דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להרחיב את גבולות התפיסה 

להרחיב את גבולות התפיסה 

"מתוך שאין לך פועל בלי תכלית של מה, אם כן ודאי שהיה לו להשי"ת, תכלית בבריאה שלפנינו. ומתוך שהחשוב ביותר בכל המציאות רב הגוונית הזו, היא ההרגש המוקנה למין בעלי חיים, שכל פרט שבו, מרגיש את מציאותו עצמו – ומתוך שהחשוב שבהרגשות, הוא – הרגש השכלי, המוקנה רק לאדם, שעל ידו הוא מרגיש גם כל מה שבזולתו, ממכאוביו ונחמותיו. אם כן ודאי שאם נמצא לבורא תכלית בבריאה הזאת, הנה נושא תכלית זו הוא האדם. ועליו נאמר: "כל פעל ה' למענהו"." (בעל הסולם, תורת הקבלה ומהותה)

 העולם נברא על ידי הבורא עבור האדם, שיכול להרחיב את הגבולות של ההשגה שלו. בזכות התקרבות לדומים לו, האדם יכול להתכלל בהם, עד כדי כך שהוא מרחיב את ההשגה לא רק באותו מישור, שבו הוא נמצא. זה למעשה לא קיים אצל בעלי חיים שגם תופסים מידע זה מזה, אבל לא עד כדי כך. אפילו עם צמחים אנחנו מחליפים מידע כל הזמן.

אבל, בחכמת הקבלה אנחנו יכולים לעלות לדרגה הבאה, כאשר על ידי "יציאה מעצמנו", מהמוגבלות שלנו כיחידה בהמית ועלייה לדרגה שבה אנחנו מהווים כבר יחידה אנושית, כוללים בתוכנו מערכות אחרות הדומות לנו, שנקראות "אדם". המערכות הללו מוצמדות ביניהן ויוצרות  בנו תפיסה N-ממדית.

שאלה: מדוע בעל הסולם כותב שרק אדם מרגיש ייסורים וצער של הזולת? זה נגיש גם לכלבים, לזאבים ולקופים, לעיתים אפילו יותר מאשר לבני אדם. עד כמה מדויקים הניסוחים של בעל הסולם?

תשובתי: הניסוחים של בעל הסולם הרבה יותר מדויקים, מכל אחד אחר בעולם שלנו. הוא מתכוון, שבעולם שלנו בהמות, כולל האדם, יכולים להרגיש את האחר דרך האגו שלהם. לכן התפיסה שלהם מוגבלת מאוד. האדם מעביר הכול דרך האגו, כמו דרך מסנן, ודן את האחרים לפי התפיסה הזאת. באופן כזה, הוא לא יכול להיות אובייקטיבי.

ואילו מקובל, שמגלה את העולם העליון, משיג אותו באופן אובייקטיבי לחלוטין, מפני שהוא עולה למעלה מהאגו שלו ומתחיל להשיג הכול מחוץ להרגשות האגואיסטיות. לכן אנחנו יכולים לדבר על תפיסתו של מקובל, כעל תפיסה בלתי תלויה בעצמו לחלוטין.

שאלה: מה ההבדל בהרגשה? האם דרך המסנן שלי עובר האגואיזם או האלטרואיזם שלי, אם בכל מקרה זהו מסנן של התכונות האגואיסטיות או האלטרואיסטיות שלי?

תשובתי: תלוי מה אתה מחפש, התעוררות קטנה שלך ממשהו שנמצא בך, או את הבורא שממלא אותך. האם אתה תופס רק את ההרגשות או שגם את מי שנותן לך את ההרגשה הזאת, כלומר האם אתה עולה לדרגה שלו, למדרגה הבאה, מפני שהוא הרי גבוה ממך.

מתוך שיעור וירטואלי, 11.03.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest