ידע, לא פקודות

אנחנו לא מחלקים פקודות לאף אחד. אנחנו רק מעבירים לאנשים ידע.

בכל יום אני מקדיש מספר שעות לקריאת דו"חות וניתוחים על האירועים שמתרחשים בעולם. זה לא אומר שאני מסכים להכול, אלא אני מברר את הדברים ובונה מהם את תפיסת העולם שלי, ומתוך זה אני פועל. כך גם אנחנו משאירים לאנשים את הבירור. אנחנו רק מעבירים להם את השיטה שהטבע "מוריד" לנו, שיטה שמבוססת על מחקרים מדעיים.

לדוגמא, דברים רבים ממה שאני חוקר עכשיו מוכּרים לי מהתקופה שבה למדתי קיברנטיקה. קיברנטיקה היא מדע על מערכות ועל הוויסות שלהן בטווחים שונים: הוויסות יכול להיות ביולוגי, מכאני, טבעי, אקולוגי ועוד. ישנן המון נוסחאות שמתארות דרגות שונות של ויסות: מה נכנס, מה יוצא, ומה המצב הרצוי. זה נוגע גם לשיגור טילים, ובכלל, למעבר ממקום למקום…

למשל, רכבת צריכה להגיע מתל אביב לחיפה ולבזבז לשם כך כמה שפחות דלק, לגרום לכמה שפחות בלאי במערכות, מבלי לעלות או לרדת מהמהירות המותרת על המסילה, ללא בלימות והאצות חדות. וכך, צריך לשמור בצורה אופטימלית, נניח על 15 תנאים. זאת דוגמא לאחת מהבעיות של ויסות נכון. לפי אותו העיקרון, בגוף שלנו יש אלפי פרמטרים שמאזנים זה את זה ומגיעים לנוסחה האחת שנקראת "חיים".

אנחנו צריכים היום להסביר לכל בני האדם מה יקרה אם לא נקיים את הנוסחה הזאת שנקראת "ערבות הדדית", במידה שבה היא מתגלה לנו היום. למעשה, ערבות הדדית היא מלכות דאין-סוף המתוקנת והמאוזנת, אבל אנחנו צריכים לקיים זאת לפי המידה שבינתיים מתגלה לנו. אם נזלזל בנוסחת הערבות, נינזק. אנחנו פשוט חייבים ללמוד לשמור עליה.

אם כן, הגישה שלנו היא אינפורמטיבית. כך גם מלמדים את הסטודנטים באוניברסיטה, כדי שלאחר מכן הם ישתמשו בחיים בידע שרכשו. האדם צריך לדעת שעליו להתייחס לאחרים בהדדיות. אנחנו לא מורידים לו איזושהי פקודה. הוא צריך ללמוד את זה בעצמו.

היום למעשה אין מקצועות שאינם דורשים מהאדם הבנה. הרי הוא בכל זאת לא בהמה. אפילו אם הוא חופר בור, אז גם כאן, בנוסף לכוחות הפיזיים, דרוש ראש. ולכן, כשהאדם לומד מה צריך להיות היחס שלו לאחרים, הוא צריך להפעיל את השכל והרגש שלו. הוא לא נשאר בדרגת החי, כי הערבות הרי שייכת לדרגת המדבר: דווקא האדם שבי הוא זה שחושב כיצד לחיות בשלום עם האחרים. זוהי התפתחות פנימית, רגשית.

לא במקרה אנשים מחפשים היום קשר הדדי, יוצאים להפגנות, דורשים צדק חברתי, חיבור כולל. זה כבר חסר להם, ואנחנו רק מסבירים שזה דבר הכרחי, ולכן הוא מתגלה מצד הטבע, ובהתאם לכך אנחנו צריכים להתקשר זה לזה. התקשורת ההדדית, הערבות ההדדית, היא החוק של המערכת האינטגרלית.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 04.09.2011
ידיעות קודמות בנושא:
תעזור לפרי להבשיל
מי שיהיה אינטגרלי – יצליח
רק עובדות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest