דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לגדול עד לגובה האבות

לגדול עד לגובה האבות

"זכות אבות" – הן ההכנות בתוך הנשמה שנוצרו בעת השתלשלות העולמות מלמעלה למטה, כהתכללות התכונות של ט' הספירות הראשונות באדם. וכשהוא מתחיל לעלות, הוא משיג את התכונות האלו במלכות שלו, ברצון שלו, הוא מאמץ אותן ומתלבש בהן.

ואז הוא רואה כיצד דאגו לו מלמעלה כדי להכין עבורו את כל דרך העלייה ולהעניק לו את חופש הבחירה בין שתי הדרכים. כך הוא מבין ומרגיש יותר ויותר את היחס של הבורא אליו. הוא רואה באיזו עדינות ודאגה עצומה הבורא הכין עבורו את כל הדרך, כשהוא השאיר לו רק את החלק הקטן ביותר, הקו הדק שבו האדם צריך להחליט בעצמו.

זה דומה למצב שאיפשר את הקיום שלנו על פני כדור הארץ. הרי ישנם תנאים מאוד מיוחדים שמאפשרים את החיים ביקום, כתוצאה מצירוף מיוחד בין גורמים שונים: השמש, הירח, התנאים הפנימיים והחיצוניים המיוחדים בכדור הארץ, וכן בזכות ההתפתחות של האדם שמורכב משילוב מיוחד של מערכות פנימיות שמבטיחות לו את חייו.

זה מה שנקרא "זכות אבות" – הצירוף של כל כוחות הטבע שהתחברו בצורה מיוחדת על מנת לאפשר ליצור כמו האדם של העולם הגשמי, שקיים בגוף ביולוגי כמו כל בעלי החיים, לחיות. ומלבד זאת, הם מאפשרים לאדם הזה להיות מסוגל לגלות את כל הכוחות שנמצאים סביבו, שהתחברו בצורה הטובה ביותר והשאירו לו את הפתח המסוים שבו הוא יכול לממש את הבחירה החופשית שלו.

כלומר, כוחות הטבע לא נסגרים סביב האדם בצורה של מערכת דטרמיניסטית לחלוטין שלא משאירה לו שום חופש. הכוחות האלה עומדים כביכול משני צדדיו, זה כנגד זה, כשהם מוכנים להתחבר, ומשאירים לו את חופש הבחירה כדי שהוא בעצמו יבצע את החיבור הנכון הזה. ניתנת לו האפשרות לקדם את ההתפתחות של עצמו ושל כל הבריאה, או להשאיר אותה להתפתח בדרך הטבע.

כל ההכנות הללו, הרוחניות והגשמיות, נקראות "זכות אבות". רק שבעולם הגשמי, כתוצאה מההכנות הגשמיות, אנחנו גדלים ומתפתחים כמו ילדים קטנים שמתפתחים בזכות אבותיהם, ללא חופש בחירה. אך ככל שאנחנו גדלים הם פותחים בפנינו יותר ויותר את החיים החופשיים ונותנים לנו את ההזדמנות לממש את הבחירה בפתח שנפתח, בלב כל שאר התנאים שהוכנו לנו על ידי אבותינו באותו העולם שבו אנחנו קיימים.

כך זה קורה גם בחיים הגשמיים, שאותם כולם רואים, וגם בחיים הרוחניים, שדווקא בהם מתממש כל חופש הבחירה שלנו. לאחר שנבצע את הבחירה הזאת, נוכל להבין ולהשיג מיהם האבות שלנו. אנחנו משיגים אותם בזכות אותה העבודה שהם השאירו לנו, כמו שכתוב: "ממעשיך הכרנוך". ואז, המעשים שלנו באמת יהפכו להיות דומים למעשי אבותינו.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 25.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הכול כבר מוכן לתיקון
עבודת האבות והעבודה שלנו
צדק מוחלט בחיי הנשמה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest