דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / להרגיש את המילים בתוכנו

להרגיש את המילים בתוכנו

מיכאל לייטמן

שאלה: כשאתה מדבר על הבורא, נדמה לאדם, שמדובר בדת. אתה יכול להסביר זאת במונחים ארציים פשוטים?

תשובה: אני מבין, שמילים אלה גורמות לתחושות של אי נעימות וקשורות להרבה סטריאוטיפים אצל כל אחד מאיתנו. אבל בבסיסו של הסיפור התנ"כי נמצא גילוי של הכוח העליון לאדם וכל המסופר שם לא שייך לשום דת מוגדרת.

אף אחד לא קיבל בלעדיות על כוחו של אותו כוח עליון. להיפך, כל אדם חייב לגלות את הבורא! בשלב הראשון, צריכים לגלותו אלו שמרגישים שיש להם מה לתקן, כמו שכתוב: "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין".

חוכמת הקבלה היא התורה האמיתית. היא גם נקראת כך, "תורת אמת". לכן צריך להבין שכל הציטוטים מהתורה מדברים על רוחניות בלבד ושייכים לכולם! כל העוסק בחוכמת הקבלה, על ידי זה שמתקן עצמו, יבין את המשמעות של הביטויים האלה.

לכן אנחנו צריכים לשנות את היחס שלנו לציטוטים מהתורה, מפרקי תהילים ומהמשנה, שבהם משתמשים בעל הסולם ומקובלים אחרים. העיקרון הוא, לא שצריכים ללמוד את המילים בעל פה, אלא חייבים להרגיש אותן בתוכנו!נניח שמישהו למד את כל התלמוד בעל פה, האם בזה הוא תיקן משהו בנשמתו? הוא יהיה מחויב לחזור שוב לעולם הזה, בגלגול חדש, כאילו לא עשה כלום בחיים האלה. לכן עדיף לדעת ציטוט אחד, ועל ידי תיקון עצמי, להשיג את פנימיותו, להרגיש אותו בתוכי. יהיה לזה ערך גדול הרבה יותר מאשר ללמוד סתם אלף עמודי תלמוד בעל פה.

לכן אין מה להירתע מציטוטים המובאים מהתנ"ך ומאמרות של מקובלים, צריך רק להבין על מה מדובר. קשה להעביר הסבר קבלי לשפה המדוברת הפשוטה. אבל גם אין צורך בכך. למשל, ספר תהילים מכובד בכל העולם, על ידי כל העמים, וכך גם ספר התורה. הטקסטים שלהם פחות או יותר מוכרים לכולם. צריך רק להסביר את המשמעות האמיתית של התוכן ואז האדם יראה שזה מגיע אליו ממקור עליון.

והמקור העליון הזה שייך לעולם כולו, ומכיל בתוכו את שיטת התיקון של כל נשמה ונשמה. אם האדם לא מנצל את האור שנמצא בתורה לתיקון, אז אין לו תורה, אלא יש לו רק ספר עם מילים מודפסות בתוכו.

ידיעות קודמות בנושא:
"כיצד לקרא בתורה?" : Как читать Тору?.
תלמוד, מוסר ועסקים
צופן התנ"ך – לא צופן דה וינצ'י
ידיעות נוספות במדורים: מקורות ותקצירים, שפת הקבלה

3 comments

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    "רק במקום שבו כולם ערבים זה לזה, אוהבים זה את זה, יהיה לי למולדת!"

     http://www.kab.co.il/kabbalah/%D7%90%D7%A8%D7%A7%D7%93%D7%99-%D7%93%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%AA

  2. ברור. יצר הרע ניברא כדי להתקרב לבורא.

  3. למי שראה את הקטע של קומדי קבלה ליקראת שבוע הספר ! למי שלא גילה האותיות ליפעמים נעלמות ביזמן הקריאה בשיעור!!! ואתה פיתאום רואה …

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest