתידי – כיצד הוא צריך להיראות?
אנו זקוקים לרובוטים, או לאנשים?
איפה בית הספר שמעצב אדם?
ידיעות נוספות במדור: חינוך ילדים

One comment

  1. אמן, כן יהי רצון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest