להוסיף את עצמי

שאלה: על פי המחקרים, האדם לומד טוב יותר כשהוא מקבל תמריצים ותגמולים, ולא עונשים. אז למה ברצונות שלנו אנחנו מרגישים שהבורא מחנך אותנו על ידי עונשים?

תשובתי: כך גם ילד לא ממושמע אינו רוצה להשקיע מאמצים ולקבל תמורת זה מתנות. הוא מעדיף להתבטל, למרות האיום של העונשים.

אני למשל, בילדותי, הייתי עקשן גדול. לא רציתי ללמוד את המקצועות שלימדו בבית הספר. הם לא היו מעניינים אותי. בגלל זה קיבלתי הרבה עונשים, אך בכל זאת לא רציתי להקדיש את הזמן והכוח למה שלא מצא חן בעיניי. אני קראתי ולמדתי הרבה, אבל רק על מה שעניין אותי, ולא ממה שלימדו בבית הספר. למרות העונשים, לא נסוגתי, מפני שהחופש לעסוק במה שאני רוצה היה חשוב לי יותר. אם כן, סבלתי מהפסד כפול: גם לא קיבלתי תגמול וגם קיבלתי עונשים.

וגם אנחנו נמצאים במצב זהה. קודם כל, אנחנו צריכים לוותר על החיים הרגילים. נו, זאת לא בעיה כל כך גדולה, מפני שהעולם של היום כבר מכין אותנו לכך. שנית, אנחנו צריכים לוותר על האגואיזם שלנו, על ה"אני" שלנו, על התשלום המוכּר: המילוי העצמי. להיפך, השכר שלנו צריך להיות ההזדמנות למלא את הזולת, וזה הרי עוד יותר גרוע מתוכנית הלימודים בבית הספר.

ובאמת, אני הרי לא מרגיש בינתיים עונשים מכך שאינני משפיע לזולת, וכמובן שאינני רואה מתנה בכך שאני מחלק את הכול לאחרים. אז מי יסכים לכזה דבר?

אז בשביל מה הגיעו לכאן אנשים מכל רחבי העולם? בשביל מה הם ויתרו על החופשים והנוחיות? בשביל מה הם השקיעו כסף וזמן? נותנים לאדם דחף ראשוני לחיבור, והוא צריך להיענות לקריאה הזאת, לא לפספס אותה. צריך לעבוד עם הרצון ההתחלתי הזה.

תאר לעצמך כמה כסף, זמן מאמצים ועצבים החברים השקיעו כדי לטוס אלינו. ועכשיו הם צריכים לבחון את המצב בצורה הבאה: "כל מה שעשיתי עד עכשיו – בעצם לא אני עשיתי. כי אין עוד מלבדו. הבורא הוא זה שהביא אותי לכאן והעביר אותי דרך אלפי קילומטרים. והנה עכשיו, לאחר שקיבלתי את הדחף מלמעלה, אני צריך לדאוג איך להוסיף אליו את עצמי". ככל שהאדם השקיע יותר מאמצים כדי להגיע לכאן, כך חשוב יותר שהוא יוסיף את התוספת הזאת. הרי אחרת הוא לא יכניס לעניין את ה"אני" שלו. משמע שהבורא לקח אותו "באוזן", הושיב אותו במטוס והביא אותו לכנס.

בכל מקום יש הנהגה מלמעלה. אז איפה כאן ה"אני"? – זהו אותו ה"אני" שצריך לגלות את הבורא ולהשתתף במעשים שלו. זה לא פשוט להוסיף את עצמי אליהם, אבל דווקא כאן יש לי כזאת הזדמנות. ובכך אני מגיע אל הטוב המוחלט. כי הרי הבורא הביא אותי לפעולה המיוחדת, ועכשיו גם אני, מצידי, חייב להפוך למיוחד.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מהות הדת ומטרתה", 28.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
תבוא ריק
כניסה נכונה לתוך הכנס
ללמוד לראות טוב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest