דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / כל המדעים חוקרים את הבורא

כל המדעים חוקרים את הבורא

קיים קשר עתיק יומין בין חכמת הקבלה והפילוסופיה. הפילוסופיה היא כביכול היסוד של כל המדעים. לפני אלפי שנים לא היו מדעים נפרדים כמו מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, גיאוגרפיה, אסטרונומיה. המדען עסק בכל, ובו בזמן היה גם רופא. כל הידע הכללי הזה נקרא פילוסופיה, בתרגום משמעו "אהבת חכמה", לידע.

פילוסוף נודע של המאה ה-16, יוהנס רויכלין כתב: "מורי, פיתגורס, אבי הפילוסופיה כנראה קיבל את תורתו מהיהודים ולא מהיוונים, והוא הראשון שתירגם את המילה קבלה, שלא הייתה ידועה לבני ימיו, למילה היוונית "פילוסופיה". הקשר בין הקבלה, הפילוסופיה וכל המדעים בכללם, עמוק מאד ובאמת המדע הוא חלק מגילוי הבורא, גילוי פעולותיו שמתגלות לא סתם דרך הרגשה גופנית, אלא דרך אותו המנגנון שנקרא "האדם", מנגנון השייך לדרגת "האדם". למרות שבינתיים זהו אדם בעולם הזה, אך למרות זאת.

המדע העתיק התפתח בדרגת "החי", לפני הקשר שלו עם חכמת הקבלה. רק אחרי שחכמת הקבלה מתגלה ל"אדם הראשון" ואחר כך מתפתחת במשך עשרים דורות והלאה, הוא מגלה את פעולותיו של הבורא. על בסיס זה נוצר המדע המודרני של העולם שלנו. לכאורה לא נראה שקיים קשר בין השניים, כיוון שהמדע הרגיל בנוי על שכל ורגש אנושים, על רצון אגואיסטי ליהנות, בו אנחנו מגלים את העולם והוא כביכול אינו קשור לחכמת הקבלה ולעולם הרוחני. אך באמת זה לא כך – כיוון שהוא חוקר את פעולות הבורא שמתגלות בחומר שונה, אגואיסטי. אלה פעולותיו של הבורא שמצביעות על הקשר בין חלקי המציאות.

לכן, גם מדעי הטבע הרגילים הם סוג של גילוי הבורא, אלא ברמה שלנו. חוץ מהבורא לא קיים יותר כלום בבריאה, וכל מה שאנחנו מגלים הן פעולותיו. אלא שאנחנו יכולים לגלות אותו ברצון האגואיסטי שלנו, אז זה נקרא מדעי הטבע, ואנחנו יכולים לגלות אותו ברצון להשפיע, ואז זה נקרא חכמת הקבלה. אך בשני המקרים זהו גילוי הבורא, הבורא אחד ואינו מתחלק לשניים.

אנחנו החוקרים מחלקים אותו כך, תלוי באיזה רצונות אנחנו תופסים אותו. מצד העליון לא קיימת שום חלוקה, כל החלוקה היא ביחס אלינו. לכן הבעיה הנצחית שלנו היא כיצד האחד קשור לשני וכיצד הם משפיעים זה על זה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 27.12.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest