דף הבית / המשבר ופתרונו / לאן הובילה אותנו הדמוקרטיה

לאן הובילה אותנו הדמוקרטיה

שאלה: אלו שורשים יש לניאו-ליברליזם? למה אינטלקטואלים של היום כל כך מאוהבים באידאולוגיה הזאת וכל כך מגנים עליה?

תשובתי: קודם כל, אנחנו נמצאים בתהליך מעבר. החברה שלנו משתנה כל הזמן. אנחנו מדברים על חברה מערבית נורמלית ומפותחת, מבלי להצביע על מדינה מסוימת עם ההשקפות שלה, שורשיה הפסיכולוגיים, סממנים ייחודיים וכדומה.

חברה דמוקרטית, כמו שאומרים, זה הדבר הטוב ביותר מבין כל הגרועים. אבל אנחנו כבר לא חיים בדמוקרטיה. זו הייתה תקופה מיוחדת, שבה באמת פינקו את האנשים, רצו לפתח את כל השאיפות שלהם, כדי שלכל אחד תהיה אפשרות להביע את עצמו ולהתפתח בכיוון שאליו הוא הרגיש דחף פנימי. אבל התקופה הזו כבר חלפה מזמן.

זה מה שהיה לאחר מלחמת העולם השנייה במשך 20 שנה, במיוחד בשנות השישים של המאה שעברה. ואחר כך, כרגיל, הכול החל "להיאכל" על ידי האגו, עד שהגענו למצב הנוכחי שלנו.

היום הניאו-ליברליזם הפך למעשה לנאציזם. תראה כיצד פועלים ניאו-ליברלים בכל המדינות, הם דורשים שכולם יהיו כמוהם ואת אלה שלא מסכימים, הם משמידים. האם זהו אותו ליברליזם שעליו דיברו פעם?! הוא הופך  לפשיזם.

כבר התבגרנו ועברנו את השינויים הטובים והנכונים בחברה. כעת אנחנו כמו נחש, שתופס את עצמו בזנב ומתחיל לטרוף את עצמו. זה מה שמתרחש בכל המדינות, בכל הממשלות, בכל החברות.

נניח, שבמדינה כלשהי בחרו בצורה חוקית נשיא. יוצאים הניאו-ליברלים, שוברים ומנתצים הכול וצועקים: "אנחנו לא מסכימים!". אבל יש חוק, נערכו בחירות. מה זאת אומרת, "אנחנו לא מסכימים, נדיח אותו"? זו כבר דיקטטורה. ניאו-ליברליזם הופך לשלטון הפוך לו.

אנחנו לא יכולים ללהטט במונחים של "ליברליזם", "דמוקרטיה" וכולי. אלה סתם מילים, שבהן כל אחד משתמש, העיקר למכור כמה שיותר ביוקר את מה שהוא צריך. כך האגו מלהטט איתנו במסווה, באמצעות כל מיני שלטים ומדבקות.

במאמר "הדור האחרון" בעל הסולם כותב שהפשיזם יהיה התצורה הבאה לאחר הדמוקרטיה המפותחת. אנחנו כבר רואים זאת, אבל לא יכולים לעשות שום דבר. דמוקרטיה, זו תקופה טובה של פריחת החברה, אבל היא מביאה בהכרח לפשיזם. לא ניתן להימנע מזה.

לחברה יש את החוקים האובייקטיביים שלה שמתפתחים בצורה כזאת ואי אפשר להתערב בהם, מפני שאז נקבל מכה גדולה יותר. יכול להיות שנדחה תהליך כלשהו בכמה עשרות שנים, כפי שזה קרה לאחר המהפכה ברוסיה, אבל באופן כללי, לא נשנה שום דבר באופן מכריע.

שאלה: כלומר, מבלי שנחקור את האגו, מבלי שנחקור את הטבע של האדם, בדרגה גשמית אי אפשר לבנות חברה צודקת?

תשובתי: בוודאי. למעשה כבר עברנו את כל התצורות, אפילו קומוניזם אגואיסטי, לכן לא נראה שום דבר אחר. לא יהיה טוב יותר, יהיה רק גרוע יותר.

נשארה לנו רק תצורה אחת, הדור האחרון. וזה אומר שעלינו לקבל את החוק של "ואהבת לרעך כמוך" כחוק עליון של החברה האנושית ולהשתדל להבין כיצד ניתן ליישם אותו. אחרת אין לנו עתיד.

שאלה: האם כבר התחלנו את התקופה הזאת?

תשובתי: התקופה הזאת החלה עם  הופעתו של האיחוד האירופי. באותו זמן בדיוק הייתי בצרפת וראיתי כיצד בכל מקום הסתובבו מכוניות שהפיצו תעמולה גדולה והיו מכוסות ומצוידות בפנים כמו מוזיאון. אפשר היה להיכנס אליהן לקחת גלויות, לעשות הכרות עם רעיון האיחוד.

אבל, כבר אז הבנתי את חוסר היכולת של קיום של הרעיון הזה. זו הייתה תקופה טובה שנועדה להחזיק פרק זמן מסוים, כדי להראות לאנשים שאיחוד על בסיס אגואיסטי, ללא תיקון של טבע האדם, הוא מקולקל ויוביל אותם לקריסה.

מתוך שיעור וירטואלי, 8.10.2017

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest