דף הבית / קבלה לעם / שיעור הקבלה היומי / כזה רצון חדש לא מובן…

כזה רצון חדש לא מובן…

מיכאל לייטמן

אני מרגיש את עצמי בעולם, ומחלק אותו ל "אני" ולסובבים אותי, ומנסה לנצל את הכול לטובתי. כך אני פועל בהתאם לטבע הפנימי שלי, כך גם נוהגים כל הסובבים אותי.

אבל בשלב כלשהו, מתעורר באדם רצון חדש, שלא ניתן למלא אותו על ידי העולם הזה – ואז האדם נעצר ונמצא במבוכה: רוצה, ולא יודע מה.

הרצון הקטן והחדש הזה לא נותן לאדם מנוחה. הוא מתחיל לגדול ומביא את האדם למקום, שיש עבורו תשובה – וכך האדם מגלה את חוכמת הקבלה.

בשלב זה הוא אינו מבין מה זה, אבל רגש אינסטינקטיבי מחזיק אותו ליד הספרים והחברה החדשים האלה. הוא לומד, כמו ילד קטן, שפשוט חוזר על הכול אחרי המבוגרים.

כך הוא מתקדם, עד שלאחר זמן מה מתחיל להבין, שמדובר על גילוי עולם נוסף לזה שהוא מרגיש עכשיו.

במציאות שנייה זו הכול שונה: הוא בעצמו – חדש, והעולם – חדש. והרצון החדש שהתעורר בו – זו התחלה של ה"אני" החדש שלו. כאשר הרצון הזה יתפתח, הוא יגלה עצמו בעולם חדש.

זה דומה להחלפת ערוץ בטלוויזיה. הסתכלתי בערוץ אחד, וראיתי תמונת עולם מסוימת. ואז פתאום אני מחליף לערוץ אחר – ונופל לעולם אחר לגמרי. אני משתנה עם העולם החדש שנגלה לי – ומתחיל להבין, על מה מדברת חוכמת הקבלה.

3 comments

  1. מחכה לשיעור בוקר, "מי זאת הנשקפה כמו שחר יפה כלבנה ברה כחמה איומה כנגדלות".

    לפי חז"ל זוהי הגאולה. וכך הם מספרים: "מעשה ברבי חייא ורבי שמעון בר חלפתא שהיו מהלכים בבקעת ארבל כשעלה עמוד השחר. אמר לו רבי חייא הגדול לרבי שמעון בר חלפתא: 'כך תהיה גאולתם של ישראל מבצבצת, בתחילה היא באה קמעה קמעה, אחר כך מנצנצת ובאה, אחר כך פרה ובאה ואחר כך מתרחבת ומתגדלת" . מאי טעמא: "כי אשב בחושך ה' אור לי".

    ישנם ארבע מדרגות של גאולה: דקיק כמו שחר, יפה כלבנה, ברה כחמה ולבסוף איומה כנגדלות (=מחנות גדולים עם דגלים) וכן נדרש פסוק זה בספר הזוהר: "בזמנא דקודשא בריך הוא יוקים לון ויפיק לון מן גלותא" – באותו זמן שהקדוש ברוך הוא יקים אותנו ויוציא אותנו מן הגלות, "כדין יפתח לון פתחא דנהורא דדיק זעיר" – אז הוא יפתח לנו פתח דקיק וזעיר של אור, "ולבתר פתחא אחרינא דאיהו רב מיניה" – ואחר כך פתח של אור גדול ממנו, "עד דקודשא בריך הוא יפתח להון תרעין עילאין פתיחן לארבע רוחי דעלמא" – עד שהקדוש ברוך הוא יפתח לנו שערים עליונים פתוחים לארבע רוחות העולם. "וכל כך מה דעביד קודשא בריך הוא … ולאו בזמנא חדא" – וכל מה שעושה הקדוש ברוך הוא … לא בבת אחת. "לבר נש דאיתיהיב בחשוכא וציוריה הוה בחשוכא תדיר" – משל לבן אדם שישב בחושך ציורו היה בחושך תמיד, "כד יבעון לאנהרא ליה" – כשירצו להאיר לו, "בעיין לאתפתחא ליה נהורא זעירתא כעינא דמחטא" – יצטרכו לפתוח לו אור זעיר כעין של מחט, "ולבתחר רב מיניה, וכדין כל זמנא"- ואחר כך אור גדול ממנו, וכך כל הזמן, "עד דנהירין ליה כל נהורא כדקא יאות" – עד שיאיר לו כל האור כמו שראוי.

     

  2. Smile שלום רב יקר

     כמדומני, אחת מסדרות הזוהר שחולקו פעם נימצאת במשפחתי

    כריכת עור שחורה, אותיות זהב.

  3. הפרש בין "רצון" (346) ל"צורה" (301) הוא "אדם" (45) שהיא הויה במילואים = יוד הא ואו הא.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest