לזכרו של הרב"ש

הרב ברוך שלום הלוי אשלג

היום חל יום הפטירה של מורי, הרב ברוך שלום הלוי אשלג – הרב"ש. כולנו ניזונים ממה שקיבלנו ממנו. הוא היה האדם היחיד שהבין את בעל הסולם והמשיך את דרכו. הוא העביר את השיטה הזו לכמה מתלמידיו, ויש לזקוף לזכותו את עצם העובדה שהיום יש ביכולתנו להתקדם על פי שיטת בעל הסולם, לראות, לשמוע, להרגיש ולהבין אשר הוא כתב.

הרב"ש כתב קרוב לארבע מאות מאמרים, מאמר מדי שבוע, שבהם הוא פירש את כל חוכמת הקבלה בכול הנוגע לעבודה הפנימית של האדם. באמצעות מאמריו הוא אפשר לנו להיכנס להרגשת העולם הרוחני, תוך שהוא עושה זאת בשיטתית, בצורה פשוטה ולוגית, הקרובה לאדם.

במאמריו הוא מצטט רבות את התורה, התלמוד ומקורות נוספים, מתוך רצון לקשור בינינו לבין המקורות האותנטיים, וכן להסביר לנו את דרך המחשבה של מחבריהם המקובלים, אשר ביטאו עבורנו את תחושותיהם דווקא בצורה זו.

אין ספק שללא ספרי הרב"ש, לא היה ביכולתנו למצוא את הקשר ליצירותיו של בעל הסולם. ללא הסבריו, לא ניתן "לפתוח" את הספרים הללו.

אני מודה לכוח העליון על כך ששלח לי מורה כזה, שדרכו קיבלנו את הקבלה. בחייו הוא גרם לפריצה רוחנית לדרגה חדשה וגילה לנו את שיטת הקבלה.

אמנם בעל הסולם שטח את השיטה הזאת במאמריו, אבל הם נותרו נסתרים. ואילו הרב"ש, לקח את המאמרים של אביו, שכתב אותם כך שיהיו מובנים לעולם וכן העבירם בעל פה לתלמידיו.

הרב"ש התחיל לקבל אליו תלמידים בצורה חופשית, לראשונה בהיסטוריה של הקבלה. שנה לאחר שהתחלתי ללמוד אצלו, העברתי מספר הרצאות במרכז של ברג. הרצאות אלו לא נועדו לקהל הרחב אלא למרצים במכון. לאחריהן המרצים בחרו לעזוב את המקום הזה, משום שהבינו שלא עוסקים שם בקבלה, אלא בעסקים.

הבאתי אותם ללמוד אצל הרב"ש יחד עם קבוצה נוספת של בחורים צעירים חילוניים, סה"כ ארבעים במספר. והרב"ש, שהיה בן 77 באותה עת, והתגורר כל חייו בקהילה יהודית אורתודוכסית בבני ברק, על כל האיסורים וההגבלות הכרוכים בכך, לא חשש לקבל אותם כתלמידיו!

והם הרי לא תכננו לחזור בתשובה – הם באו ללמוד ממנו קבלה. והוא לימד אותה לחבר'ה חילוניים מתל אביב! בכך הוא עשה מהפכה של ממש, סיבב את העולם שלנו לעבר התיקון!
זו הייתה תופעה חדשה לגמרי, שלא הייתה כדוגמתה בכל ההיסטוריה של הקבלה. ממנה ואילך החלה ההפצה הרחבה של חוכמת הקבלה, משום שאותם ארבעים תלמידים המשיכו את דרכו.

הרב"ש היה מהפכן גדול, והייתה לו עוצמה פנימית גדולה מאוד שאפשרה לו לעשות את זה, למורת רוחם של כל חסידיו וקרוביו.

את כל מה שיש בי, קיבלתי ממנו. על שמו נקראת הקבוצה שלנו – "בני ברוך", בניו של ברוך, ואני מאמין בכך שאנחנו נהיה יורשים רוחניים ראויים שלו.

יהי זכרו ברוך בתוכנו!

רשומות קודמות בנושא:
העליון תמיד צודק
קשר דרך העולמות
תמיד איתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest