דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כל העולם עומד לפני הר סיני

כל העולם עומד לפני הר סיני

כדי שהלימוד יהפוך ל"סם החיים" ולא ל"סם המוות", אנחנו צריכים להתחיל אותו בכוונה למשוך את המאור המחזיר למוטב, כלומר ללמוד ולפתוח את הספר רק כדי לתקן את עצמנו.

חכמת הקבלה וכל שאר ספרי הקודש, לא חשוב באיזו שפה הם כתובים (למשל, בשפת הרמז או הדרש, כמו התלמוד והמשנה) הם תיאור הקשר שלנו עם האור, תיאור המצבים הרוחניים שלנו. כל הספרים שכתבו המקובלים לכל אורך ההיסטוריה מדברים על העולם הרוחני, על המצבים העליונים שלנו.

אנחנו צריכים ללמוד מתוך רצון להשיג את אותם המצבים הרוחניים והמדרגות הרוחניות שעליהם מספרים לנו המקובלים, בדומה לילד שרוצה לגדול. בהתחלה, נגיע לגילוי הרע שלנו, כמו שכתוב: "בראתי יצר רע", וכנגד זה נגלה גם את הכוח שמתקן אותו, שעליו כתוב: "בראתי לו תורה תבלין".

כל עוד היינו נמצאים ב"גלות", כל זה היה נסתר, אבל עכשיו אנחנו מתחילים לצאת מהגלות האחרונה. וכמו ביציאת מצרים, אנחנו שוב יכולים לעמוד היום לפני קבלת התורה, אם לפני הלימוד נרצה להיות "כאיש אחד בלב אחד" כמו ליד הר סיני, ולהגיע לערבות הדדית.

לפנינו מתגלה הר של שנאה ("סיני" מלשון "שנאה") אך למרות זאת אנחנו מתחברים בנקודות שבלב שלנו, בנקודת ה"משה" שבנו, שמושך אותנו למעלה ומעביר אותנו דרך המדבר, דרך "זמן ההכנה", אל הכניסה ל"ארץ ישראל" כלומר אל הרצון להשפיע.

כך היום כל האנושות עומדת לפני הר של שנאה. ההר הזה מתגלה לכולם, והוא נקרא "המשבר הגלובלי". כולנו נמצאים במצב אחד, רק שלא כולם עדיין מבינים אותו עד הסוף, בדומה לסיפור המקראי על מעמד הר סיני, שגם בו היו אנשים שונים: גברים, נשים, זקנים, וילדים שבקושי מבינים מה קורה.

אך כולם כבר מתחילים להרגיש את המצב הזה. רק יש את אלה שכבר מבינים שבהכול אשם האגו שלנו והשנאה שמפרידה בינינו, והאחרים מרגישים את זה בינתיים כמצב כלכלי רע. כל אחד מרגיש מחסור כלשהו, תלוי בתכונות שלו, בסביבה שלו, בצרכים שלו: לאחד חסרה דירה, לאחר קוטג', לשלישי עוד משהו, וכך כל האנושות, כל אדם.

וישנם אפילו כאלה שלא שמים לב לשום דבר, כאילו המשבר אינו נוגע להם. אך בהדרגה הוא יגיע לכולם. בסופו של דבר כולנו נצטרך להרגיש שאנחנו עומדים בפני בעיה ענקית, בעיה אחת משותפת לכולנו, ואנחנו חייבים למצוא לה פיתרון. והפיתרון יוכל להגיע רק אם נזמין את הכוח שיתקן את האגו שלנו.

בעולם שלנו אין סיבה אחרת לכל הרע. לסיבה הזאת יש מטרה: להביא אותנו מהאגו שלנו, שיתגלה לנו כ"יצר הרע", אל הנחיצות לתקן אותו להשפעה. ואז, אנחנו נזדקק ל"תורה", ורק אז נבין מהו אותו האמצעי שבעזרתו ניתן להגיע לתיקון.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 11.08.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הגיע הזמן לממש את שיטת הקבלה
לתפוס את הנחש
סימן השאלה שמרחף מעל ההמונים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest