כיצד להבין את המורה

מיכאל לייטמן

בחוכמת הקבלה לתלמיד יש בעיה – כדי להבין על מה מדבר המורה, הוא חייב להיות בדרגה רוחנית. אפשרי, שהמורה שלו מדבר ממדרגות גבוהות ביותר, אבל מאחר וכל המדרגות לפי טבען זהות זו לזו, ובכל אחת מהן יש אותם הפריטים, לכן התלמיד יכול להבין זאת בהתאם לאותה מדרגה, שבה הוא נמצא באותו רגע.

אבל אם הוא עדיין לא עלה לשום מדרגה רוחנית וקיים רק בעולם הזה, אז אין הוא מסוגל להבין את שפת הענפים. הרי שפת הענפים פירושה, שאני משיג את הקיים בעולם הזה – את "ענפים" – ובדרגה הרוחנית אני משיג את ה"שורשים". ואז הקשר ביניהם ברור לי ואני יכול להשיג את הנאמר על ידי המורה.

אבל אם אני לא משיג את השורשים, אז אני לא יכול להשיג את מה שהמורה אומר לי. הרי הוא אומר מילים, שאיני מבין כלום מהמשמעות הנסתרת מאחוריהן. על ידי הבנת העולם הזה, אני לא משיג את הענפים, כי אני לא יודע את השורשם. הרי הענפים הם מה שיורד מהשורשים. אין ענף ללא שורש, ואין שורש ללא ענף. לכן אין אפילו התחלה של שפת הענפים, אם אנחנו לא משיגים את מהותם הרוחנית – את שורשם.

מכאן מובן שהתלמיד אינו מסוגל להבין את המורה, כל עוד לא ישיג שורשים רוחניים. אז הוא יוכל להשיג מהמורה את כל הקשרים בין השורשים והענפים. לצערי, כך הוא הדבר.

ולכן חוכמת הקבלה – הלימוד שלה – הוא רק לאלו שנמצאים בהשגה רוחנית. וכל עוד לא רכשנו את ההשגה הרוחנית, צריך להיות לנו ברור, שאיננו לומדים חוכמת הקבלה, אלא רק מנצלים את "תכונתה הנפלאה" (סגולה), כדי לגלות את "השורשים". רק לשם כך אנחנו לומדים.

לכן אין צורך להסתבך באיסוף מידע על "לא יודע מה", אלא להתרכז רק בכך , שמה שנחוץ לנו זה אור, המחזיר למוטב, וכמה שיותר מהר. אם בעזרת האור הזה אני אשיג שורשים, אז אתחיל להשיג חוכמה, אבל אם לא אשיג – אשאר בחושך.

ואל תפתח אשליות, שאתה יודע על מה מדובר, שעל ידי לימוד הגדרות הכתובות בספר, אתה לומד חוכמה זו. אינך לומד אותה, כי אינך יודע את הקשרים שבין הענפים לשורשים, עוד לא השגת את השורשים.

מכאן מובן מדוע חוכמת הקבלה מתחילה מהשגה רוחנית ולא קודם לכן. לפני ההשגה הרוחנית זו סך הכול השתוקקות להזמין על עצמי השפעת האור (סגולה).

מתוך שיעור על מאמר "מהותה של חכמת הקבלה", 29.10.2009.

רשומות קודמות בנושא:
מה מלמדת שפת הענפים
העברת החכמה מפה אל פה
כלים שלובים

One comment

  1. בקונגרס כעסת על אישה שלא מלמדת את בנה קבלה איך אנחנו אמורים ללמד ילדים משהו שאנחנו בעצמנו לא משיגים? איך הילדים שלנו ילמדו? האם הם אמורים להאזין לשעורים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest